Tändstift pajar...

  • Thread starter Thread starter ByF
  • Start date Start date
Robban_C skrev:
Nix. Han menar att stift som går med korrekt soppablandning och korrekt elektrodtemp (dvs rätt värmetal) håller sig rena från kortslutande sot på mittelektroden.

Det där med att stänga av motorn gällde läsning av stiften. Det är ingen ide att låta motorn gå på tomgång medan du bromsar in och parkerar knarren, då får stiften fel färg. Ska du läsa stiften så gäller en stunds körning med den trottelöppning du vill undersöka, klipp tändningen och koppla ur så puffran stannar direkt, rulla in till vägkanten, riv ur stiften och läs dom.
ahh, sorry för min okunskap :kocko - å tack för ditt svar :tummenupp
 
Fluxir skrev:
säg till om det är något mer du behöver... har ju boken å en hyffsad scanner så..
Ja det är en sak jag funderade på, om det går testmäta tändspolarna på nått vis, hur å vilket värde i så fall. Vet inte om det kan stå i en sån där handbok, men det borde det väl kunna göra. Tack för hjälpen hittils, du ä allt bra du :banana
 
ByF skrev:
ahh, sorry för min okunskap
Det är inget att be om ursäkt för. :tummenupp

Och det är jag som ska tacka för garvet (din motivering till varför ringarna inte kunde vara slitna :)).


Spolar kan mätas. Eller inte. :va
Dvs i verkstadshandböckerna står mätvärden, om spolens mätvärden markant avviker från dessa så är spolen med stor säkerhet sopor.
Men om mätärdena är korrekta så kan spolen likförbannat vara kass (i värsta fall). Detta beror på att du mäter med låg spänning medan spolen utsätts för hög spänning under drift. Med hög spänning finns det alltid risk för överslag.
Hursomhelst så har du inte de rätta symtomen för att ha kassa spolar så fokusera du på att få till blandningen istället. Typ luftfilter, flottörnivå, munstycken etc.



Med din "kolvringslogik" så borde väl ditt fel vara att du glömt choken påslagen eftersom det felet är lättast att åtgärda. :D :rofl (just kiddin´)
G´natt!
 
ByF skrev:
Ja det är en sak jag funderade på, om det går testmäta tändspolarna på nått vis, hur å vilket värde i så fall. Vet inte om det kan stå i en sån där handbok, men det borde det väl kunna göra. Tack för hjälpen hittils, du ä allt bra du :banana

Så länge du inte har monterat i högkompskolvar så ska orginalspolarna räcka till, det var det svaret jag fick när jag i tidernas begynnelse hade en CB900F Boldór & höll på med denna tidsödande procedur att bestycka om förgasarna efter montering av 4:1 & separata luftfilter.
 
ByF skrev:
Ja det är en sak jag funderade på, om det går testmäta tändspolarna på nått vis, hur å vilket värde i så fall. Vet inte om det kan stå i en sån där handbok, men det borde det väl kunna göra. Tack för hjälpen hittils, du ä allt bra du :banana


för att kunna testmäta en spole måste man ha specialmätverktyg har jag för mig, vet att det finns speciella "stifft" man kan använda för att kolla så den ger tillräckligt.

dessa "stifft" går inte att köra på utan är endast till för testning av spolen, det är ungefär som ett vanligt stifft, fast det är typ 20mm mellan elektroderna. hoppar gnistan över det är spolarna okej.

Edit: jag läste lite i boken, det står att det är MYCKET sällsynt att spolarna ger sig samtidigt. (du har två) så du borde ha två cylindrar dom går som dom ska... testa dom kan honda handlare göra.
 
Last edited:
Robban_C skrev:
Det är inget att be om ursäkt för. :tummenupp

Och det är jag som ska tacka för garvet (din motivering till varför ringarna inte kunde vara slitna :)).

Spolar kan mätas. Eller inte. :va
Dvs i verkstadshandböckerna står mätvärden, om spolens mätvärden markant avviker från dessa så är spolen med stor säkerhet sopor.
Men om mätärdena är korrekta så kan spolen likförbannat vara kass (i värsta fall). Detta beror på att du mäter med låg spänning medan spolen utsätts för hög spänning under drift. Med hög spänning finns det alltid risk för överslag.
Hursomhelst så har du inte de rätta symtomen för att ha kassa spolar så fokusera du på att få till blandningen istället. Typ luftfilter, flottörnivå, munstycken etc.

