Tändningslås till XRV750 krånglar

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej,
Det börjar bli svårt att slå på tändningen och man får hålla på och lirka med nyckeln fram och tillbaka, med lite tur hittar den ett läge med tändningen på och stannar där.. men det blir svårare och svårare.
Går det att göra något åt detta problem, hörde av en bekant att det inte var helt ovanligt på gamla MC som stått ute en del.

Eller går det att köpa nytt?
Hittade bara denna: tändningslås men det ser inte så seriöst ut, och sen har jag ingen aning om hur man byter - men det kanske någon på forumet vet?
Tips på om det går att fixa eller var man hittar ett utbutes mottages tacksamt!
 
Jag har köpt mycket till Affen från David silverspares.
Hittar du inte vad du söker så maila dem.
Vad är oseriöst med sidan du länkade till förresten?
 
Smeta in nyckeln med blyertspenna flera gånger och jucka med den, det "smörjer" låset. Brukar bli lite bättre. Annars tex. AliExpress som bilden visar. Lycka till! ?

Screenshot_20220615-144320_AliExpress.jpg
 
Jag har köpt mycket till Affen från David silverspares.
Hittar du inte vad du söker så maila dem.
Vad är oseriöst med sidan du länkade till förresten?
Tillverkad i Kina och priset gör mig misstänksam.
Jag kan dock testa detta eller AliExpress-tipset som länkades..
Hur byter man låset?
(Ska prova med blyertspenna först men gissar det blir nytt lås..)
 
Tillverkad i Kina och priset gör mig misstänksam.
Jag kan dock testa detta eller AliExpress-tipset som länkades..
Hur byter man låset?
(Ska prova med blyertspenna först men gissar det blir nytt lås..)
Jag hade ett krånglande lås på min Tenere förra året, köpte ett restaurerat(?) med nya nycklar och ”front” så att säga. eBay och Tyskland. Har aldrig hittat ett kinalås där kontakten passat?

Du får ta loss övre styrkrona och fixa loss låsskruvarna, som är av bryttyp och helt släta, och försänkta. Ett digert arbete för den utan erfarenhet.
 
Man borrar bort toppen på brytskruven. Pillar väck låset. Då finns ca 10-15mm skruv som man skruvar utmed en polygrip som ex
 
Tillverkad i Kina och priset gör mig misstänksam.
Jag kan dock testa detta eller AliExpress-tipset som länkades..
Hur byter man låset?
(Ska prova med blyertspenna först men gissar det blir nytt lås..)
Du tror väll inte att Honda tillverkar ett lås själva till en 30 år gammalt härk? Det är eftermarknad lås som gäller till våra urtids fordon.
 
TDM900 ska visst ha besvärliga tändningslås. Jag brukar få lirka lite snabbt då och då. Ibland smörjer jag med lite tunn olja. Då blir det bra.
Många säger att olja inte har i lås att göra men det skiter väl jag i.
Testa, om du ändå är spekulant på ett nytt lås.
 
Känns lite pundarmeck men visst, är det stressigt så är det
Såpass många brytskruvar har jag tagit ur både på bilar o mc då jag mekat med mycket gammal skit så att jag till 100% kan säga att jag monterar nytt lås med nya insex o starkaste locktite som kräver värme för att släppa. Inte fasen sitter väll någon vettig person och knackar tillbaka använda brytskruvar som redan gjort det dom skall. Brytskruvar används 1 gång inte mer dom är förbrukade när dom är dragna 1 gång.
 
Såpass många brytskruvar har jag tagit ur både på bilar o mc då jag mekat med mycket gammal skit så att jag till 100% kan säga att jag monterar nytt lås med nya insex o starkaste locktite som kräver värme för att släppa. Inte fasen sitter väll någon vettig person och knackar tillbaka använda brytskruvar som redan gjort det dom skall. Brytskruvar används 1 gång inte mer dom är förbrukade när dom är dragna 1 gång.
Är du från vettet? Hur i hela friden får du det till att jag knackar tillbaks den sen??
 
Är du från vettet? Hur i hela friden får du det till att jag knackar tillbaks den sen??
Det var så jag upplevde att du ville ta lös dom hela o enda bra anledningen till det är ju för att återanvända.

Men vad skönt att jag missuppfattade dej trodde ett tag du var miljöpartist o gillade återbruk?
 
Kolla med närmsta Hondahandlare, sök på Mcskrotar efter begagnat.
På Csmnl kan du se vad Låset har för Artikelnummer, sök sedan på nätet.
Köp inget universallås, saknar ofta styrlås funktionen.
 
Framför allt, byt i tid. Jag råkade dra i styrlåset när jag stannat för att handla. Låste sig totalt och fick släpa upp hojen sidvägs på släpet och sedan lägga åtskilliga timmar extra att få bort tändningslåset.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 
Man borrar bort toppen på brytskruven. Pillar väck låset. Då finns ca 10-15mm skruv som man skruvar utmed en polygrip som ex
Hej och tack för input -
Delen heter 35012-MAY-505 och finns här
Dyrt som fan..

MEN: Jag fattar fortfarande inte hur jag byter?
1) Loss med övre styrkrona
2) hitta brytskrivarna och borra ner några dom några mm
3 Vad gör man sen? - fattar inte vad som är nästa steg, är låscylenden lös nu och varför ska jag skruva bort skruvarna som är borrade?
Tacksam för tips!
 
Vad tror ni om detta klipp?
Är det steg 3 som förklaras?
Intressant renovering..
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top