Tänk vad man kan hitta...skånsk/svensk/engelsk ordlista

sgtpepper skrev:
Det finns motståndsfickor på söder också, en polares chef bor vid Bofils båge, han tröttnade på Reclaim-festandet ute i parken som de körde ett par helger på raken och tog sonika sin sons lilla scoutyxa och gick ut och högg av elkabeln till deras PA-system :D. Polisen tog honom, men det blev inget efterspel eftersom ingen ville erkänna sig som ägare till utrustningen och sen skulle det väl se konstigt ut om Reclaim the Streets stämmer en medelålders gubbe för skadegörelse.. :D

All cred till honom. :Bugar Ganska våghalsigt måste jag säga, jag skulle inte vilja pajja en fest för 300 stenkastande anarkister ensam. :brinnerup

Nu börjar det likna nåt. Men var är gränsvakterna? :D :D
(Gränsen skåne, småland)

Bifogat

• pic_010.jpg
    pic_010.jpg
    36.4 KB · Visningar: 83
sgtpepper skrev:
Sak samma, det är fortfarande kul att köpenhamnsborna tycker att skånska är svårare att förstå än stockholmska, muahaha!

Jo men så är det, jag tycker stockholmska är lättare att förstå än riktig urskånska trots att jag bott i Skåne i hela mitt liv.

Skånska är förresten ett brett spektrum av dialekter, från det fulaste som finns till ganska ok.

Helsingborgskan är riktigt fin enligt mig(och många) Men de i ängelholm eller klippan talar ju fan med kluven tunga..... eller de i lund o malmö. Stackare :(

Skåne har ca 1 250 000 invånare, ca 1/8 av sveriges befolkning. Så minoritet vej jag ej om det stämmer.

Sen har jag inte träffat en enda skåning som vill tillhöra Danmark. Det är något som fiskmåsarna fått för sig... :)

Sen stämmer det att danskar har svårare att förstå en skåning än en som tex pratar stockholmska. Har jobbat i Köpenhamn i flera år.

Markus skrev:
Stockholmska som i Stockholms län, ja. Du kanske tänker på söderförorter? Där säger de rev istället för räv, och sådana saker. På alla andra platser pratar vi rikssvenska/stockholmska. :tummenupp

Konstigt....det är bara Stockholmarna själva som anser att de pratar rikssvenska, ingen annan (förutom de som är obildade). Vilken dialekt är då rikssvenskan? Svaret är....ingen. Rikssvenska är neutralt från alla dialekter.

F.ö. så heter inte byracka "hunnajävel", det heter "hungajävel". NG är mycket viktigt :D

Skalman skrev:
F.ö. så heter inte byracka "hunnajävel", det heter "hungajävel". NG är mycket viktigt :D

Japp, det säger man la varje dag ungefär. :hihi

Och "for jäevulen!" :D

Skalman skrev:
Konstigt....det är bara Stockholmarna själva som anser att de pratar rikssvenska, ingen annan (förutom de som är obildade). Vilken dialekt är då rikssvenskan? Svaret är....ingen. Rikssvenska är neutralt från alla dialekter.

Inte ta illa vid sig nu, jag skojar lite. :pannkyss Skåne är säkert bra på sitt sätt, vädret t.ex. Det finns nog nackdelar, men Skäne har en enorm fördel som ingen annan del av Sverige har: närheten till "kontinenten" (låter ju nästan exotiskt :) ).

Angående dialekter då, jag förstår att jag är van vid en sak och skåningar vid en annan. Något jag dock länge försökt förstå, som eventuellt skulle omkullkasta mitt resonemang ang rikssvenska:
Jag har aldrig hört någon härma stockholmska, går det inte? Varje gång någon försöker så säger de bara "rev" och "veg" istället för räv och väg. Gärna i gnällig ton. Men om man tar bort det här fenomenet med att en del säger "e" istället för "ä" vilket som tur är är ganska ovanligt, så vet jag ibte vad man kan härma. Därav min tro att vi i "mitten" talar som det var tänkt.

Och nej, jag tycker inte Stockholm är jordens mittpunkt. Jag tycker det är ganska trist här faktiskt.

