Tändstiftsbyte?

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Med GixxerLady
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
Go´kväll!

Hur ofta byter ni stift i en turbosnurra ?

Fanskapet startar inte o jag funderar på om det är dags för stiftbyte då dom gått ca 1000 mil.

Tacksam för svar! :)
 
Aldrig om man inte surat sönder dem, de är så sällan hojen går 1000 mil innan något annat är trasigt.
 
Lyft på tändhattarna (tändspolarna) så dom ligger nån cm ovanför stiften

Starta hojen tryck dit dom en efter en när motorn går

Kör en sväng med laddtryck sen funkar dom igen
 
Aldrig om man inte surat sönder dem, de är så sällan hojen går 1000 mil innan något annat är trasigt.

Den har gått rejält fett hela sommaren,aldrig under 0,8l/mil så soppa har dom fått. Har fått vänta tills den blitt varm innan den gått rent på alla cylindrar.

Detta är det första som hänt på 2500 mil så jag tänker iallafall inte klaga.:rodnar

Lyft på tändhattarna (tändspolarna) så dom ligger nån cm ovanför stiften

Starta hojen tryck dit dom en efter en när motorn går

Kör en sväng med laddtryck sen funkar dom igen



Ok! Detta ska prövas!
Spridarna duschar så soppa får den.
Höll ett stift mot plenumet och gnista var det med den såg klen ut....
 
Last edited:
Lyft på tändhattarna (tändspolarna) så dom ligger nån cm ovanför stiften

Starta hojen tryck dit dom en efter en när motorn går

Kör en sväng med laddtryck sen funkar dom igen


Testade detta utan resultat + med nya stift och det händer inte ett skit...börjar bli roligt det här.

Gnista finns, spridarna duschar,inga felkoder...har kammarna vridit sig eller vad f_n är det frågan om?!?

Parkerar den kl 0100 och ska starta den kl 1000 och den är död!
 
hur har det gått??

Inge´ bra....:(

Tog loss bryggan med spridare och körde dom i "luften" och dom duschar i takt.

Kollat soppa filtret.
Ifall nån slang klämt sig.

Säkringar.

Kopplat bort bränslet till extraspridarna i plenumet ifall dom läckte så den surar.

Startgas.

Nya stift.

Nytt batteri.

Men.... det gick att kabla igång den med hjälp av bilen...1 gång och köra runt en hel dag men nästa dag gick det inte ens med det.
Så jag kollade gnistan igen både mot plenum och andra jordpunkter och den var väldigt klen.
Knappt synbar och gul.

Så jag har fått tag i verkstadsmanualen och får la börja och mäta mig fram i tändsystemet och se om jag kan hitta felet!

Om det inte är nåt som brukar ge sig när det blir såhär?
 
Men.... det gick att kabla igång den med hjälp av bilen...

Om det alltid funkar att kabla igång den mha bilen lär du leta efter en taskig anslutning någonstans. Taskig jord eller taskig plus någonstans, typ oxiderad säkring, kabelanslutning, kopplingspunkt etc. CDI-boxar är kitsliga för låg polspänning. Det kan ju vara så illa att det är din startmotor som har kortslutna lindningar och på så sätt gör att polspänningen blir för låg för att CDI-boxen ska hoppa igång.
 
Laddningen är ett säkert kort

Kolla kablar från generatorn 3 st gula som går in i stammen ( smält kontaktstycke)

Seden går dom i stammen upp bak i cutsen där dom 3 gula kopplas ihop med

Laddregulatorn som sitter på bakramen ( svartgrå med kylflänsar)


Jag hadde väldiga problem när jag monterade stora bränslepumpen

Fick flytta regulatorn till under hojen och korta kablaget med en halvmeter

Kopplade regulatorn direkt vid första skarven
 
Om det alltid funkar att kabla igång den mha bilen lär du leta efter en taskig anslutning någonstans. Taskig jord eller taskig plus någonstans, typ oxiderad säkring, kabelanslutning, kopplingspunkt etc. CDI-boxar är kitsliga för låg polspänning. Det kan ju vara så illa att det är din startmotor som har kortslutna lindningar och på så sätt gör att polspänningen blir för låg för att CDI-boxen ska hoppa igång.


