skruvis
FUBBICK
ByF skrev:Carbon fouling, no doubt. Du var en klippa igen![]()
Han behöver mer luft, sätt på andra luftfilter.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
ByF skrev:Carbon fouling, no doubt. Du var en klippa igen![]()
ahh, sorry för min okunskap :kocko - å tack för ditt svarRobban_C skrev:Nix. Han menar att stift som går med korrekt soppablandning och korrekt elektrodtemp (dvs rätt värmetal) håller sig rena från kortslutande sot på mittelektroden.
Det där med att stänga av motorn gällde läsning av stiften. Det är ingen ide att låta motorn gå på tomgång medan du bromsar in och parkerar knarren, då får stiften fel färg. Ska du läsa stiften så gäller en stunds körning med den trottelöppning du vill undersöka, klipp tändningen och koppla ur så puffran stannar direkt, rulla in till vägkanten, riv ur stiften och läs dom.
Ja det är en sak jag funderade på, om det går testmäta tändspolarna på nått vis, hur å vilket värde i så fall. Vet inte om det kan stå i en sån där handbok, men det borde det väl kunna göra. Tack för hjälpen hittils, du ä allt bra duFluxir skrev:säg till om det är något mer du behöver... har ju boken å en hyffsad scanner så..

Det är inget att be om ursäkt för.ByF skrev:ahh, sorry för min okunskap
(just kiddin´)ByF skrev:Ja det är en sak jag funderade på, om det går testmäta tändspolarna på nått vis, hur å vilket värde i så fall. Vet inte om det kan stå i en sån där handbok, men det borde det väl kunna göra. Tack för hjälpen hittils, du ä allt bra du![]()
ByF skrev:Ja det är en sak jag funderade på, om det går testmäta tändspolarna på nått vis, hur å vilket värde i så fall. Vet inte om det kan stå i en sån där handbok, men det borde det väl kunna göra. Tack för hjälpen hittils, du ä allt bra du![]()
Hmm, ok - förstår vad du menar med mätvärdena, jag är själv tveksam till detta felet då alla tändstift verkar paja lika snabbt. Då måste båda tändspolarna vara både lika funktionella och lika trasiga samtidigt, så det är kanske tveksamt.Robban_C skrev:Det är inget att be om ursäkt för.![]()
Och det är jag som ska tacka för garvet (din motivering till varför ringarna inte kunde vara slitna).
Spolar kan mätas. Eller inte.![]()
Dvs i verkstadshandböckerna står mätvärden, om spolens mätvärden markant avviker från dessa så är spolen med stor säkerhet sopor.
Men om mätärdena är korrekta så kan spolen likförbannat vara kass (i värsta fall). Detta beror på att du mäter med låg spänning medan spolen utsätts för hög spänning under drift. Med hög spänning finns det alltid risk för överslag.
Hursomhelst så har du inte de rätta symtomen för att ha kassa spolar så fokusera du på att få till blandningen istället. Typ luftfilter, flottörnivå, munstycken etc.
Med din "kolvringslogik" så borde väl ditt fel vara att du glömt choken påslagen eftersom det felet är lättast att åtgärda.![]()
(just kiddin´)
G´natt!

Hmm, så det är ett strul med sådant här alltså? Har du några tips så jag slipper lägga tid å pengar på onödiga ting?skruvis skrev:Så länge du inte har monterat i högkompskolvar så ska orginalspolarna räcka till, det var det svaret jag fick när jag i tidernas begynnelse hade en CB900F Boldór & höll på med denna tidsödande procedur att bestycka om förgasarna efter montering av 4:1 & separata luftfilter.
ByF skrev:Hmm, så det är ett strul med sådant här alltså? Har du några tips så jag slipper lägga tid å pengar på onödiga ting?
//Benny
Hur avgör man att den "bränner bra på fullgas"? Jag tycker den går klockrent nu - d.v.s till stiften sotar igen och får överslag och dör - men det du talar om kanske handlar om hur tändstiften ser ut, eller? enlight me plz =)skruvis skrev:Strul & strul, vill du få optimal prestanda ur 900.an så gäller det att bestycka om förgasarna tills han bränner bra på fullgas.
