Tändstift

SirCastic skrev:
Ser inte roligt ut :gnissla
Men hur i hela friden har du lyckats med det där :confused:

Om du har dragit åt för "kung och fosterland" så borde gängorna i toppen skadats innan stiftet går av...

Kan meddela att jag va hyffsat trött på livet när jag insåg vad som hade hänt. :(
Skruvade ner tändstiften för hand & när jag tog första taget med verktyg bara snurrade stiftet. Använde mao ingen som helst kraft. Tändstiftet va enbart andvänt någon enstaka h tidigare så det måste varit fel på det från början. Visade sig inte vara några som helst problem att få väck resterna dock *pust*

Pratade med två handlare ang. problemet och den ena hade varit med om samma sak, förutom att stiftet då gått av när hojarna körts (mx/enduro). Den andra hade rent allmänt dåliga erfarenheter av NGK (till mx/enduro) & övervägde att övergå helt till att använda och sälja Denso.

Om man läser på om stift så har alla olika erfarenheter, ibland läser (olika forum) man att NGK är skit, sämst på marknaden, testat massor av olika stift bla bla, andra gånger är det som i den här tråden där NGK (R) anses bäst.
Jag kör på med det som finns tillhands, har alltid funkat för mig oberoende av märke. Oftast NGK, som funkar bra.

Som vanligt i såna här frågor finns det lika många åsikter som det finns deltagare i diskussionen...

Mina egna erfarenheter: NGK funkar inte särskilt bra i Ducatis, åtminstone inte i mina antika två-ventilare, utan jag använder Champion vilket fö rekommenderas av Ducati. Problemet med NGK är att stiften lägger av efter relativt kort tid, bottenrekordet är 7 mil. Bosch och Denso har jag ingen erfarenhet av i hojar.

Jag snackade med en mc-handlare om detta som hade samma erfarenhet med gamla engelska hojar, liksom kompisen med sin antika BSA. Jag har ingen bra förklaring till fenomenet, men en teori är att det har att göra med spolningen av cylindrarna. Färskgaserna drar rakt över stiftet och när väl NGK-stiften är sura lägger de av och så får man puttra hem på en burk. Enlig salig Grottis ska ju portarna i Ducati-topparna vara "mindre bra"...

Blev du nåt klokare av detta?

Anders

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...