Tändningen slutade fungera.

johanpeter

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2021
Hoj
Beta RR 50 2007 Enduro
Igår funkade min moped bra, eller inte helt för den blöddrade i höga varv. Så idag skulle jag rensa förgasaren men då jag ska starta den så startar den inte. Så jag kollar så ser jag att den inte får tändning. Jag byter tändstift men funkar inte. Jag funderar om jag imisstag råkade röra någon kabel men ser inte ut så om jag kollar snabbt. Då jag ser in i tändhatten är detdär "hålet" som tändstift-toppen går in i, helt böjt så vet inte om det har någon skillnad. Annars vet ni vad felet kan vara?
 
Jordar du tändstiftet när du kollar? Känner du att stiftet ”klickar i” tändhatten?
 
Vet inte riktigt vad du menar men jag håller tändstiftet mot cylindern om det är det du menar. Jag känner inget "klick".
Ja det menade jag. Dpontant känns du väldigt grön på detta. Jag tror du har gjort något fel med förgasaren. Blir stiftet blött efter startförsök?
 
Ja det menade jag. Dpontant känns du väldigt grön på detta. Jag tror du har gjort något fel med förgasaren. Blir stiftet blött efter startförsök?

Ja det menade jag. Dpontant känns du väldigt grön på detta. Jag tror du har gjort något fel med förgasaren. Blir stiftet blött efter startförsök?
Jo det blir blött. Hur tänker du att det inte är ett elproblem?
 
Last edited:
Det finns tändhattar som är avsedda att användas med den lilla extratoppen påskruvad på tändstiftet, kan det vara den som gängat av sig och ligger snett i tändhatten? se bild.
Tändstift.jpg
 
Det ska vara svårt att trycka på tändkabeln, det ska sitta ordentligt. Att det har funkat ändå kan bero på att tändstiftet har hamnat utanför hylsan och klämts mellan den och gummihatten.
Ok tack! Då jag kommer hem från skolan ska jag testa med ett tändstift som har "toppen" på.
 
Normalt sett brukar man misstänka det som man sist mekade med när nåt krånglar, i ditt fall förgasaren. Är munstyckena rätt inskruvade, kan flottören röra sig, har trottelnålen hamnat rätt? Testa med startgas så vet du om felet har med el eller bränsle att göra.
 
Normalt sett brukar man misstänka det som man sist mekade med när nåt krånglar, i ditt fall förgasaren. Är munstyckena rätt inskruvade, kan flottören röra sig, har trottelnålen hamnat rätt? Testa med startgas så vet du om felet har med el eller bränsle att göra
Alla delar är nog rätt i förgasaren. Men jag såg ju att den inte har gnista så måste det inte vara det då!?
 
Om nu tändhatten är misstänkt, ta ett par bilder på/i den och lägg in i tråden och bild på stiftet oxå.

Om stiftet är blött så är gnistan väldigt svag. Spraya stiftet med bromsrengöring, kolla/justera avståndet på gnistgapet med bladmått.
Byt till ett nytt stift om du misstänker nåt fel sen.
 
Alla delar är nog rätt i förgasaren. Men jag såg ju att den inte har gnista så måste det inte vara det då!?
Man kan ju tro det, men det där med att kolla gnistan är svårt. Även om det finns en gnista vet man inte om den är tillräckligt för att tända bränsleblandningen. Och varför skulle elproblem uppstå just när du har rengjort förgasaren? Men som du säger - finns det verkligen ingen gnista så kommer hojen inte att starta. Jag skulle ändå prova med startgas, det är ett enkelt och rätt säkert sätt att få klarhet.
 
Om nu tändhatten är misstänkt, ta ett par bilder på/i den och lägg in i tråden och bild på stiftet oxå.

Om stiftet är blött så är gnistan väldigt svag. Spraya stiftet med bromsrengöring, kolla/justera avståndet på gnistgapet med bladmått.
Byt till ett nytt stift om du misstänker nåt fel sen.
 

Bifogat

  • IMG_20210917_180516.jpg
    IMG_20210917_180516.jpg
    4.1 MB · Visningar: 32
  • IMG_20210917_171517.jpg
    IMG_20210917_171517.jpg
    2.6 MB · Visningar: 31
  • IMG_20210917_171348.jpg
    IMG_20210917_171348.jpg
    3.3 MB · Visningar: 33
Man kan ju tro det, men det där med att kolla gnistan är svårt. Även om det finns en gnista vet man inte om den är tillräckligt för att tända bränsleblandningen. Och varför skulle elproblem uppstå just när du har rengjort förgasaren? Men som du säger - finns det verkligen ingen gnista så kommer hojen inte att starta. Jag skulle ändå prova med startgas, det är ett enkelt och rätt säkert sätt att få klarhet.
Ska testa
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top