Tänker tjänstgöra i Försvaret. Söker tips och kunskap.

Det där är rätt spännande. Jag har varit något steg högre upp i stegen ett par gånger och man inser vad det där onödiga väntan beror på. Det är inte alltid skitenkelt att få alla klossar på rätt ställe på rätt tid alla gånger :)

Om det ändå vore så väl, men det jag blir förbannad över är när alla stegen sitter på sina händer istället för att se till att det händer, enkelt uttryckt.

Uppdragstaktik har inte landat in hos alla tyvärr… :)

Vill bara tipsa om man nu vill göra en insats (kanske lite off för TS). På försvarsmaktens hemsida under lediga jobb, filter ingen militärerfarenhet så finns 182 jobb. Allt ifrån musikdirektör, fysioterapeut, läkare, administratörer, itjobb, projektledare, mekaniker till pilottest och flygstridsledartester. Fördelat över hela landet.

Har för mig även hemvärnet har nån så tjänst som motorcyklist, köra ut information o viktiga gubbar eller material. Men man behövde kunna manövrera tung off road mycket packning och passagerare samt vara sin egna mekaniker. Och så ska man snabbt kunna rycka ut.

Jag som går i pension om två månader, kan man jobba vidare där som flygspanare? :unsure:
Det vet jag ju inte men musikdirektör kanske passar herrn ? i min värld är iaf äldre många ggr knökfulla med både kompetens och erfarenhet så man kan säkert göra någonting i försvaret ändå. Plikten är ju 16-70 år vill jag minnas.

Det vet jag ju inte men musikdirektör kanske passar herrn ? i min värld är iaf äldre många ggr knökfulla med både kompetens och erfarenhet så man kan säkert göra någonting i försvaret ändå. Plikten är ju 16-70 år vill jag minnas.
Plikten i grönt är till 47 och civilt till 67.

Det finns nu mer en civil variant av FMCK, men där som i FMCK krävs hyfsad fysik och allmänt frisk.
Grundtanken i all tjänst är att man inte ska riskera att få bekymmer som begränsar ens förmåga. Och inte heller riskera att skada sig eller förvärra tidigare skada.

Plikten i grönt är till 47 och civilt till 67.

Det finns nu mer en civil variant av FMCK, men där som i FMCK krävs hyfsad fysik och allmänt frisk.
Grundtanken i all tjänst är att man inte ska riskera att få bekymmer som begränsar ens förmåga. Och inte heller riskera att skada sig eller förvärra tidigare skada.
Jo, jag tänkte på totalplikten, som är 16-70. Källa: pliktverket.se

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...