Med din "kolvringslogik" så borde väl ditt fel vara att du glömt choken påslagen eftersom det felet är lättast att åtgärda. :D :rofl (just kiddin´)
G´natt!
Hmm, ok - förstår vad du menar med mätvärdena, jag är själv tveksam till detta felet då alla tändstift verkar paja lika snabbt. Då måste båda tändspolarna vara både lika funktionella och lika trasiga samtidigt, så det är kanske tveksamt.

Hehe, jag gillar visst min egen humor, du fick mig å garva med chok-lösningen ... å jag tror du har rätt :tungan
 
skruvis skrev:
Så länge du inte har monterat i högkompskolvar så ska orginalspolarna räcka till, det var det svaret jag fick när jag i tidernas begynnelse hade en CB900F Boldór & höll på med denna tidsödande procedur att bestycka om förgasarna efter montering av 4:1 & separata luftfilter.
Hmm, så det är ett strul med sådant här alltså? Har du några tips så jag slipper lägga tid å pengar på onödiga ting?

//Benny
 
Har haft samma problem på min gamla enduro. 2T iofs lika men ändå olika.
Problemet där var jag körde mycket mer lågfart/sakta med få urvarvningar, det blev inte varmt nog för att stiften skulle bli rena. Stoppade i 1 steg varmare stift. Problemet löst.
Men i ditt fall är det nog en kombination av mickel med munstycken/system/förgasare.
Bara att byta/testa, byta/testa
 
ByF skrev:
Hmm, så det är ett strul med sådant här alltså? Har du några tips så jag slipper lägga tid å pengar på onödiga ting?

//Benny

Strul & strul, vill du få optimal prestanda ur 900.an så gäller det att bestycka om förgasarna tills han bränner bra på fullgas.

På min 900:a satte jag i 110 eller så var det 112:or i huvudmunstycken tillslut men det kan skilja mot din, som tur är kostar munstycken inte så många kronor. Men det är bökigt att plocka av & sätta ditt förgasarebryggan igen.

Vad har du för luftfilter på han? Orginal i orginalluftburk, eller?
 
Last edited:
skruvis skrev:
Strul & strul, vill du få optimal prestanda ur 900.an så gäller det att bestycka om förgasarna tills han bränner bra på fullgas.

På min 900:a satte jag i 110 eller så var det 112:or i huvudmunstycken tillslut men det kan skilja mot din, som tur är kostar munstycken inte så många kronor. Men det är bökigt att plocka av & sätta ditt förgasarebryggan igen.

Vad har du för luftfilter på han? Orginal i orginalluftburk, eller?
Hur avgör man att den "bränner bra på fullgas"? Jag tycker den går klockrent nu - d.v.s till stiften sotar igen och får överslag och dör - men det du talar om kanske handlar om hur tändstiften ser ut, eller? enlight me plz =)

Luftfiltret är original nu, vet inte om jag har råd att byta, eller, jag vet att jag inte har det för tillfället.

//Benny
 
lupus skrev:
Problemet där var jag körde mycket mer lågfart/sakta med få urvarvningar, det blev inte varmt nog för att stiften skulle bli rena. Stoppade i 1 steg varmare stift. Problemet löst.
Hmm, vilket håll går siffran åt då de blir "varmare" (är det mjukare eller hårdare?). Jag har Denso X24, och har även testat X27.

//Benny
 
ByF skrev:
Hur avgör man att den "bränner bra på fullgas"? Jag tycker den går klockrent nu - d.v.s till stiften sotar igen och får överslag och dör - men det du talar om kanske handlar om hur tändstiften ser ut, eller? enlight me plz =)

Luftfiltret är original nu, vet inte om jag har råd att byta, eller, jag vet att jag inte har det för tillfället.

//Benny

Ja det stämmer man ser hur stiften ser ut precis som du fått det beskrivet för dig innan.

Ok. Luftfiltret är orginal nu? var det inte det innan? för om det inte var ett orginal innan utan ett KN eller dyl. eller separata luftfilter kan det vara det som gör att han går så fett som han gör nu!?


Kan bara berätta för dig att efter att jag bestyckat om min 900:a så varvade han ut på 5:an med råge, 10000rpm på 5:an med orginalutväxling :tummenupp
 
Last edited:
ByF skrev:
Hmm, vilket håll går siffran åt då de blir "varmare" (är det mjukare eller hårdare?). Jag har Denso X24, och har även testat X27.

