Tändföljdstråden

Bj.O.rn skrev:
Jo, riktigt stora dieslar.. slagländ runt 1,8 meter, borr en bit under metern eller så..

/B


Hehe, jag har stått i loppet på en såndär, djäklar vad stora dom är. Jobbade på Valmet Karlstad för ett gäng år sedan och där gjuter dom motorblocken till diverse fartygsmotorer.
 
Fast skavi skriva om kuliga motorkonstruktioner är tidiga flygmotorer ett kul ämne.. Gnome monosaupe å en del andra varianter.. :kocko

/B
 
Bj.O.rn skrev:
Fast skavi skriva om kuliga motorkonstruktioner är tidiga flygmotorer ett kul ämne.. Gnome monosaupe å en del andra varianter.. :kocko

/B

Rolls Royce Crecy är min favvo:

Crecy – V12, 90°, sleeve-valve, liquid cooled, 26.1 litre, supercharged, two-stroke, mechanical fuel injection (from Focke Wolf 190) Otto-engine. The 1942 prototype had surprisingly low fuel consumption at the highest power output. In December of 1945, after eight years of development, work on the Crecy was terminated. At that time the Crecy was capable of double the horsepower of conventional 4-stroke designs of the same displacement. Only six Crecy engines were built, all with even serial numbers (2, 4, 6, 8, 10 and 12). This has led to confusion as to the numbers made. Crecy engine #10, achieved the highest test horsepower in December 1944, putting out the equivalent of 5,000 brake horsepower.

The Crecy was a "sprint" engine, capable of high power for short periods, for use in interceptor aircraft. It used what was basically a two stroke cycle, providing a power stroke on each downward piston stroke. The use of the two stroke principle produced a surprising spin off. The exhaust ports of the cylinders opened before combustion was complete, allowing the expanding gas to escape from the cylinder. This produced thrust equivalent to 30% of the engine's power and a phenomenal racket. Development of the Crecy was eventually ended when Whittle's gas turbine proved its worth. The people of Derby could sleep soundly with the banshee wail of the Crecy silenced forever.

The engine was produced in both petrol and diesel versions, and despite achieving over 200bhp per litre was cancelled after the war end and as gas turbines became to be accepted as the future in aero propulsion.

De körde stratifierad direktinsprutning i den jäveln... Luftassisterad. Helt sjukt...

/J
 

Bifogat

  • ricardo14.jpg
    ricardo14.jpg
    27.1 KB · Visningar: 125
  • rr-crecy.jpg
    rr-crecy.jpg
    17.7 KB · Visningar: 709
Fråga om vatteninsprutning på på fyrtakt:

Jag läste en gång i någon tidskrift att vatteninsprutning inte alls hade som huvudsyfte att kyla laddluften utan för att ge en markant tryckökning då vattnet förångades? Det skulle innebära mindre belastning på kompressorn/turbon?

Bara påhitt eller en del av sanningen?

Vad gäller fartygsdieslar så kan man ju komma ihåg att det ofta är fråga om mindre än ett varv per sekund på de riktigt stora maskinerna. Det ger ju också lite andra perspektiv...
 
RG500-Johannes skrev:
Rolls Royce Crecy är min favvo:

Hähä, vilken jäkla maskin!

Letar efter en bild på innanmätet på en bristol radialare med slidcylindrar.. en hel fabrik med kugghjul innanför kåpan å sen lika mycket till...


Däremot var Gnomes motorer verkligt speciella, Monosoupape'n var en fyrtaktare med en ventil på topplocket som var kombinerad avgas å insugsventil (sög däeremot bara in luft).. soppan tillfördes genom vevhuset i överströmskanaler som på en tvitaktare där en mycket fet bränsle/luftblandning tillfördes..

En annan variant hade en backventil i kolvtaket.. eftersom motorn var en "rotary" så behövdes motvikter med hävstänger vilka satt undertill så att den inte skulle öppna av centrifugalkraften.. :kocko

http://www.enginehistory.org/Gnome Monosoupape.pdf

Edit: Hittade bild på sliddrivningen till en Bristol Hercules, räkna kugghjulen....
http://www.enginehistory.org/Gallery/JimBuckel/Bristol Hercules XVI No1 05.JPG

http://www.enginehistory.org/Gallery/JimBuckel/Bristol Hercules XVI No1 06.JPG

/B
 
Last edited:
Jag gillar den här......
rta96c_crank.jpg

Some facts on the 14 cylinder version:
Total engine weight: 2300 tons (The crankshaft alone weighs 300 tons.)
Length: 89 feet
Height: 44 feet
Maximum power: 108,920 hp at 102 rpm
Maximum torque: 5,608,312 lb/ft at 102rpm
:yoparty :yoparty :yoparty Mattias
 
Chrille skrev:
... Jag läste en gång i någon tidskrift att vatteninsprutning inte alls hade som huvudsyfte att kyla laddluften utan för att ge en markant tryckökning då vattnet förångades? Det skulle innebära mindre belastning på kompressorn/turbon?

Bara påhitt eller en del av sanningen?

