Tänk på detta när ni testar toppfarten på skrevraketen

semitard

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Kungälv
Hoj
Kawasaki z800
Motorn nyper vid 0:40. Frågan är hur man skall agera om detta händer i normala hastigheter...

 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
redan hänt mig dock grym som man e så blev det ingen vurpa här inte... bara en låååååååång oljestrimma som lämnades efter :p
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Övervarvar man så döööörr man! :fakta
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Såg spännande ut. :gnissla Koppla kan nog vara bra. Annars löste det ju sig rätt hyfsat ändå.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är väl inte den höga farten utan bakhjulskörningen som gör att motorn till slut inte har smörjning? :va
Skrevraket har inte med saken att göra heller utan att oljepumpen till slut inte får någon olja att pumpa runt i det här fallet.:D
Så TS borde skrivit

Tänk på att motorn måste få smörjning när ni kör på bakhjulet!
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Det är väl inte den höga farten utan bakhjulskörningen som gör att motorn till slut inte har smörjning? :va
Skrevraket har inte med saken att göra heller utan att oljepumpen till slut inte får någon olja att pumpa runt i det här fallet.:D
Så TS borde skrivit

Tänk på att motorn måste få smörjning när ni kör på bakhjulet!

Vet inte om jag är blind eller missat något, men vart i filmen kör han på bakhjulet? :va
 

semitard

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Kungälv
Hoj
Kawasaki z800
Det är väl inte den höga farten utan bakhjulskörningen som gör att motorn till slut inte har smörjning? :va
Skrevraket har inte med saken att göra heller utan att oljepumpen till slut inte får någon olja att pumpa runt i det här fallet.:D
Så TS borde skrivit

Tänk på att motorn måste få smörjning när ni kör på bakhjulet!

Haha xD okej, men jag missade att han körde på bakhjulet?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När min RD ärkeskar så motorn låste totalt så frikopplade jag. Inte så svårt att hålla hojen upprätt då... Men om motorn börjar kissa revir över hela bakhjulet spelar det knepet inte någon jättestor roll skulle jag tro.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Jag tömde ut olja rätt över hela hjulet för 2 veckor sedan när packningen till oljefiltret trycktes ut! Kanske i 160 nåt... Hade inte en tanke på att koppla! Rent instinktivt tyckte jag att det rätta är att låta hojen rulla till stopp som vanligt... Hade dock inte en tanke på vad det var som hände mer än att nu jävlar kan det gå åt helvete :crash Blev några rejäla kast på bakhjulet då och då, det läskigaste var ju att det efter man fått hojen att gå rakt igen återigen började kasta med bakhjulet....

Ny filter och olja i motorn samt motorn är kollad utan anmärkning, felet verkade ligga i filterpackningen...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu kanske jag var för snabb, synd att det inte är så på bana!:D

Jag tyckte det såg ut som han hissade framhjulet och sedan tar det cirkus 40 sekunder innan det inte finns någon olja på rätt ställen...

Men en dålig kameravinkel kan göra att jag ser fel. Ingen fara, jag har inga problem att göra fel! :tungan
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Nu kanske jag var för snabb, synd att det inte är så på bana!:D

Jag tyckte det såg ut som han hissade framhjulet och sedan tar det cirkus 40 sekunder innan det inte finns någon olja på rätt ställen...

Men en dålig kameravinkel kan göra att jag ser fel. Ingen fara, jag har inga problem att göra fel! :tungan

Sorry men det är ingen annan än du som är dålig! :arsele

Vad jag ser så övervarvar han rätt bra?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
När min RD ärkeskar så motorn låste totalt så frikopplade jag. Inte så svårt att hålla hojen upprätt då...

Precis. Vem som helst som var med på den gamla goda tiden med tvåtaktare har vett att hålla kopplingshanden i beredskap. Man vet helt enkelt inte när nästa nyp kommer.

Jävla nolla i filmen...
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Sorry men det är ingen annan än du som är dålig! :arsele

Vad jag ser så övervarvar han rätt bra?

Föraren envisas med att hålla stumt i gasrullen trots att motorn varvar en bra bit in på rödmarkeringen. Killen räknar upp hastigheten och sista siffran jag hör är 180 sen ökar nog hastigheter något men inte mkt, därefter blir det lakrisremsor i asfalten :näsblod
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Skurit 2 st i motorvägsfart plus moms, kopplat ur reflexmässigt bägge gångerna, och varit hyfsat odramatiskt resultat.

Något nyare/dyrare maskiner med mindre mil på mätaren verkar statistiskt sett hålla bättre, iaf för mig.

Var det en gammal cbx modell 80 tal han körde i filmen ?
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Nu kanske jag var för snabb, synd att det inte är så på bana!:D

Jag tyckte det såg ut som han hissade framhjulet och sedan tar det cirkus 40 sekunder innan det inte finns någon olja på rätt ställen...

Men en dålig kameravinkel kan göra att jag ser fel. Ingen fara, jag har inga problem att göra fel! :tungan

:) Det är mänskligt att göra fel ibland, det har hänt mig också en gång tidigare. :tummenupp
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Från hjälte till hare på ett litet kick.
Tydligt att C-G Hammarlunds mantra om att koppla ur vid sladd aldrig nådde Brasilien...
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top