Tänk på detta när ni testar toppfarten på skrevraketen

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Det här har varit uppe ett par dar på internationella forum. Konsensus lutar åt att han faktiskt kopplar ur vid 0:42. Den är definitivt indragen när han vurpar.

Kollar man på hela filmen så är det ett stort jävla hål i blocket och rejält med olja på vägen: https://www.youtube.com/watch?v=37nuLipXn04

Urkopplat, men oljeindränkt bakhjul. Jag lutar snarare åt att hylla än att hänga att han lyckades hålla vurpan till 50 istf. 150.
 

AndreasC

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1 (-03), 690 Enduro (-14)
Jäklar vad skönt att det gick bra. Paniken i rösten när han försökte parera var inte kul. Snyggt jobbat!
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Skurit 2 st i motorvägsfart plus moms, kopplat ur reflexmässigt bägge gångerna, och varit hyfsat odramatiskt resultat.

Något nyare/dyrare maskiner med mindre mil på mätaren verkar statistiskt sett hålla bättre, iaf för mig.

Var det en gammal cbx modell 80 tal han körde i filmen ?

Yepp, 750cc cbx från -84. Hade själv en sådan till nyligen. Min hade gått 14000mil som en klocka när jag sålde den. Vettifan hur snubben i filmen misshandlat sin för att lyckas med det där raset.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Precis. Vem som helst som var med på den gamla goda tiden med tvåtaktare har vett att hålla kopplingshanden i beredskap. Man vet helt enkelt inte när nästa nyp kommer.

Jävla nolla i filmen...

Från hjälte till hare på ett litet kick.
Tydligt att C-G Hammarlunds mantra om att koppla ur vid sladd aldrig nådde Brasilien...
Jag tycker det syns hyffsat tydligt att han kopplar ur.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
När min RD ärkeskar så motorn låste totalt så frikopplade jag. Inte så svårt att hålla hojen upprätt då... Men om motorn börjar kissa revir över hela bakhjulet spelar det knepet inte någon jättestor roll skulle jag tro.

Min srad pissade ur oljan på bakhjulet och tokskar. Kopplingen fungera fint ändå! (märkte inte oljan förens efteråt!)

Min 125 motard nöp i full patte när jag hade vurpat sönder kopplingshandtaget. Vart väldigt spännande drifting ner till stillastående men inte ramla jag för det.

Kort sagt, så länge det händer på en raka så är det inte slutet på ditt liv!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det finns två möjligheter som kan förklara kraschen.
Den ena är att han körde på bakhjulet som Old Badger föreslår.
Och som jag instämmer med.
Och motorn skar.
Actionkameror har ett brett synfält.
Jag ser inget på filmen som tyder på att den här kameran inte har ett brett synfält.
Min slutsats av vad jag ser är att han kör på bakhjulet.
För allvarligt talat varför lägga ut en film där du sitter och tittar på hastighetsmätaren och har båda hjulen på marken upp till 180km/h. Och sitter och räknar farten. ?
Tror man på det är man en SHare som inte kört 180km/h en enda gång sedan man precis fått lappen när man var 18 år, och handlat tung hoj.
Bra att SHare nuförtiden håller fartgränserna !

Den andra möjligheten är att han satt och tittade på hastighetsmätaren, dvs blicken ner på marken precis före hojen.
Och dit man har blicken. Där hamnar man.
Det vet väl alla ? !
 
Last edited:

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Kollar man på hela filmen så är det ett stort jävla hål i blocket och rejält med olja på vägen: https://www.youtube.com/watch?v=37nuLipXn04

Urkopplat, men oljeindränkt bakhjul. Jag lutar snarare åt att hylla än att hänga att han lyckades hålla vurpan till 50 istf. 150.

Och vill man inte kolla på hela så kan man hoppa till 13 minuter in i filmen.
Några sekunder efter 13:00 som han börjar dra på för att sen...
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Yepp, 750cc cbx från -84. Hade själv en sådan till nyligen. Min hade gått 14000mil som en klocka när jag sålde den. Vettifan hur snubben i filmen misshandlat sin för att lyckas med det där raset.

Tur att det inte var en CBX 1000. Hade varit synd att vurpa en sådan klenod. Tråkigt att vurpa oavsett naturligtvis. Men han verkade iaf klara sig bra.


Det finns två möjligheter som kan förklara kraschen.
Den ena är att han körde på bakhjulet som Old Badger föreslår.
Och som jag instämmer med.
Och motorn skar.
Actionkameror har ett brett synfält.
Jag ser inget på filmen som tyder på att den här kameran inte har ett brett synfält.
Min slutsats av vad jag ser är att han kör på bakhjulet.
För allvarligt talat varför lägga ut en film där du sitter och tittar på hastighetsmätaren och har båda hjulen på marken upp till 180km/h. Och sitter och räknar farten. ?
Tror man på det är man en SHare som inte kört 180km/h en enda gång sedan man precis fått lappen när man var 18 år, och handlat tung hoj.
Bra att SHare nuförtiden håller fartgränserna !

Det kanske är snabbt för en CBX 750F ?
Hur mycket snabbare har du kört med en 80 tals CBX 750 ?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det finns två möjligheter som kan förklara kraschen.
Den ena är att han körde på bakhjulet som Old Badger föreslår.
Och som jag instämmer med.
Och motorn skar.
Actionkameror har ett brett synfält.
Jag ser inget på filmen som tyder på att den här kameran inte har ett brett synfält.
Min slutsats av vad jag ser är att han kör på bakhjulet.
Han kör inte på bakhjulet.

