the_spirit
Ny medlem
hej, jag undrar bara om det går att göra ett tändsystem med hälp av en kondensator. jag har en gång hört att man kan göra ett tändsystem av en kondensator och lite annat. stämmer detta ? vad ska man då ha förnågot?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
heheh okej visste jag ejPacMan skrev:2184810CDI-tändsystem bygger på precis den principen (Capacitive Discharge Ignition)![]()
Det verkar vara många som inte vet det.the_spirit skrev:2185051heheh okej visste jag ej![]()
PacMan skrev:2185398Det verkar vara många som inte vet det.CDI används vad jag vet inte så ofta på större fyrtaktshojar, utan då har man ofta transistorstyrd tändning istället. CDI används på de flesta tvåtaktare, men kanske på en del fyrtaktsmaskiner också...?
Här har du lite läsning om det hela. http://www.jetav8r.com/Vision/IgnitionFAQ.html#a7p2
EDIT: Vid närmare eftertanke är jag inte säker på hur det är med nyare hojar, man kanske har CDI då..?
Mats757 skrev:2186791SAAB har väl också det i sina system, separata "spolar" (som egentligen är något annat) och en matningsspänning på flera hundra volt.
Spolarna är väl tändspolar som vanligt? Alltså en typ av transformator. Skillnaden är att primärspolen är lindad annorlunda.Mats757 skrev:2186791SAAB har väl också det i sina system, separata "spolar" (som egentligen är något annat) och en matningsspänning på flera hundra volt.
Bearing skrev:2187126Nej, det visste jag inte. Det tog lång tid innan bilindustrin började använda det.
Spolarna är väl tändspolar som vanligt? Alltså en typ av transformator. Skillnaden är att primärspolen är lindad annorlunda.
Spolarna är inte matade med 300 V utan de får en kort puls på 300 V när de ska ge gnista.
Vilka SAABar har separata spolar?
Tänkte köpa på mekonomen/skroten nämligen.
OK, då förstår jag. Tack för det!kaptn skrev:2187364Alltså, alla saabar efter 94 nånstans har detta, om den har Trionic5 eller Trionic7 har den separata spolar. MEN, nu sitter dessa ihop i en sk tändkassett, så att plocka loss det och använda på något annat än en saab-motor kommer bli mycket svårt... Om jag har förstått dig rätt nu.
kaptn skrev:2187364Alltså, alla saabar efter 94 nånstans har detta, om den har Trionic5 eller Trionic7 har den separata spolar. MEN, nu sitter dessa ihop i en sk tändkassett, så att plocka loss det och använda på något annat än en saab-motor kommer bli mycket svårt... Om jag har förstått dig rätt nu.
GuW skrev:2188337Det är väl inte så jäkla svårt att slakta en tändkasett ?
Du borde kunna få ett dussin hos din närmaste saab-verkstad, där en spole i varje är kass, och således kunna bygga ihop ett gäng tändsystem, vad det nu skulle tjäna till.
GuW skrev:Det är väl inte så jäkla svårt att slakta en tändkasett ?
andersbrink skrev:2188724Enklast är nog att sno separata tändspolar från en modern CDI-hoj då DI-kassetten på SAAB har elektroniken ingjuten och inte helt trivial att öppna utan att skada sörjan innuti.
andersbrink skrev:2188724Enklast är nog att sno separata tändspolar från en modern CDI-hoj då DI-kassetten på SAAB har elektroniken ingjuten och inte helt trivial att öppna utan att skada sörjan innuti.
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |