Tändstiftsfråga

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Hojen (CBR1000F) började, ganska plötsligt, häromdagen att gå ojämnt. På låga varv är det en cylinder som inte tänder och hojen bluddrar och är kraftlös, men på mellan- och höga varv känns allt hyfsat normalt. Jag tittade just på stiften, och lade märke till en missfärgning på sockeln på två av dem. Det ser ut som om stiftet missfärgats av värme, men jag är osäker. Har inte sett samma missfärgning på andra stift, undrar om någon annan har en bra analys?

Runt elektroderna är samtliga stift ungefär lika sotiga/brända, men vid sockelns fot är två av de fyra missfärgade. Det är stiften i cyl. 3 och 4, som inte har samma tändspole.

Jag lade också märke till att det var en del olja - ren och fin, inte svart eller bränd - i tändstiftsbrunnarna. Inte mycket, kanske några droppar runt varje stift, litet mer vid cyl. 3 som jag misstänker är den som misständer.

Stiften på bilderna är från cyl. 1 och 3, där stiftet från cyl. 3 är det med missfärgningen.

Om det hade varit en kolvring som gått, så borde motorn gått dåligt och rykt även vid högre varv, tycker jag. Samma sak med ventiler och -tätningar, och dessutom inget som brukar ske plötsligt.
Toppackningen verkar oskadad; inget synligt eller hörbart tecken på läckage utåt och inget vatten i oljan. Det lutar åt tändningsproblem...?
Hojen är servad, inklusive ventilkoll och nya stift, för några hundra mil sedan (i vintras).

Tips, förslag?

Bifogat

• sockel.jpg
    sockel.jpg
    140.4 KB · Visningar: 76
  • under.jpg
    under.jpg
    96.3 KB · Visningar: 77
Har haft samma problem på min CBR, plötsligt gick han inte på alla burkar inte förräns han kom upp i varv... det visade sig vara vatten i tanken jag hällde i förgasarevätska under ett par tankar & vid en närmare kontroll av bränslefiltret så var det igensatt så jag bytte det med & sen dess har jag inte haft det problemet mer.

100F? Är det den där helinkapslade från slutet av 80-talet? I så fall är den gammal nog att ha slitna tändkablar etc.

69:an skrev:
... Om det hade varit en kolvring som gått, så borde motorn gått dåligt och rykt även vid högre varv, tycker jag. Samma sak med ventiler och -tätningar, och dessutom inget som brukar ske plötsligt. ...
Ringar kan ju ske plötsligt, samma sak gäller ventiltätningar om dom är förhårdnade, då kan dom spricka och ramla bort, dock är det sällsynt (eller mycket sällsynt) på hojar.

Nja, satsa på att kolla tändkablar, spolar, stift med mer.

skruvis skrev:
Har haft samma problem på min CBR, plötsligt gick han inte på alla burkar inte förräns han kom upp i varv... det visade sig vara vatten i tanken jag hällde i förgasarevätska under ett par tankar & vid en närmare kontroll av bränslefiltret så var det igensatt så jag bytte det med & sen dess har jag inte haft det problemet mer.

Tack för tipset, skall kollas! :tummenupp

Fotnot: CBR1000F förekom titt som tätt på pallplats i Superbike i slutet av 80-talet... :rofl Men min är litet yngre än så.

69:an skrev:
Tack för tipset, skall kollas! :tummenupp

Fotnot: CBR1000F förekom titt som tätt på pallplats i Superbike i slutet av 80-talet... :rofl Men min är litet yngre än så.

Tror iofs. inte att du har bränslefilter på din, men kolla det med vattnet... jag använde OKQ8:as förgasarevätska då den innehåller (ska innehålla) 100% isopropanol.

Robban_C skrev:
100F? Är det den där helinkapslade från slutet av 80-talet? I så fall är den gammal nog att ha slitna tändkablar etc.

Ringar kan ju ske plötsligt, samma sak gäller ventiltätningar om dom är förhårdnade, då kan dom spricka och ramla bort, dock är det sällsynt (eller mycket sällsynt) på hojar.

Nja, satsa på att kolla tändkablar, spolar, stift med mer.

Det mesta i sällsynt gott skick p.g.a. få mil, men skall givetvis kollas. Däremot tror jag inte på defekt kolvring; då borde den ryka och gå illa vid alla varvtal.

Har du testat att bara byta stift? Va felet när min betedde sig liknande.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...