Nu hjälper det inte ens att kabla igång den så nu har nåt äntligen gått sönder permanent så det går att hitta feljävlet!!:banana

Den drar inte ur batteriet så det kanske kan utesluta lite mer grejjer.

Ska börja mäta mig fram med hjälp av verkastadsmanualen imorgon!
 
Laddningen är ett säkert kort

Kolla kablar från generatorn 3 st gula som går in i stammen ( smält kontaktstycke)

Seden går dom i stammen upp bak i cutsen där dom 3 gula kopplas ihop med

Laddregulatorn som sitter på bakramen ( svartgrå med kylflänsar)


Jag hadde väldiga problem när jag monterade stora bränslepumpen

Fick flytta regulatorn till under hojen och korta kablaget med en halvmeter

Kopplade regulatorn direkt vid första skarven



Han drar inte är batteriet då jag kan köra 30 mil när jag väl fått start på´n men det ska kontrollmätas imorgon iallafall, ska känna om det luktar bränt runt där också!

Symtomen är precis samma som om den hade gått väldigt fett men nu börjar det klarna!
Dess utom har den börjat o göra ett ryck när den börjat ladda men min teori nu är att när laddtrycket kommer och den börjar skjuta till extra soppa så har det släck cylindrarna och sen har det tagit nån cykel innan den lilla gnista fått fart på´t igen men vad vet jag...vi får se!

Btw Marklund nämnde nåt om att man inte styr laddtrycket med en pneumatisk switch på dom nya systemen utan gör detta elektroniskt om man vill ha full patte på grejjerna.
Vet du hur man justerar det?:cdevil
 
Last edited:
Har testat med en annan ECU ock det hjälpe inte...
Har mätt CKP sensorn men jag måste ha tag i en bättre multimeter.

Ska mäta matningsspänningen m.m. till tändspolarna o se vad det säger.
 
Last edited:
Laddningen är ett säkert kort

Kolla kablar från generatorn 3 st gula som går in i stammen ( smält kontaktstycke)

Seden går dom i stammen upp bak i cutsen där dom 3 gula kopplas ihop med

Laddregulatorn som sitter på bakramen ( svartgrå med kylflänsar)


Jag hade väldiga problem när jag monterade stora bränslepumpen

Fick flytta regulatorn till under hojen och korta kablaget med en halvmeter

Kopplade regulatorn direkt vid första skarven

Det är ett gammalt problem från Novemberkåsan när man hänger på herrejössesbelysning för nattåkning. När man börjar lasta ner elsystemet med stora förbrukare måste laddregulatorn jobba hårt. Skjuter man inte laddregulatorn själv så brukar kabelstyckena tycka att det blir lite väl varmt. Korta och grova kablar is da shit....
 
Nä laddregulatorn jobbar mindre hårt ju högre man lastar elsystemet - ja förutom att en större ström måste passera den.

Däremot kan man som första åtgärd försöka minska spänningsfallet så mycket det går.

T.ex genom att ha laddregualtorn så nära generatorn som möjligt - samt att då dra grova kablar till batteriet - typ smala startkablar.

Annars går en del av strömmen som sugs från generatorn till regulatorn /batteriet 1 meter bakom upp i rök i form av lite värme.

Man kan ju göra tvärtom och ersätta generator kablarna med grövre också.

Detta skall man bara göra om man lastar ned elsystemet mycket.
Det ökar belastningen på regulatorn i andra fall då en viss del
av överskottet eldas i form av lite värme i dom gula generator ledarna.
 
Laddningen är ett säkert kort

Kolla kablar från generatorn 3 st gula som går in i stammen ( smält kontaktstycke)

Ser bra ut!

Seden går dom i stammen upp bak i cutsen där dom 3 gula kopplas ihop med

Laddregulatorn som sitter på bakramen ( svartgrå med kylflänsar)

Kontakten ser bra ut inget luktar bränt.

Jag hadde väldiga problem när jag monterade stora bränslepumpen

Fick flytta regulatorn till under hojen och korta kablaget med en halvmeter

Kopplade regulatorn direkt vid första skarven[

Undrar hur stor pump jag har på mitt Std kit...

Tändspolarna mätte 50 V på matningen och gav inget utslag på signalen vad jag kunde se..
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top