Jag har kört min första sporthoj (En GSX-R 01a 750) nån månad eller 2 nu. Och man tänker till lite ibland när det gäller folk som dör eller skadar sig allvarligt i trafiken. Alltid känner man nån eller känner nån som känner nån.
Att tänka "det händer inte mig" är ganska naivt. Hur "duktig" man än må vara och även om man tar det lugnt så kan olyckan vara framme i 70km/h eller i 200 km/h.
Jag är inte särskilt erfaren när det gäller hojåkande. Haft mitt körkort denna sommaren skulle man kunna säga. Ändå blåser jag omkring som en blådåre med min hoj. Att köra i 70 med en sporthoj är inte så himla roligt, nåt som säkerligen de flesta håller med om.
Kraschar man med en bil i ett trädi 50 så har man trädet in i motorrummet. I 70 så är chansen att överleva liten, då har man trädet inne vid växelspaken. Vid 90 i baksätet etc.
Men åter till ämnet, man kommer på sig att göra dumma omkörningar. Ligga i 180 - 200 på motorvägen (vilket inte är så jävla tufft, bara dumt att utmana ödet ifall nån skulle svänga ut framför en).
Den 25e skall jag på bankörning på Falkenberg. Den där kurv och bromstagningskursen med SMC. Är det skoj att köra på bana så funderar jag på att skaffa en hoj för fritiden. Kanske en glidare eller nåt liknande för att iaf "minska" riskerna lite. Dvs jag kör inte som en blådåre.
Det är inte så att jag åker omkring och tänker på detta, när man kör så kör man och bara njuter av farten och kurvorna. Men när man väl kommer hem eller stannar till lite kommer tankarna.
Skall det vara så att man tänker: Fasiken vad skönt jag kom hem idag igen?
Jag skaffade min gixxer med tankarna; "Jag skall ta det lugnt och fint." Och det gick ju sådär.
Så min fråga är nu: Kan jag behålla min gixxer för banbruk eller finns det regler om hur mycket kubik etc? Och kanske det är slöseri att köra en 60000 kronor, ganska ny hoj när jag eg borde skaffa en billigare.
Sen kommer ju det här med licens etc. Är det nån som har lite tips och orkar svara på frågor får ni gärna adda mig på msn: Johan.hansen@softlight.se
Blev en lång post, men ibland vill man lufta sig lite.
Att tänka "det händer inte mig" är ganska naivt. Hur "duktig" man än må vara och även om man tar det lugnt så kan olyckan vara framme i 70km/h eller i 200 km/h.
Jag är inte särskilt erfaren när det gäller hojåkande. Haft mitt körkort denna sommaren skulle man kunna säga. Ändå blåser jag omkring som en blådåre med min hoj. Att köra i 70 med en sporthoj är inte så himla roligt, nåt som säkerligen de flesta håller med om.
Kraschar man med en bil i ett trädi 50 så har man trädet in i motorrummet. I 70 så är chansen att överleva liten, då har man trädet inne vid växelspaken. Vid 90 i baksätet etc.
Men åter till ämnet, man kommer på sig att göra dumma omkörningar. Ligga i 180 - 200 på motorvägen (vilket inte är så jävla tufft, bara dumt att utmana ödet ifall nån skulle svänga ut framför en).
Den 25e skall jag på bankörning på Falkenberg. Den där kurv och bromstagningskursen med SMC. Är det skoj att köra på bana så funderar jag på att skaffa en hoj för fritiden. Kanske en glidare eller nåt liknande för att iaf "minska" riskerna lite. Dvs jag kör inte som en blådåre.
Det är inte så att jag åker omkring och tänker på detta, när man kör så kör man och bara njuter av farten och kurvorna. Men när man väl kommer hem eller stannar till lite kommer tankarna.
Skall det vara så att man tänker: Fasiken vad skönt jag kom hem idag igen?
Jag skaffade min gixxer med tankarna; "Jag skall ta det lugnt och fint." Och det gick ju sådär.
Så min fråga är nu: Kan jag behålla min gixxer för banbruk eller finns det regler om hur mycket kubik etc? Och kanske det är slöseri att köra en 60000 kronor, ganska ny hoj när jag eg borde skaffa en billigare.
Sen kommer ju det här med licens etc. Är det nån som har lite tips och orkar svara på frågor får ni gärna adda mig på msn: Johan.hansen@softlight.se
Blev en lång post, men ibland vill man lufta sig lite.