Tändstift

ducce uno

Uno
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
748BIP, F650, Java 500 (speedway)
Jag vet att man ska köra på de tändstift som tillverkaren rekomenderar men finns det nån som har nån uppfattning om nått fabrikat som är bättre eller sämre?

NGK, Bosch, Champion och Beru finns det fler?

NGK R är det enda som funkar tillräckligt bra...tro mig! :tummenupp
Det håller 2x längre...kostar det dubbla men ...det vore dumt att spara pengar på en sån småsak enligt mig :kocko

EDIT: NGK R (Racing)

tycon1 skrev:
NGK R är det enda som funkar tillräckligt bra...tro mig! :tummenupp
Det håller 2x längre...kostar det dubbla men ...det vore dumt att spara pengar på en sån småsak enligt mig :kocko

EDIT: NGK R (Racing)

Jag köpte faktiskt en uppsättning NGK R igår.
Problemet var att alla jag talat med säger att Bosch och Champion är det enda rätta.
En person jag talat med förut uttryckte sig så här:

"NGK är Japans hämd för Hiroshima bomben"

Last edited:
Hur är det då med Iridium stift?

Hur är det då med NGK IRIDIUM stift?.
Vad är det som gör att ni tycker NGK R är så mycket bättre? förutom att de håller 2x bättre o är dyrare än vanliga stift?,är det nån märkbar skillnad på hojen eller bara psykiskt om du provar olika stift?.
Iridium stiften har man oxå läst om att de ska hålla längre samt ge bättre förbränning,somliga påstår effektökning vilket jag tvivlar på eller?.

R1 racer skrev:
Hur är det då med NGK IRIDIUM stift?.
Vad är det som gör att ni tycker NGK R är så mycket bättre? förutom att de håller 2x bättre o är dyrare än vanliga stift?,är det nån märkbar skillnad på hojen eller bara psykiskt om du provar olika stift?.
Iridium stiften har man oxå läst om att de ska hålla längre samt ge bättre förbränning,somliga påstår effektökning vilket jag tvivlar på eller?.

Jag kan säga att NGK R, är det enda som funkar riktigt bra på min cross och snöskoter. Dom andra "vanliga" stiften pajjar efter ca 6-8tim i extrema förhållanden...Måste också säga att det känns som motorn är varv-villigare oxå..(kanske inbillning)

Har för mig att det "R" ni menar står för racing står för radioavstörda tändstift! Sorry!!

R1 racer skrev:
Märks det nån skillnad då?

Min hoj förbränner bara bättre men jag har inte provat att köra på originalstift, har kört BR9ES jämfört med B9EGV

original på min hoj är BR9ECM

NGK eller möjligen Denso (ND) stift.
De andra har jag inget förtroende för alls, och jag har bytt en del stift kan jag säga.

Tyvärr finns ju tokbilliga modeller av de här märkena med.

Det enda som håller i endurohojen är NGK B9 EG,EV,EGV. EGV är dyrast men tycks motståndskraftigare mot nedsurning vid långsamåkning dränkt motor etc.
Standardstiften ES och liknande är skit de är verkligen japans hämnd för Hiroshima, dessa stift använder man möjligen i gräsklipparen och depåmoppen.
Har testat NGK och densos iridiumstift och är inte imponerad de höll inte längre och gjorde hojen mer svårstartad (subjektivt givetvis).

Vad kostar ngk iridium stiften här i Sverige cr9eix.Tänkte annars beställa ett gäng ifrån Tyskland .Får betala 11.95 euro /st där.

Borsiin skrev:
Det enda som håller i endurohojen är NGK B9 EG,EV,EGV. EGV är dyrast men tycks motståndskraftigare mot nedsurning vid långsamåkning dränkt motor etc.
Standardstiften ES och liknande är skit de är verkligen japans hämnd för Hiroshima, dessa stift använder man möjligen i gräsklipparen och depåmoppen.
Har testat NGK och densos iridiumstift och är inte imponerad de höll inte längre och gjorde hojen mer svårstartad (subjektivt givetvis).

Iridiumstiften ska vara riktigt hårda (motsvara en NGK10!!) Enligt rykten..det förklarar att dom blir svårstartade

Har ni nå priser?`

nya originalstift till en CBR954 kosta 333 kr styck...rätt saftigt tycker jag :huvet

Men vad är orginalstiftet till en aprilia rs 250???

Så här kan det gå. Kan meddela att vid tidpunken kortet är taget sitter resten av stiften kvar i toppen :huvet

Bifogat

• tändstifts helvete.JPG
    tändstifts helvete.JPG
    85.5 KB · Visningar: 312
tycon1 skrev:
Iridiumstiften ska vara riktigt hårda (motsvara en NGK10!!) Enligt rykten..det förklarar att dom blir svårstartade
Hårdheten är ju ett mått på värmetåligheten/avledningen; på vilket sätt
skulle det kunna påverka ett kallt (ouppvärmt) stift ? Eller menade du nåt annat ?
/u

Chris Husky skrev:
Så här kan det gå. Kan meddela att vid tidpunken kortet är taget sitter resten av stiften kvar i toppen :huvet

Ser inte roligt ut :gnissla
Men hur i hela friden har du lyckats med det där :confused:

Om du har dragit åt för "kung och fosterland" så borde gängorna i toppen skadats innan stiftet går av...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman