Tändstift/iridium??

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati monster bucci 944 termis helsystem och keihin fcr 41:or andra tändboxar osv..! Samt en fullkittad aprilia sr180cc malossi motor med jolly moto trimkrök och lite annat godis!
Är det någon här inne som använder iridium tändstift?
Är dom bättre, märker ni någon skillnad?
Är det någon som vet vad som är speciellt med dom?

Lte input tack......
 
Monster skrev:
Är det någon här inne som använder iridium tändstift?
Är dom bättre, märker ni någon skillnad?
Är det någon som vet vad som är speciellt med dom?

Lte input tack......

Metallen (grundämnet) iridium tål extremt höga temperaturer, vilket innebär att tändstiftselektroden kan göras väldigt tunn och spetsig, utan att den bränns sönder. Detta ger bättre gnista (effektivare förbränning).

Iridiumstift är standard på Fireblade från -00 och framåt. Byts var 2400:e mil.
 
Hmm....

Tror någon att det kan hjälpa mig som har en ducce som är aningen svårstartad så fort man har lite sämre tryck i batteriet??
170 kr är inte så farligt när man har en ducce för den behöver ju bara två st värre med en japs hoj.....
 
Re: Hmm....

Monster skrev:
Tror någon att det kan hjälpa mig som har en ducce som är aningen svårstartad så fort man har lite sämre tryck i batteriet??
170 kr är inte så farligt när man har en ducce för den behöver ju bara två st värre med en japs hoj.....

någon på forumet skulle köpa till sin blejd och påstod att det skulle gå c:a 420 kr/st
 
Gnista som gnista, antingen antänds bränsleluftmixen eller inte. Det finns inga mellanlägen, typ oj - nu antändes halva mixen. Det är ungefär som en dynamitstav, antingen exploderar hela eller inte alls - annat än när bärnsleluftblandningen är alldeles för mager eller alldeles för fet. Dvs vilket tändstift man har spelar oftast minst roll om det blir gnista eller inte. Mest troligt, batteri, tändkablar, tändhatt, tändspole.

Svårtstartad hoj? Funkar den med 0.5 mm gap mot vanligen rekommenderade 0.7, kör med 0.5. Jag kör med 0.5 trots 300+ hästar och lustgas och trots Dyna 0.7 ohms spolar (bränner jag av sidoelektroden startar den trots det!). Trots ett statiskt kompressionsförhållande på runt 16:1.

Det kan även vara en torskad battericell som gör att spänningen kryper under 10 volt just i startögonblicket när startmotorn snurrar och drar kräm som den. Då är det ECU/CDI/Blackboxen som inte har hög spänning nog att funka 100. Den dynamiska kompressionen vid startvarvtalet är väldigt låg så det behövs inte en speciellt hög spänning för att tändspolarna ska ge en gnista.

Tändstiftsfabrikat? Hugget som stucket. Surar stiftet ihop spelar det ingen roll än vilket fabrikat du har.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top