//Benny

Gör det enkelt för Dig själv så att Du hinner åka något denna säsong--->Lämna in hojen till en Honda verkstad, så fixar dom problemet.

Lycka till
 
skruvis skrev:
Ok. Luftfiltret är orginal nu? var det inte det innan? för om det inte var ett orginal innan utan ett KN eller dyl. eller separata luftfilter kan det vara det som gör att han går så fett som han gör nu!?

Kan bara berätta för dig att efter att jag bestyckat om min 900:a så varvade han ut på 5:an med råge, 10000rpm på 5:an med orginalutväxling :tummenupp
Luftfiltret har varit original så länge jag haft den, har ingen aning om det varit något annat innan - det är ju inte omöjligt, men jag vet som sagt inte.

Förrförra ägaren var tydligen den som byggde om bågen å gjorde eget 4:1 system, flyttade tillbaka fotpinnarna, satte på clip-on styre, dubbla små framlyktor - kanske hade han andra luftfilter med då, jag vet inte. Han kallade sig nog för "Pisse" då det står "Pisses Racing" på avgassystemet (det kan varit någon som hjälpte honom med så klart). Men då han pillade med så mycket med styling så kan man väl tänka sig att luftfiltren micklades med oxå. Jag får ringa förre ägaren å fråga.

Jag har ingen varvräknare nu, hålet är igensvetsat och vajer saknas. Vill jag ha varvräknare så får det nog bli att skaffa någon elektrisk variant. Men 10000rpm är alltså riktigt mycket på en sån som jag har? Vad är "normalt"? Och hur fort gick det på det varvtalet? Jag vet att min gör minst 200km/h, men har ingen aning om hur mycket mer.

//Benny
 
Goose skrev:
Gör det enkelt för Dig själv så att Du hinner åka något denna säsong--->Lämna in hojen till en Honda verkstad, så fixar dom problemet.
Tack för tipset, mitt största problem är att jag är mycket fattig för tillfället, och en sån sak skulle väl kosta multum antar jag, Men har någon tips på någon bra sådan reparatör så vore det tacksamt, då kunde man ju ringa och kolla läget om man får lite balubas på banken.

//Benny
 
ByF skrev:
Hmm, vilket håll går siffran åt då de blir "varmare" (är det mjukare eller hårdare?). Jag har Denso X24, och har även testat X27.

//Benny

På NGK är det kallare ju högre siffra det är.
 
ByF skrev:
Luftfiltret har varit original så länge jag haft den, har ingen aning om det varit något annat innan - det är ju inte omöjligt, men jag vet som sagt inte.

Förrförra ägaren var tydligen den som byggde om bågen å gjorde eget 4:1 system, flyttade tillbaka fotpinnarna, satte på clip-on styre, dubbla små framlyktor - kanske hade han andra luftfilter med då, jag vet inte. Han kallade sig nog för "Pisse" då det står "Pisses Racing" på avgassystemet (det kan varit någon som hjälpte honom med så klart). Men då han pillade med så mycket med styling så kan man väl tänka sig att luftfiltren micklades med oxå. Jag får ringa förre ägaren å fråga.

Jag har ingen varvräknare nu, hålet är igensvetsat och vajer saknas. Vill jag ha varvräknare så får det nog bli att skaffa någon elektrisk variant. Men 10000rpm är alltså riktigt mycket på en sån som jag har? Vad är "normalt"? Och hur fort gick det på det varvtalet? Jag vet att min gör minst 200km/h, men har ingen aning om hur mycket mer.

//Benny


CB900:an är rödmarkerad vid 9500rpm & min gjorde 235km/h (givetvis mätarefart fanns inga GPS 1986) vid 10000rpm.

Ja ringa förra ägaren & fråga om luftfiltret är ingen dum idé.
 
ByF skrev:
Tack för tipset, mitt största problem är att jag är mycket fattig för tillfället, och en sån sak skulle väl kosta multum antar jag, Men har någon tips på någon bra sådan reparatör så vore det tacksamt, då kunde man ju ringa och kolla läget om man får lite balubas på banken.

//Benny

Ring Tobbe på Sv Motorcykel AB och fråga honom vad det kan va för fel, han brukar hjälpa till med svar.
Svenska Motorcykel AB
Ulvsundavägen 187 E
168 67 Bromma

Tel: 08-28 79 39
 
Som många andra säger så skulle jag trycka i ett par stift med nåt steg högre värmetal.. Kolla vad du har för stift i nu och jämför med handboken.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top