Tänk om svensk RR hade samma uppbackning...

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
I USA är det vanligt med "contingency money" dvs pengar från olika sponsorer till förare som kör med deras produkter och placerar sig bra i olika race. Allt från hojtillverkare, hjälmar, skinnställ, bensin, kedjor etc etc.

Honda har "contingency money" till 12 olika arrangörers serier, flera olika klassser och ofta kan du köra flera klasser samma dag, och alla utom AMA har följande pengar.
1:a 1000 USD
2:a 750 USD
3:a 500 USD
4:a 400 USD
5:a 300 USD

I AMA är det 5000 USD för en Hondaförare som vinner ett race.

I USA är det vanligt med "contingency money" dvs pengar från olika sponsorer till förare som kör med deras produkter och placerar sig bra i olika race. Allt från hojtillverkare, hjälmar, skinnställ, bensin, kedjor etc etc.

Honda har "contingency money" till 12 olika arrangörers serier, flera olika klassser och ofta kan du köra flera klasser samma dag, och alla utom AMA har följande pengar.

Å $7000 om man vinner på en Suzuki..
Nedan är några av förra årets Contingency money sponsorer...
Finns flera A-4 sidor med sponsorer så det blir för mycket att lägga ut här.
Man kan räkna med $40-50'000 vid en 1:a plats bara däifrån.

2006 AMA SUPERBIKE CHAMPIONSHIP presented by Parts Unlimited
BONUS AWARDS POSTINGS

SUPERBIKE PRODUCT REQUIREMENTS AWARD TYPE SUPERBIKE - PER EVENT SUPERBIKE CHAMP BONUS
Alpinestars Alpinestars Leather Suits Product Usage & Machine Decal Per Position Non-Factory 1st1000; 2nd-500; 3rd-250
American Honda Motor Co. Honda Motorcycles Product Usage Per Position Non-Factory 1st-5000; 2nd-4000; 3rd-3000; 4th-2000; 5th-1500; 6th-1000; 7th-750; 8ty-500; 9th-300; 10th-200
American Suzuki Motor Co. Suzuki Motorcycles Product Usage Per Position Non-Factory 1st-7000; 2nd-6000; 3rd-5000; 4th-2000; 5th-1500; 6th-1000; 7th-500; 8th-450; 9th-400; 10th-350
Arai Helmets, Ltd. Arai Helmet Product Usage & Decal on Helmet Per Position 1st-1000; 2nd-750; 3rd-500 1st-10000
EBC Brakes EBC Brakes Product Usage & Machine Decal Per Position 1st-500; 2nd-400; 3rd-300; 4th-200; 5th-10th-100 1st-2000; 2nd-1000; 3rd-500
Goodyear Dunlop Tire NA Dunlop Tires F&R Product Usage & Machine Decal both sides of fairing and front fender Per Position 1st-500; 2nd-250; 3rd-125; 4th-75; 5th-50
Hindle Exhaust Systems Hindle Exhaust Systems Product Usage & Machine Decal Per Position 1st-500; 2nd-400; 3rd-300; 4th-200; 5th-100 1st-5000; 2nd-2500; 3rd-1000
Jardine Performance Products Jardine Exhaust Product Usage & Machine Decal Top Finishing Non-Factory 1st-500; 2nd-250; 3rd-250
Joe Rocket Joe Rocket Suit, Gloves & Boots Product Usage Per Position 1st-300; 2nd-100; 3rd-100
KBC America, Inc. KBC Helmet Product Usage, Machine Decal & Helmet Decal Per Position Non-Factory 1st-500; 2nd-300; 3rd-200; Top Finisher: $50
Kyle Racing Sato Racing Exhaust System Product Usage & Machine Decal Per Position 1st-1000; 2nd-400; 3rd-200; 4th-100 1st-10000; 2nd-5000; 3rd-2000
Leo Vince USA Leo Vince Exhaust Product Usage & Machine Decal Per Position 1st-1000; 2nd-500; 3rd-250; 4th-100; 5th-100; 6th100; 7th-75; 8th-75; 9th-50; 10th-50
Michelin Tire Corp. Michelin Tires F&R Product Usage & Machine Decal Per Position 1st-750; 2nd-500; 3rd-400; 4th-300; 5th-200 1st-5000

Hondas totala budget för Contingency money för all motorcykelsport i USA, vid maximal utdelning iofs, är 10 miljoner dollar......

Ja det är så man blir tårögd... "hade man bara varit 10 år yngre så skulle jag ha dragit dit bla bla bla"

Varför är det ingen Svensk som vågar satsa och dra över? Jag tänker på förare här i Sverige som är snabba, lovande och redan idag har en tung budget bakom sig. T.ex. Backlund, Cajback, Kuberöd å allt vad dom nu heter... Nu känner jag ingen av dessa personligen men jag tycker att det borde kunna vara ett alternativ för herrarna som vill leva på racing.

.

Kan inte så mycket om USA men man måste väl ha ett green card för att få stanna en längre tid och jobba, eller?

kan bara hålla med, har länge kollat på detta med Contingency money och det vore kanon.

"karlssons mc" sponsrar föraren med en produkt, men importören betalar prispengar till föraren för att han använder deras produkt.

vete fan hur detta skulle funka i sverige där marknaden består av så många aktörer, finns ju t.ex inte ens ett dainese sverige..

