Tänk vad man kan hitta...skånsk/svensk/engelsk ordlista

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Tänkt va mycket kul man kan hitta när man minst anar det...googlade lite efter en svensk/engelsk ordlista, och hittade den här helsköna ordlistan istället: skånsk/svensk/engelsk ordlista :rofl

Skånska Svenska Engelska
Boppe Bröst Breast (singular)
Hunnajävel Byracka Dog
Islöv Eslöv The most boring place in Sweden :hihi
Tjabbröv Jobbig person Annoying person

Listan är låååång... :)

edit. Uttrycken är helsköna!

Aah slauda! Sluta med det! Stop doing that!
Den siddor som ett sviskon i en gåsaröv! Den passar perfekt! It suites perfectly! :rofl

Last edited:
R1 racer skrev:
:hihi Visst är Skånska fint

Så vackert, det är så man får en tår i ögat! :gråta

skaneflagga.gif

t-rex skrev:
Ja, gråtande när man hör skånska torde inte vara ovanligt. Om inte annat inombords.

Det där är extremt känsligt, jag kommenterade en kille på jobbet som grötar ordentligt - han surade i flera dagar. Låt minoriteterna vara, det är lugnast så. :mattias

Markus skrev:
Det där är extremt känsligt, jag kommenterade en kille på jobbet som grötar ordentligt - han surade i flera dagar. Låt minoriteterna vara, det är lugnast så. :mattias

Vadå minoriteter...vi är dubbelt så många än vad ni är i fjollträsk! :tungan

McFille skrev:
Vadå minoriteter...vi är dubbelt så många än vad ni är i fjollträsk! :tungan

Är ni? Jag trodde det bodde typ 350.000 pers i malmö, några hundra i byarna runtom (Lund, Helsingborg, Växjö etc). Okej, my bad.

McFille skrev:
Stockholms stad ja, men tar du med hela jävla Skåne i den jämförelsen så är det inte mer än rätt att du använder Mälardalen istället.

Ett kul faktum är ju att skåningar ofta tjatar om att de vill tillhöra Danmark, av de danskar jag snackat med i Köpenhamn så säger de flesta att de har svårare att förstå skånska än vad de har att förstå min stockholmska. Nu vet jag inte om de säger så för att vara artiga eller inte, men det är kul ändå, hihih :)

Markus skrev:
Är ni? Jag trodde det bodde typ 350.000 pers i malmö, några hundra i byarna runtom (Lund, Helsingborg, Växjö etc). Okej, my bad.

Växjö ligger i kronobergs län. :mattias

sgtpepper skrev:
Stockholms stad ja, men tar du med hela jävla Skåne i den jämförelsen så är det inte mer än rätt att du använder Mälardalen istället.

Ett kul faktum är ju att skåningar ofta tjatar om att de vill tillhöra Danmark, av de danskar jag snackat med i Köpenhamn så säger de flesta att de har svårare att förstå skånska än vad de har att förstå min stockholmska. Nu vet jag inte om de säger så för att vara artiga eller inte, men det är kul ändå, hihih :)

Jo men vi snackar ju dialekter, och visst pratas det skånska i hela skåne...Stockholmska är ju trots allt stockholmska :rolleyes:

Solid snake skrev:
Växjö ligger i kronobergs län. :mattias

Ligger inte det i Blekinge/Skåne? Trodde allt var samma - söder om Medborgarplatsen... :va

http://susning.nu/Medborgarplatsen

Plats i utkanterna av Stockholms civilisation där Stockholm övergår till obygd/Skåne. På torget förlustar sig diverse proletärer med förortsgäng, allt i harmoni. Jämförs ibland med Röda Torget med tanke på de boende kring torget (Medborgarplatsens) och deras politiska åskådning (kommunism i olika former).

Nu är jag rejält förvirrad. :3freak

McFille skrev:
Jo men vi snackar ju dialekter, och visst pratas det skånska i hela skåne...Stockholmska är ju trots allt stockholmska :rolleyes:

Stockholmska som i Stockholms län, ja. Du kanske tänker på söderförorter? Där säger de rev istället för räv, och sådana saker. På alla andra platser pratar vi rikssvenska/stockholmska. :tummenupp

Markus skrev:
Ligger inte det i Blekinge/Skåne? Trodde allt var samma - söder om Medborgarplatsen... :va

http://susning.nu/Medborgarplatsen

Plats i utkanterna av Stockholms civilisation där Stockholm övergår till obygd/Skåne. På torget förlustar sig diverse proletärer med förortsgäng, allt i harmoni. Jämförs ibland med Röda Torget med tanke på de boende kring torget (Medborgarplatsens) och deras politiska åskådning (kommunism i olika former).

Nu är jag rejält förvirrad. :3freak
Jag bor ungefär trehundra meter sydväst om Medborgarplatsen, innebär det att jag är skåning/kommunist? :skrämd

McFille skrev:
Sak samma, det är fortfarande kul att köpenhamnsborna tycker att skånska är svårare att förstå än stockholmska, muahaha!

sgtpepper skrev:
Sak samma, det är fortfarande kul att köpenhamnsborna tycker att skånska är svårare att förstå än stockholmska, muahaha!

Då kanske man ska börja kalla er för halvdanskar då.... :lol

sgtpepper skrev:
Jag bor ungefär trehundra meter sydväst om Medborgarplatsen, innebär det att jag är skåning/kommunist? :skrämd

Du är ju i riskzonen, så mycket kan jag säga. :lol
(Säger jag som bor i Stockholms stads kommunisttätaste område, OBS - ej överdrift. Det är det.) :gnissla :mad:

sgtpepper skrev:

Jag tycker det är mer logiskt än kul:

Rikssvenska - rent, tydligt
Skånska - grötigt, otydligt

Självklart är det lättare att förstå. :mattias

Markus skrev:
Du är ju i riskzonen, så mycket kan jag säga. :lol
(Säger jag som bor i Stockholms stads kommunisttätaste område, OBS - ej överdrift. Det är det.) :gnissla :mad:
Det finns motståndsfickor på söder också, en polares chef bor vid Bofils båge, han tröttnade på Reclaim-festandet ute i parken som de körde ett par helger på raken och tog sonika sin sons lilla scoutyxa och gick ut och högg av elkabeln till deras PA-system :D. Polisen tog honom, men det blev inget efterspel eftersom ingen ville erkänna sig som ägare till utrustningen och sen skulle det väl se konstigt ut om Reclaim the Streets stämmer en medelålders gubbe för skadegörelse.. :D

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka