Tändningslås till XRV750 krånglar

Av med styrkronan.

Vänd styrkronan upp o ned.

Nu ser du 2 runda skallar som håller tändningslås.

Borra med 2-3mm borr i centrum på dom runda skruvskallarna. Borra upp 3mm hålet ytterligare med 8mm till skallen lossar

Nu kan du trycka loss låset.

När låset är loss så sticker det upp 2 skruvar utan skallen.

Lossa dessa med polygrip, tång, pinbultsurtagare eller hur du nu vill göra det.

Montera nya pirat låset o montera nya vanliga insex skruvar med locktite.

Montera tillbaka styrkorna o styre.

Ut o kör o var nöjd med din insatts.


Original lås är inte värt att byta till för dyrt på en gammal härk.

Vill man tjuvkoppla din hoj drar man ur kontakten o byglar i kontaktstycket.
 
Tackar så mycket för bra beskrivning!

Får fundera på vilket lås jag köper - eller kopplar jag bort det och har ett separat tändningslås/brytare, det gamla fungerar ju utmärkt till styrlåset.. Den blev stulen för ett par år sedan och boven klippte bara av kablarna och virade ihop dom så själva tändningslåsfunktionen är ganska meningslös på så vis, men jag vill samtidigt ha min gamla Affe orginal :)
 
Tackar så mycket för bra beskrivning!

Får fundera på vilket lås jag köper - eller kopplar jag bort det och har ett separat tändningslås/brytare, det gamla fungerar ju utmärkt till styrlåset.. Den blev stulen för ett par år sedan och boven klippte bara av kablarna och virade ihop dom så själva tändningslåsfunktionen är ganska meningslös på så vis, men jag vill samtidigt ha min gamla Affe orginal :)
Tändningslåset påverkar nog enbart tillslag på huvudrelät. Plus till tändningslås vrid påtänd ingen o plus skickas vidare till teläts dragande spole.

Kan vara tvärtom då det jordar men jag tror ej att Lukas varit inblandad i en japansk hoj.

Så här ser det ut på iprincip varenda hoj uppåtmitten 90tal.
 
Hittade denna på ebay
komplett låspaket Tanken är väl att byta hela styrkronan. Mailade och frågade om tändningen var testad och han sa allt var OK.
Är det ett alternativ tror ni eller är risken stor jag får samma promblem igen?
Ganska mycket pengar men får alla lås så slipper flera nycklar..
 
Koden 35012-MAY-505 , har jag för mig så betyder MAY den första mcen som fått den delen , sen hänger art nr med fast den hamnar i guldvingar o moppeder efteråt.

Kolla med Honda eller på nätet o sen ökar urvalet på skrotar där du har lite hojar att välja mellan.

Billiga kineslås är värdelösa för övrigt.

Du kommer bli gråhårig o börja knarka

Hitta ett riktigt lås
 
Hittade denna på ebay
komplett låspaket Tanken är väl att byta hela styrkronan. Mailade och frågade om tändningen var testad och han sa allt var OK.
Är det ett alternativ tror ni eller är risken stor jag får samma promblem igen?
Ganska mycket pengar men får alla lås så slipper flera nycklar..
Köp det. Att börja borra ut härdade skruvar försänkta i mjuk aluminium är recept på olycka, speciellt om man inte har provat innan.
 
Jag vet inte hur skruvarna till tändningslåset ser ut men testa med polygrip eller annan tång. Det funkade fint för att ta bort rattlåset på min bil i alla fall. Så lätt var det med de skruvarna som man inte skall kunna lossa.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top