Nackdelen med att införa ett liknande system i Sverige är väl att pengarna måste komma nånstans ifrån...

I sverige ligger vi ju redan löjligt högt i pris på mc-tillbehör och mc-delar (vilket har diskuterats flitigt i andra trådar). Om nu importörer och tillverkare ska sätta undan miljontals i "contigency money" så måste ju dom pengarna tas någonstans ifrån. Alltså kommer priserna som redan nu är höga, att bli ännu högre...

Hur många fler kommer då att handla utomlands och på nätet?

Hur går det då för dom svenska importörerna och handlarna då?

Man kan ju vända på "problematiken" för de svenska generalagenterna/importörerna.

De som köpt delar via deras svenska ÅF-nät har rätt till "bonuspengarna".
Skulle nog kunna få en del som rejsar att köpa svenskt.

va fan jag e ju ung. men har inga pengar.. hahaha

Undrar hur man skulle framstå i Amerikansk RR jämfört med svensk...

Honda kommer med detta i Sverige också under året om allt går som det skall (För alla som är med i Honda riders club of Sweden) Dock inte alls samma summor då det inte är samma omsättning och vinst i Sverige...

Följ med här: http://www.hrcs.se/

Generellt vad jag tycker mig se så är rr-fältet av lägre standard än i sverige. Fast kan ha lite fel iofs, men bara en känsla.

Jag läste oxå om att Honda satt en 10 miljoner dollar budget för 2007... endast för prispengar.

Till 2007 har iaf priserna blivit klart bättre än vad de varit i SM/SO. Men vad man skulle vilja se är att prispengen faktiskt gör att man t.ex kan gå break-even på en helg.

Last edited:
Jag läste oxå om att Honda satt en 10 miljoner dollar budget för 2007... endast för prispengar.
Men det är omo det bara skulle bli Hondaförare på alla prisgivande platser i alla race i alla klasser så det kommer inte ske. Men de satsar ju bra med pengar.

2749039 Har en känsla av att vi kommer att få se en Svensk i AMA redan i år.
//
Benny
Inte omöjligt. Daytona tex. :)

Last edited:
För de stora distributörerna som Honda, Suzuki, Yamaha osv borde prispengar/bonuspengar till svensk RR vara småpotatis.

Säg att de ger 10.000:- till den som vinner ett SM-race, 7.500:- för en andra plats och 5.000:- för en tredjeplats. Som sagt, småpotatis.

Sen kan de ju gärna få uppmuntra oss rookisar som tar allt ur egen ficka.
En seger i tex Rookie 600 = 3.000:-, en andra plats 2.000:- och en tredjeplats 1.000:-

Har en känsla av att vi kommer att få se en Svensk i AMA redan i år.
Berätta mer!!!

Last edited:
För de stora distributörerna som Honda, Suzuki, Yamaha osv borde prispengar/bonuspengar till svensk RR vara småpotatis.

Säg att de ger 10.000:- till den som vinner ett SM-race, 7.500:- för en andra plats och 5.000:- för en tredjeplats. Som sagt, småpotatis.

Sen kan du ju gärna få uppmuntra oss rookisar som tar allt ur egen ficka.
En seger i tex Rookie 600 = 3.000:-, en andra plats 2.000:- och en tredjeplats 1.000:-

Kommer inte att ske på ett bra tag med tanke på hur lite svensk roadracing påverkar mc-försäljningen.

Generellt vad jag tycker mig se så är rr-fältet av lägre standard än i sverige. Fast kan ha lite fel iofs, men bara en känsla.

.
när brorsan va på daytona (han följer även ama noga på tv etc) tyckte han att toppen hade en mkt hög kvalitet, men längre ner i fältet så sjönk nivån drastiskt.
du kanske ska åka över och prova,, nä just det ja, du är ju portad.. :tungan

är det inte så att duells (grahns) i år gräver ner en hel del pengar på nånn i Pro?
är ju mer vanligt i sverige att "en" förare får bra stöd och övriga inte har ett öre att hämta... eller?

börjar osökt tänka på förarförening nu.. hm..

Har en känsla av att vi kommer att få se en Svensk i AMA redan i år.
//
Benny
jag vet vem:)

Last edited:
Kommer inte att ske på ett bra tag med tanke på hur lite svensk roadracing påverkar mc-försäljningen.
Det är möjligt men tex Suzuki körde ju en del reklam för Miinins vinst i NSBK så lite marknadsvärde har det nog att lyckas bra i tävlingarna.

precis och det är ju där skon klämmer, våran sport påverkar ärligt talat inte ett skit på försäljningen, hur gärna vi än vill tro det.

Det är möjligt men tex Suzuki körde ju en del reklam för Miinins vinst i NSBK så lite marknadsvärde har det nog att lyckas bra i tävlingarna.

förvisso, men tror du att nånn svensk kille valde att köpa en suzuki ist för nått annat, eller att köpa hoj alls, för att han såg Miinin reklamen?

eller de där dojjorna som Ullis visade?

Last edited:
är ju mer vanligt i sverige att "en" förare får bra stöd och övriga inte har ett öre att hämta... eller?
Det är den uppfattning jag också fått. Tror den stämmer rätt bra.
Verkar vara vanligare att de små firmorna sponsrar flera förare.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...