Markus skrev:
Inte ta illa vid sig nu, jag skojar lite. :pannkyss Skåne är säkert bra på sitt sätt, vädret t.ex. Det finns nog nackdelar, men Skäne har en enorm fördel som ingen annan del av Sverige har: närheten till "kontinenten" (låter ju nästan exotiskt :) ).

Och nej, jag tycker inte Stockholm är jordens mittpunkt. Jag tycker det är ganska trist här faktiskt.

Du har fått min respekt nu, bara för att du inte är som många andra som bor i Stockholm.

Du ser bortom Stockholm, det är det inte många som gör som bor där, creds till dig! :Bugar

Markus skrev:
Inte ta illa vid sig nu, jag skojar lite.

Jag har aldrig hört någon härma stockholmska, går det inte? Varje gång någon försöker så säger de bara "rev" och "veg" istället för räv och väg. Gärna i gnällig ton. Men om man tar bort det här fenomenet med att en del säger "e" istället för "ä" vilket som tur är är ganska ovanligt, så vet jag ibte vad man kan härma. Därav min tro att vi i "mitten" talar som det var tänkt.

Tar inte illa upp, ingen fara :)

Tror det är ganska många saker som skiljer sig från stockholmska vs rikssvenska. Har ingen inspelning av ert släkte här nu, men det jag spontant kommer att tänka på är uttryck som innehåller ord av modell "jorå", "närå" eller "visst, se'ru". Och det är inte bara gnälliga söderkisar som låter så :D

Skalman skrev:
Tar inte illa upp, ingen fara :)

Tror det är ganska många saker som skiljer sig från stockholmska vs rikssvenska. Har ingen inspelning av ert släkte här nu, men det jag spontant kommer att tänka på är uttryck som innehåller ord av modell "jorå", "närå" eller "visst, se'ru". Och det är inte bara gnälliga söderkisar som låter så :D

Jo, det finns ju talesätt och uttryck som är lokalt anknutna. Men det är ju inte samma sak som dialekt. Jag hör ju om någon kommer från Piteå eller Lund, men inte om någon kommer från Norrköping eller Uppsala.

Om någon kan beskriva en stockholmsdialekt, alltså uttal av ljud som jag tolkar det, så vore jag faktiskt tacksam. :Bugar

(Samlar ammunition till mitt farväl av min Lund-kollega :hihi ).

t-rex skrev:
Magnus Uggla, Filmen G.

Finfina grejjor!

Han är ju från danderyyyyyd. Det gills inte. Plus att filmen är så gammal att jag inte sett den. (Det går även att beskriva det som att jag är för ung).

Markus skrev:
Jo, det finns ju talesätt och uttryck som är lokalt anknutna. Men det är ju inte samma sak som dialekt. Jag hör ju om någon kommer från Piteå eller Lund, men inte om någon kommer från Norrköping eller Uppsala.

Njaa...jag vågar påstå att jag hör skillnad på om en snubbe talar rikssvenska eller stockholmska. Inte lika stor skillnad som mellan Pite och Skaune dock.

Skalman skrev:
Njaa...jag vågar påstå att jag hör skillnad på om en snubbe talar rikssvenska eller stockholmska. Inte lika stor skillnad som mellan Pite och Skaune dock.

Vilka är det som talar rikssvenska då? Östgötarna kanske?

Kul tråd, kan nån Stockholms kis försöka översätta det här:

Himma-lavad rögad ål =
domhoe =
himma-ve =

Skåningar, fyll gärna po me mer inhemska begrepp =)

Hallden2004 skrev:
Kul tråd, kan nån Stockholms kis försöka översätta det här:

Himma-lavad rögad ål =
domhoe =
himma-ve =

Skåningar, fyll gärna po me mer inhemska begrepp =)

Himma-lavad rögad ål = hemlagad rökt ål
domhoe = dumhuvud
himma-ve = hemmavid

Alla rätt?
:confused:

Markus skrev:
Himma-lavad rögad ål = hemlagad rökt ål
domhoe = dumhuvud
himma-ve = hemmavid

Alla rätt?
:confused:

Ahhh, det går inte att skriva. Hade jag pratat hade du aldrig begripit :)

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!