För allvarligt talat varför lägga ut en film där du sitter och tittar på hastighetsmätaren och har båda hjulen på marken upp till 180km/h. Och sitter och räknar farten. ?
Tror man på det är man en SHare som inte kört 180km/h en enda gång sedan man precis fått lappen när man var 18 år, och handlat tung hoj.
Bra att SHare nuförtiden håller fartgränserna !
Behagar man läsa vad han själv skrivit så har han nyligen hämtat hojen från en mekaniker och testar av det som gjorts. Osäker på vad som gjorts utöver däckbyte men möjligen har han drevat om den vilket skulle förklara testandet. I vilket fall så övervarvar den kraftigt redan i 190km/h om mätarna är korrekta och toppfarten är egentligen runt 210 på den där.

Den andra möjligheten är att han satt och tittade på hastighetsmätaren, dvs blicken ner på marken precis före hojen.
Och dit man har blicken. Där hamnar man.
Det vet väl alla ? !
Det där antar jag är ett skämt baserat på blicklåsning vid undanmanöver, för det är inte applicerbart i detta fall.

Hur som så är det det stora hålet i motorn som spottade ur sig ett par liter olja över sidan på hojen och bakdäcket som gör det svårt att hålla den upprätt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tur att det inte var en CBX 1000. Hade varit synd att vurpa en sådan klenod. Tråkigt att vurpa oavsett naturligtvis. Men han verkade iaf klara sig bra.
Det kanske är snabbt för en CBX 750F ?
Hur mycket snabbare har du kört med en 80 tals CBX 750 ?

Ingen alls :(
Och det som talar för att den skär bara av sig själv
(hittade när jag googlade efter CBX 750)
Största felet är nog oljetråget, miss i konstruktionen? Jag har förbrukat tre stycken, de spricker efter hand.
från
http://www.bike.se/community/recensioner/Motorcyklar/Honda/CBX_750_F

Jag tyckte bara att filmen påminner om när Fordon(?) lägger sig efter wheelat på motorväg.
Jag tror inte det var Fordon(?) som lade ut filmen här på SH för som det känns mindre än ett år sedan.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En sak som talar för att han är så pass rutinerad att han kopplar ur, är att hastighetsmätaren visar rimlig hastighet hela väget tills han lägger hojen. Hade han inte kopplat ur och bakhjulet låst sig, hade hastighetsmätaren gått till noll synkront med varvräknaren vid vevaxelraset.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Givaren sitter väl på framhjulet?

Det har du rätt i, jag kollade upp bilder på den uppgivna modellen, cbx750 1984. Det verkar fortfarande vara vajer till framhjulet. Jag chansade på att diskutionen om mätarfart och drevning tidigare i tråden var relevant, att den personen kände till modellen.

Då är jag tillbaks på Alatalos uppfattning, jag tycker det i filmen ser ut och känns som just ett låst bakhjul.
Olja på ett rullande bakhjul, frikopplat och rakt fram, beter sig ju inte sådar.

Då är det nog bara en nybörjare. Pressar man en hoj och känner att det motar mekaniskt i motorn, då slår man ju reflexmässigt och snabbt av på gasen och frikopplar direkt. Annars är det fara å färde.
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det har du rätt i, jag kollade upp bilder på den uppgivna modellen, cbx750 1984. Det verkar fortfarande vara vajer till framhjulet. Jag chansade på att diskutionen om mätarfart och drevning tidigare i tråden var relevant, att den personen kände till modellen.

Då är jag tillbaks på Alatalos uppfattning, jag tycker det i filmen ser ut och känns som just ett låst bakhjul.
Olja på ett rullande bakhjul, frikopplat och rakt fram, beter sig ju inte sådar.

Då är det nog bara en nybörjare. Pressar man en hoj och känner att det motar mekaniskt i motorn, då slår man ju reflexmässigt och snabbt av på gasen och frikopplar direkt. Annars är det fara å färde.
Gällande drevning så syftade jag på att hojen övervarvar i längre hastighet än vad som är angiven toppfart för modellen. Den delen påverkas inte av var givaren sitter. (Edit: Eller snarare, det påverkas inte när hastighetsgivaren sitter på framhjulet)

Och med givaren på framhjulet så kan ju i alla fall körde-på-bakhjulet-teorierna läggas på is.

Jag tycker som sagt att det syns hyffsat tydligt att han kopplar ur om man tittar på filmen, han reagerar ju ganska direkt med handen. Sedan är ju frågan hur mycket han anlägger frambromsen också. Kanske bättre att bara frihjula än att försöka bromsa med olja på bakdäcket.

Sen kan det väl visserligen fortfarande vara fråga om ett låst bakhjul, vem vet var delen av motorn som lossnade hamnade.

haveri.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Gällande drevning så syftade jag på att hojen övervarvar i längre hastighet än vad som är angiven toppfart för modellen. Den delen påverkas inte av var givaren sitter. (Edit: Eller snarare, det påverkas inte när hastighetsgivaren sitter på framhjulet)

Och med givaren på framhjulet så kan ju i alla fall körde-på-bakhjulet-teorierna läggas på is.

Jag tycker som sagt att det syns hyffsat tydligt att han kopplar ur om man tittar på filmen, han reagerar ju ganska direkt med handen. Sedan är ju frågan hur mycket han anlägger frambromsen också. Kanske bättre att bara frihjula än att försöka bromsa med olja på bakdäcket.

Sen kan det väl visserligen fortfarande vara fråga om ett låst bakhjul, vem vet var delen av motorn som lossnade hamnade.

View attachment 420370


Ja på ngt sätt är det nog så. Med ett fritt rullande bakhjul är det svårt för att inte säga omöjligt att få en hoj att bete sig sådär. Bakhjulet måste spinnas eller låsas upp.
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top