Tändningsfråga?

THE END

Vem... JAG??
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
I väntans tider . . .
Hur vet jag om jag har kapacitiv eller induktiv tändning på min mc?
Det är en R1:a -01, måste veta för att kunna koppla larmet rätt....
 
THE END skrev:
Hur vet jag om jag har kapacitiv eller induktiv tändning på min mc?
Det är en R1:a -01, måste veta för att kunna koppla larmet rätt....

Den borde vara induktiv eftersom den läser på en metallskiva.
En kapacitiv givare läser allt möjligt trä papp plast mm.
 
?? Induktiv resp kapacitiv tändning brukar man använda om hur den ordnar gnista/ström till tändspolen. Inte om hur tändlägesgivaren är gjord. Gissar att båda är induktiva på R1an eftersom det är vanligast..... Vilken av dom är det du behöver veta ?
/u
 
På inkoplingsschemat till larmet så visar dom 2 st scheman för startspärren. ett för om man har kapacitiv tändning o ett för om man har induktiv. Det skall kopplas in helt olika beroende på vilken tändning man har så jag är tvungen att vara helt säker innan jag kapar några kablar :o
 
Last edited:
Exakt vad står det i inkopplingsanvisningen om dom olika typerna av tändning ?
/u
 
"Schema A: För fordon med kapacitiv tändning(med svänghjulsmagnet)
Schema B: För fordon med induktiv tändning(med batteri)"

Visst fattar jag att jag har batteri, men det har väll dom med svänghjulsmagnet också, eller........
Om man bara kunde lite mer................ :rodnar
 
kapacitiv tändning var väl den typen man hade på sin gamla puch moppe...med kondensator och brytare.
 
Troligen en taskig översättning. Med den förklaringen skulle jag gå på 'induktiv'. Eller kontakta säljaren o fråga vad som menas. Kanske få fram orginalanvisningen. Svänghjulsmagnet ???? Sic !
/u

ps. egentligen är kapacitiv tändning kondensatortändning, dvs. när man laddar upp en konding till 4-500 V o låter den ladda ur genom tändspolen när man vill ha gnistan. Och induktiv allt annat, där man fixar gnista genom att bryta strömmen genom spolen. (Har inget m konding o brytare att göra, den kondingen är bara en gnistsläckare f brytarna.) ds.
 
Har inte dom flesta moderna motorcyklar kapacitiv tändning?
Har man en CDI-box så har man väl det? (Capacitor Discharge Ignition, eller nåt sånt.)
 
Micke_Lindstrom skrev:
Har inte dom flesta moderna motorcyklar kapacitiv tändning?
Har man en CDI-box så har man väl det? (Capacitor Discharge Ignition, eller nåt sånt.)
Vet inte faktiskt. Oftast behöver man inte bry sig. Men det låter troligt.
Fast vad det skulle ha med larm o batteri o svänghjulsmagnet att göra undrar jag. Låter i mina öron väldigt konstigt om man skulle koppla in larmet mellan tändspolen o cdi:n.
Hoppas larmtillverkaren vet vad han menar.

Fast ändå; hur skiljde sig inkopplingen av larmet åt för dom båda varianterna av tändning ? (Kanske kan ge en ledtråd)
/u
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top