tändning av en kondensator

the_spirit

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
yamaha
hej, jag undrar bara om det går att göra ett tändsystem med hälp av en kondensator. jag har en gång hört att man kan göra ett tändsystem av en kondensator och lite annat. stämmer detta ? vad ska man då ha förnågot?

Det krävs brytarspetsar och tändspole också, och stift, tändkablar o.s.v.
Sitter redan på varenda 240 i stort sett

CDI-tändsystem bygger på precis den principen (Capacitive Discharge Ignition) :)

the_spirit skrev:
2185051 heheh okej visste jag ej :tungan
Det verkar vara många som inte vet det. :) CDI används vad jag vet inte så ofta på större fyrtaktshojar, utan då har man ofta transistorstyrd tändning istället. CDI används på de flesta tvåtaktare, men kanske på en del fyrtaktsmaskiner också...?

Här har du lite läsning om det hela. http://www.jetav8r.com/Vision/IgnitionFAQ.html#a7p2

EDIT: Vid närmare eftertanke är jag inte säker på hur det är med nyare hojar, man kanske har CDI då..?

Last edited:
PacMan skrev:
2185398 Det verkar vara många som inte vet det. :) CDI används vad jag vet inte så ofta på större fyrtaktshojar, utan då har man ofta transistorstyrd tändning istället. CDI används på de flesta tvåtaktare, men kanske på en del fyrtaktsmaskiner också...?

Här har du lite läsning om det hela. http://www.jetav8r.com/Vision/IgnitionFAQ.html#a7p2

EDIT: Vid närmare eftertanke är jag inte säker på hur det är med nyare hojar, man kanske har CDI då..?

SAAB har väl också det i sina system, separata "spolar" (som egentligen är något annat) och en matningsspänning på flera hundra volt.

Mats757 skrev:
2186791 SAAB har väl också det i sina system, separata "spolar" (som egentligen är något annat) och en matningsspänning på flera hundra volt.

Ja i CDI-system har man ju en matning på nånstans 2-300 Volt till tändspolen, så det kan mycket väl vara något sådant. Att SAAB inte skulle använda traditionella tändspolar vet jag inget om, men på mindre 2T-maskiner har man ju en vanlig (men CDI-anpassad) tändspole. :)

Först ut med CDI var Kawasaki 1969 på tvåtaktssporthojen Kawasaki 500 Mach III. Men det visste väl alla.

Mvh
J

Nej, det visste jag inte. Det tog lång tid innan bilindustrin började använda det.

Mats757 skrev:
2186791 SAAB har väl också det i sina system, separata "spolar" (som egentligen är något annat) och en matningsspänning på flera hundra volt.
Spolarna är väl tändspolar som vanligt? Alltså en typ av transformator. Skillnaden är att primärspolen är lindad annorlunda.

Spolarna är inte matade med 300 V utan de får en kort puls på 300 V när de ska ge gnista.

Vilka SAABar har separata spolar?
Tänkte köpa på mekonomen/skroten nämligen.

Alltså, alla saabar efter 94 nånstans har detta, om den har Trionic5 eller Trionic7 har den separata spolar. MEN, nu sitter dessa ihop i en sk tändkassett, så att plocka loss det och använda på något annat än en saab-motor kommer bli mycket svårt... Om jag har förstått dig rätt nu.

Bearing skrev:
2187126 Nej, det visste jag inte. Det tog lång tid innan bilindustrin började använda det.

Spolarna är väl tändspolar som vanligt? Alltså en typ av transformator. Skillnaden är att primärspolen är lindad annorlunda.

Spolarna är inte matade med 300 V utan de får en kort puls på 300 V när de ska ge gnista.

Vilka SAABar har separata spolar?
Tänkte köpa på mekonomen/skroten nämligen.

kaptn skrev:
2187364 Alltså, alla saabar efter 94 nånstans har detta, om den har Trionic5 eller Trionic7 har den separata spolar. MEN, nu sitter dessa ihop i en sk tändkassett, så att plocka loss det och använda på något annat än en saab-motor kommer bli mycket svårt... Om jag har förstått dig rätt nu.
OK, då förstår jag. Tack för det!

Finns det andra bilar med separata spolar som är lösa?

kaptn skrev:
2187364 Alltså, alla saabar efter 94 nånstans har detta, om den har Trionic5 eller Trionic7 har den separata spolar. MEN, nu sitter dessa ihop i en sk tändkassett, så att plocka loss det och använda på något annat än en saab-motor kommer bli mycket svårt... Om jag har förstått dig rätt nu.

Det är väl inte så jäkla svårt att slakta en tändkasett ?
Du borde kunna få ett dussin hos din närmaste saab-verkstad, där en spole i varje är kass, och således kunna bygga ihop ett gäng tändsystem, vad det nu skulle tjäna till.

GuW skrev:
2188337 Det är väl inte så jäkla svårt att slakta en tändkasett ?
Du borde kunna få ett dussin hos din närmaste saab-verkstad, där en spole i varje är kass, och således kunna bygga ihop ett gäng tändsystem, vad det nu skulle tjäna till.

Inte för att jag har testat själv, men har läst många som skriver att det är i princip omöjligt att laga en kass DI-kasett (det är ju ett relativt vanligt fel på Saab'ar), och utifrån det menade jag att det skulle bli väldigt svårt. Men som sagt, inte testat själv, så om nån är sugen... :tummenupp

GuW skrev:
Det är väl inte så jäkla svårt att slakta en tändkasett ?

Enklast är nog att sno separata tändspolar från en modern CDI-hoj då DI-kassetten på SAAB har elektroniken ingjuten och inte helt trivial att öppna utan att skada sörjan innuti.

andersbrink skrev:
2188724 Enklast är nog att sno separata tändspolar från en modern CDI-hoj då DI-kassetten på SAAB har elektroniken ingjuten och inte helt trivial att öppna utan att skada sörjan innuti.

För att inte tala om hur dom där kassetterna stinker när man öppnar dem.

andersbrink skrev:
2188724 Enklast är nog att sno separata tändspolar från en modern CDI-hoj då DI-kassetten på SAAB har elektroniken ingjuten och inte helt trivial att öppna utan att skada sörjan innuti.

Jo visst är dom rejält ingjutna, men jag tänke att man bara sågade av mitt mellan stiften och letade reda på sladdarna till matning/impuls, sen får man ju givetvis kapa bort så mycket som möjligt runt om elektroniken (utan att skada den) och snygga till inkapslingen.
Jag har aldrig provat att kapa sönder en men visst borde det funka?

Jag gillar återvinning serru, och jag behöver inte fler adventsljusstakar (vilket också är ett bra användningsområde för begade tändkassetter).
Och det är ju inte direkt någon brist på Saab tändkasetter som har lagt av på en cylinder...

Men visst skulle det vara enklare att bygga på lösa delar från början.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka