Gnista som gnista, antingen antänds bränsleluftmixen eller inte. Det finns inga mellanlägen, typ oj - nu antändes halva mixen. Det är ungefär som en dynamitstav, antingen exploderar hela eller inte alls - annat än när bärnsleluftblandningen är alldeles för mager eller alldeles för fet. Dvs vilket tändstift man har spelar oftast minst roll om det blir gnista eller inte. Mest troligt, batteri, tändkablar, tändhatt, tändspole.
Svårtstartad hoj? Funkar den med 0.5 mm gap mot vanligen rekommenderade 0.7, kör med 0.5. Jag kör med 0.5 trots 300+ hästar och lustgas och trots Dyna 0.7 ohms spolar (bränner jag av sidoelektroden startar den trots det!). Trots ett statiskt kompressionsförhållande på runt 16:1.
Det kan även vara en torskad battericell som gör att spänningen kryper under 10 volt just i startögonblicket när startmotorn snurrar och drar kräm som den. Då är det ECU/CDI/Blackboxen som inte har hög spänning nog att funka 100. Den dynamiska kompressionen vid startvarvtalet är väldigt låg så det behövs inte en speciellt hög spänning för att tändspolarna ska ge en gnista.
Tändstiftsfabrikat? Hugget som stucket. Surar stiftet ihop spelar det ingen roll än vilket fabrikat du har.