På min 900:a satte jag i 110 eller så var det 112r i huvudmunstycken tillslut men det kan skilja mot din, som tur är kostar munstycken inte så många kronor. Men det är bökigt att plocka av & sätta ditt förgasarebryggan igen.
Vad har du för luftfilter på han? Orginal i orginalluftburk, eller?
Hmm, vilket håll går siffran åt då de blir "varmare" (är det mjukare eller hårdare?). Jag har Denso X24, och har även testat X27.lupus skrev:Problemet där var jag körde mycket mer lågfart/sakta med få urvarvningar, det blev inte varmt nog för att stiften skulle bli rena. Stoppade i 1 steg varmare stift. Problemet löst.
ByF skrev:Hur avgör man att den "bränner bra på fullgas"? Jag tycker den går klockrent nu - d.v.s till stiften sotar igen och får överslag och dör - men det du talar om kanske handlar om hur tändstiften ser ut, eller? enlight me plz =)
Luftfiltret är original nu, vet inte om jag har råd att byta, eller, jag vet att jag inte har det för tillfället.
//Benny
ByF skrev:Hmm, vilket håll går siffran åt då de blir "varmare" (är det mjukare eller hårdare?). Jag har Denso X24, och har även testat X27.
//Benny
Luftfiltret har varit original så länge jag haft den, har ingen aning om det varit något annat innan - det är ju inte omöjligt, men jag vet som sagt inte.skruvis skrev:Ok. Luftfiltret är orginal nu? var det inte det innan? för om det inte var ett orginal innan utan ett KN eller dyl. eller separata luftfilter kan det vara det som gör att han går så fett som han gör nu!?
Kan bara berätta för dig att efter att jag bestyckat om min 900:a så varvade han ut på 5:an med råge, 10000rpm på 5:an med orginalutväxling![]()
Tack för tipset, mitt största problem är att jag är mycket fattig för tillfället, och en sån sak skulle väl kosta multum antar jag, Men har någon tips på någon bra sådan reparatör så vore det tacksamt, då kunde man ju ringa och kolla läget om man får lite balubas på banken.Goose skrev:Gör det enkelt för Dig själv så att Du hinner åka något denna säsong--->Lämna in hojen till en Honda verkstad, så fixar dom problemet.
ByF skrev:Hmm, vilket håll går siffran åt då de blir "varmare" (är det mjukare eller hårdare?). Jag har Denso X24, och har även testat X27.
//Benny
ByF skrev:Luftfiltret har varit original så länge jag haft den, har ingen aning om det varit något annat innan - det är ju inte omöjligt, men jag vet som sagt inte.
Förrförra ägaren var tydligen den som byggde om bågen å gjorde eget 4:1 system, flyttade tillbaka fotpinnarna, satte på clip-on styre, dubbla små framlyktor - kanske hade han andra luftfilter med då, jag vet inte. Han kallade sig nog för "Pisse" då det står "Pisses Racing" på avgassystemet (det kan varit någon som hjälpte honom med så klart). Men då han pillade med så mycket med styling så kan man väl tänka sig att luftfiltren micklades med oxå. Jag får ringa förre ägaren å fråga.
Jag har ingen varvräknare nu, hålet är igensvetsat och vajer saknas. Vill jag ha varvräknare så får det nog bli att skaffa någon elektrisk variant. Men 10000rpm är alltså riktigt mycket på en sån som jag har? Vad är "normalt"? Och hur fort gick det på det varvtalet? Jag vet att min gör minst 200km/h, men har ingen aning om hur mycket mer.
//Benny
ByF skrev:Tack för tipset, mitt största problem är att jag är mycket fattig för tillfället, och en sån sak skulle väl kosta multum antar jag, Men har någon tips på någon bra sådan reparatör så vore det tacksamt, då kunde man ju ringa och kolla läget om man får lite balubas på banken.
//Benny
|
|
Motorsportsalongen i Örebro!
Jag tog en snabb avstickare... |
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”