Tändstift/iridium??

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati monster bucci 944 termis helsystem och keihin fcr 41:or andra tändboxar osv..! Samt en fullkittad aprilia sr180cc malossi motor med jolly moto trimkrök och lite annat godis!
Är det någon här inne som använder iridium tändstift?
Är dom bättre, märker ni någon skillnad?
Är det någon som vet vad som är speciellt med dom?

Lte input tack......
 
Monster skrev:
Är det någon här inne som använder iridium tändstift?
Är dom bättre, märker ni någon skillnad?
Är det någon som vet vad som är speciellt med dom?

Lte input tack......

Metallen (grundämnet) iridium tål extremt höga temperaturer, vilket innebär att tändstiftselektroden kan göras väldigt tunn och spetsig, utan att den bränns sönder. Detta ger bättre gnista (effektivare förbränning).

Iridiumstift är standard på Fireblade från -00 och framåt. Byts var 2400:e mil.
 
Hmm....

Tror någon att det kan hjälpa mig som har en ducce som är aningen svårstartad så fort man har lite sämre tryck i batteriet??
170 kr är inte så farligt när man har en ducce för den behöver ju bara två st värre med en japs hoj.....
 
Re: Hmm....

Monster skrev:
Tror någon att det kan hjälpa mig som har en ducce som är aningen svårstartad så fort man har lite sämre tryck i batteriet??
170 kr är inte så farligt när man har en ducce för den behöver ju bara två st värre med en japs hoj.....

någon på forumet skulle köpa till sin blejd och påstod att det skulle gå c:a 420 kr/st
 
Gnista som gnista, antingen antänds bränsleluftmixen eller inte. Det finns inga mellanlägen, typ oj - nu antändes halva mixen. Det är ungefär som en dynamitstav, antingen exploderar hela eller inte alls - annat än när bärnsleluftblandningen är alldeles för mager eller alldeles för fet. Dvs vilket tändstift man har spelar oftast minst roll om det blir gnista eller inte. Mest troligt, batteri, tändkablar, tändhatt, tändspole.

Svårtstartad hoj? Funkar den med 0.5 mm gap mot vanligen rekommenderade 0.7, kör med 0.5. Jag kör med 0.5 trots 300+ hästar och lustgas och trots Dyna 0.7 ohms spolar (bränner jag av sidoelektroden startar den trots det!). Trots ett statiskt kompressionsförhållande på runt 16:1.

Det kan även vara en torskad battericell som gör att spänningen kryper under 10 volt just i startögonblicket när startmotorn snurrar och drar kräm som den. Då är det ECU/CDI/Blackboxen som inte har hög spänning nog att funka 100. Den dynamiska kompressionen vid startvarvtalet är väldigt låg så det behövs inte en speciellt hög spänning för att tändspolarna ska ge en gnista.

Tändstiftsfabrikat? Hugget som stucket. Surar stiftet ihop spelar det ingen roll än vilket fabrikat du har.
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top