Tänk på Lunda Flygfält 2005 om ni är "SUGNA" !!!

Rider71

BikeKnight
Gick med
13 Oct 2003
Ort
UPPSALA
Hoj
GIXXER 1100
:hördu Lunda Flygfält även nästa år så kommer vi i URMCK ha D-träningar med T-stegar varannan vecka som i år, och banan har väldigt bra grepp också
som bådar gott för bra tider om intresset finns så kan man ringa Kenta på
0704-921660 !!

"RACE AND RIDE"

Mvh/Rider71. :Bugar
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Snackar vi tidagning ? Det har väl inte funnits där hittills ? :confused: :hihi
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
J.J skrev:
Snackar vi tidagning ? Det har väl inte funnits där hittills ? :confused: :hihi

Tidtagning? Street Race (iofs lagligt)?

Inte behövs det tidtagning för att veta vem som kom först i mål. Det är bara att ge XX en femhundring innan man kör igång tävlingarna! :D
 

Lucky Luke

::::::::::::::::::::
Gick med
6 Mar 2003
Ort
På prärien utanför Uppsala
Hoj
Honda CBR 1100 XX med original reg.skylt
andersbrink skrev:
Tidtagning? Street Race (iofs lagligt)?

Inte behövs det tidtagning för att veta vem som kom först i mål. Det är bara att ge XX en femhundring innan man kör igång tävlingarna! :D
Och jag som trott att det var du som hade en snabb hoj :va
Men det är alltså mutpengar inblandat :fattartil
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Jag ser inte streetrace nämnt här i "inbjudan" på första inlägget.
Personligen tycker jag att det är roligare att kunna se hur fort det gick samt se om modifieringar ger något, men alla är vi olika..... :)
 
Last edited:

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Är en enkel tidtagningsutrustning så dyr då?
Är det inte bara några sensorer och en laptop eller liknade som kan tänkas behövas, isf kan man ju ta med det hem när man inte kör.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Väldigt mycket kabel, sändare/mottagare/reflektorer och kontakter att underhålla. Utrustningen i sig självt är inte speciellt avancerad. Man påtar nog ihop nåt för mellan 50k - 100k. Frågan är bara, vem tar på sig den kostnaden.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
andersbrink skrev:
Väldigt mycket kabel, sändare/mottagare/reflektorer och kontakter att underhålla. Utrustningen i sig självt är inte speciellt avancerad. Man påtar nog ihop nåt för mellan 50k - 100k. Frågan är bara, vem tar på sig den kostnaden.
Jag vet ju inte hur många de är, det får jag erkänna, men annars kan man ju tycka att det är nåt man borde fixa om man har tillgång till egen dragstrip (hur många har det?).Vad kostar inte hojarna att underhålla liksom.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
andersbrink skrev:
Man påtar nog ihop nåt för mellan 50k - 100k. Frågan är bara, vem tar på sig den kostnaden.

Shit ska du bygga en rymdraket? Ett gäng 6-8 fotoceller (beroende på hur du vill att inliningen ska se ut) två räkneverk och 402m kabel. Det dyra är räkneverken(ju mer noggranhet ju mer pengar). Under 10lappar har du byggt dej ett tidtagnings system med bra noggranhet, allt hänger ju på räkneverken. Att räkna ut sluthastigheten(snitt) klarar väll en normal miniräknare om tid och sträcka är given. För att få ut hastigheten vid målsnöret så krävs en extra uppsättning räkneverk och fotoceller, men det är väll snitt hastigheten man mäter normalt?
Tavla så att publiken ser tid mm är väll inte intressant eftersom det är träning och tiden är mest för en själv. Alla som vill häckla i depån får nog anstränga sig lite för att få reda på tiden.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Qwerty skrev:
Shit ska du bygga en rymdraket?

Well, jag tror dock mig kunna påstå att det är en rätt kvalificerad gissning.

Hade det varit ett plagiat av något redan existerade kanske det hade gått att tillverka för runt 25k, men nyutveckling av både hård och mjukvara... kostar mer än man tror.

/anders

<edit>jag har pysslat med utveckling av mjuk- och hårdvara för testsystem inom Ericsson sen 1982. </edit>
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
andersbrink skrev:
Well, jag tror dock mig kunna påstå att det är en rätt kvalificerad gissning.

QUOTE]

Jo jo för en ordentlig anläggning. Men att bygga en enkel simpel behöve inte kosta massa flis. Men jag hör ju när du pratar om olika mjukvaror mm att du och jag är inte äns i samma kommun vad gäller uppfattning om enkel tidtagnings utrustning. Du pratar om en "riktig" utrustning, medans jag pratar om en simpel tidtagnings uttrustning för att mäta tiden mellan punkt A-B. Kanske där skillnaden i pengen ligger :) .

Att din skulle vara bättre råder det inget tvivel om, säkert din gissning med eftersom jag inte vet om räkneverken kostar 3000:- eller 10000:-. Men fotocellerna är billiga och ett par hundra meter kabel är billig den med. Det hela handlar om hur avancerad och riktig man vill att den ska bli.
Och erfarenhet om hur "bra" dom enskillda komponenterna i en 402m uttrustning behöver va vet jag ej heller men, det som kostar är räkneverken och vilken typ man vill ha, Pc styrd eller endast med en Lcd.

Så efter dina 20? år som erfaren dragrace kille så har du mera erfarenhet om vad som krävs, satt din gissning är nog bra mycket bättre. Det jag syftade på är att det finns en "biltema" lösning på problemet.
 
Last edited:

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Det lär nog finnas mjukvara för att beräkna tid mellan 2 celler och, sen vet jag inte om slutfart är absolut nödvändigt att ha med.
Stor tavla och gran o sådant är jag fullt med på kostar flis, men jag inbillade mig ju nån enkel grej, det lär ju förhöja nöjet för de som kör med flera hundra procent.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det enda jag egentligen är intresserad av är en fotocell i starten (sammakopplat med en röd/grön lampa) och en i målet (med vinnarindikering). De skulle inte behöva vara sammankopplade på nåt sätt. Skulle man vilja, är det då enkelt att mata ett enkelt program i en LapTop med start och stopp-signaler som med hjälp av ett modem skulle kunna SMS'a tiderna till förarnas mobiltelefoner - så slipper man trubbel med papper och skrivare och sladdar.

Trots att det bara är på lek finns det lite intern prestige i det hela och som det är nu tjuvstartas det hejvilt och att se vem som går i mål först när det går i över 260 är inte det lättaste för måldomaren.

DEN elektroniken är enkel hårdvara där starten skickar iväg hojarna med en startknapp. Vinnarindikeringen kan vara en helt automatiskt som efter indikerad vinnare (med små fokuserade lampor riktad mot starten) nollställs efter typ säg 5 sekunder.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Poacher skrev:
Jag vet ju inte hur många de är, det får jag erkänna, men annars kan man ju tycka att det är nåt man borde fixa om man har tillgång till egen dragstrip (hur många har det?).Vad kostar inte hojarna att underhålla liksom.

De kostar redan alla pengar vi har :gnissla
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top