Hojen (CBR1000F) började, ganska plötsligt, häromdagen att gå ojämnt. På låga varv är det en cylinder som inte tänder och hojen bluddrar och är kraftlös, men på mellan- och höga varv känns allt hyfsat normalt. Jag tittade just på stiften, och lade märke till en missfärgning på sockeln på två av dem. Det ser ut som om stiftet missfärgats av värme, men jag är osäker. Har inte sett samma missfärgning på andra stift, undrar om någon annan har en bra analys?
Runt elektroderna är samtliga stift ungefär lika sotiga/brända, men vid sockelns fot är två av de fyra missfärgade. Det är stiften i cyl. 3 och 4, som inte har samma tändspole.
Jag lade också märke till att det var en del olja - ren och fin, inte svart eller bränd - i tändstiftsbrunnarna. Inte mycket, kanske några droppar runt varje stift, litet mer vid cyl. 3 som jag misstänker är den som misständer.
Stiften på bilderna är från cyl. 1 och 3, där stiftet från cyl. 3 är det med missfärgningen.
Om det hade varit en kolvring som gått, så borde motorn gått dåligt och rykt även vid högre varv, tycker jag. Samma sak med ventiler och -tätningar, och dessutom inget som brukar ske plötsligt.
Toppackningen verkar oskadad; inget synligt eller hörbart tecken på läckage utåt och inget vatten i oljan. Det lutar åt tändningsproblem...?
Hojen är servad, inklusive ventilkoll och nya stift, för några hundra mil sedan (i vintras).
Tips, förslag?
Runt elektroderna är samtliga stift ungefär lika sotiga/brända, men vid sockelns fot är två av de fyra missfärgade. Det är stiften i cyl. 3 och 4, som inte har samma tändspole.
Jag lade också märke till att det var en del olja - ren och fin, inte svart eller bränd - i tändstiftsbrunnarna. Inte mycket, kanske några droppar runt varje stift, litet mer vid cyl. 3 som jag misstänker är den som misständer.
Stiften på bilderna är från cyl. 1 och 3, där stiftet från cyl. 3 är det med missfärgningen.
Om det hade varit en kolvring som gått, så borde motorn gått dåligt och rykt även vid högre varv, tycker jag. Samma sak med ventiler och -tätningar, och dessutom inget som brukar ske plötsligt.
Toppackningen verkar oskadad; inget synligt eller hörbart tecken på läckage utåt och inget vatten i oljan. Det lutar åt tändningsproblem...?
Hojen är servad, inklusive ventilkoll och nya stift, för några hundra mil sedan (i vintras).
Tips, förslag?
Men min är litet yngre än så.