Vad gäller fartygsdieslar så kan man ju komma ihåg att det ofta är fråga om mindre än ett varv per sekund på de riktigt stora maskinerna. Det ger ju också lite andra perspektiv...
1. Vatten som förångas expanderar 1700 ggr vid atmosfärstryck. Men nu är det ju inte atmosfärstryck i förbränningsutrymmet.
Jag är också nyfiken på vad som händer med vattnet. Men man ska ju komma ihåg att när vattnet kyler förbränningen så minskar ju effekterna av förbränningen också. Dvs färskgaserna expanderar inte lika mycket eftersom sluttempen inte blir lika hög, detta skulle då mer eller mindre motverka den expansion/det tryck som ångan står för.
Erfarenhetsmässigt så kan man även ha för mycket vatten. Första testet på Vetten hade 2 mm munstycken. Jag tömde då vattenbehållaren (2 liter) på 2x250 meter och den gick verkligen inte fort.
Rimligtvis är det som med laddtryck och tändning, dvs att man inte ska ha mer vatten än att den precis undkommer spikning. Ska man sen ska öka vatten, minska laddtryck eller minska tändning när den spikar? Inte vet jag men minska laddtrycket verkar ju trist. :-)))
Att vattnet kyler är det säkert ingen som betvivlar och jag har ju sett mätvärdena (men minns dom inte exakt).
Jag är verkligen ingen specialist men detta var lite av mina erfarenheter, dela med er av era!

Jag har för övrigt en rätt seriös artikel hemma om vatteninsprutning i överladdade motorer, ska kika om jag kan scanna den men det blir säkert inte förrän i helgen, mycket att göra just nu.

2. Bogserbåten som jag skrev om ovan har redline vid 400 rpm. Men det är ju en "liten" motor.

Veven här ovan är verkligen imponerande. Fler bilder av puffran?
 
Om vi nu är inne på fartygsdieslar så kan man ju komplettera med vanliga grejer(motorn på bilden är bestämt det största som finns att köpa någonstans i dagsläget).

Bifogat arr är från en båt på ca 290 meter/45 meter storlek) med en motor på 17640kW vid 94rpm. Maskin ~10meter hög o ~9meter lång, prop 8 meter

Big guns.

I samma hall som man förr byggde motorer till supertankers på Uddevallavarvet(varven byggde egna förr) så byggde vi 20 år senare små tankers-skrovv p ca 60 meter....
...utan att det blev trångt.

Skvaller med gamla chiefar gör gällande att man gör ren spoluftspumparna (turboaggregaten) på såna här maskiner genom att helt enkel pytsa in en skvätt vatten rakt in i grejerna. Den snabba ångutveckling gör kompressorhuset kliniskt rent....
 

Bifogat

  • princip.JPG
    princip.JPG
    81.1 KB · Visningar: 131
Last edited:
Fullständigt absurd puffra! Slaglängd 2,5 meter! Vettlöst.
Jag vill göra studiebesök där! (nördigt?)
Johannes, vad sägs om över 50% termisk effektivitet? Klarar ni det med era puffror?
Förstår att man engagerar sig i att optimera verkningsgraden på dessa motorer, de hinner ju förhoppningsvis dra i sig några liter sås under sin livslängd.

Nån som har nåt mer att komma med ang vatteninsprutning då? Man e´ ju nyfiken liksom.
 
Stordieslar är nog bland det mest bränsleeffektiva man hittat på, dom konkurrerade ut pannor å turbiner för länge sen..

/B
 
Last edited:
lunamod skrev:
Jag gillar den här......

Some facts on the 14 cylinder version:
Total engine weight: 2300 tons (The crankshaft alone weighs 300 tons.)
Length: 89 feet
Height: 44 feet
Maximum power: 108,920 hp at 102 rpm
Maximum torque: 5,608,312 lb/ft at 102rpm
:yoparty :yoparty :yoparty Mattias
Jävlar vilken stor motor, det måste vara svindyrt att tillverka så där stora motordelar med den precision som krävs.
Använder man en mindre förbränningsmotor som startmotor till en sån där?
Hur stor är den största motor som någonsin byggts?


Bj.O.rn skrev:
Stordieslar är nog bland det mest bränsleeffektiva man hittat på, dom konkurrerade ut pannor å turbiner för länge sen..
Vad är det exakt som gör att väldigt stora motorer är mycket mer bränsleeffektiva än små motorer?
 
Micke_Lindstrom skrev:
Vad är det exakt som gör att väldigt stora motorer är mycket mer bränsleeffektiva än små motorer?

Låga varvtal är antagligen en del i hemligheten, liten del friktion för sin storlek åsså, båda genererar värme men inte vill ha..

/B
 
Micke_Lindstrom skrev:
....
Använder man en mindre förbränningsmotor som startmotor till en sån där?
Hur stor är den största motor som någonsin byggts?
....

Alla större fartygsdieslar startas, såvitt jag vet, med tryckluft. Man drar igång dem med luft och slår sen på oljan.

Störst är nog svårt att definiera. Sett till effekt skulle jag tro att de största återfinns bland reaktordrivna fartyg och då har man ju en del olika att välja på. Den enda civila tillämpningen jag känner till är ryska isbrytare, men inom det militära finns ju fler fartygstyper.
 
Chrille skrev:
Alla större fartygsdieslar startas, såvitt jag vet, med tryckluft. Man drar igång dem med luft och slår sen på oljan.

Störst är nog svårt att definiera. Sett till effekt skulle jag tro att de största återfinns bland reaktordrivna fartyg och då har man ju en del olika att välja på. Den enda civila tillämpningen jag känner till är ryska isbrytare, men inom det militära finns ju fler fartygstyper.

Nu är vi inne på ånga å turbiner, strängt off topic, även om det är mitt yrkesområde å jag skulle kunna nysta på med allt möjligt på det området..

Så länge det snackas förbränningsmotorer så säger jag däremot inget!

/B
 
Kärnreaktordrivna fartyg borde ju kunna producera en jävulsk effekt men jag tänkte mer på förbränningsmotorer.
Jag googlade lite och det verkar som att motorn på bilden kan vara den största i världen.
Jag kollade lite i Guiness Rekordbok och där stod det inget om stora motorer.
Guiness Rekordbok är :kocko , fattar dom inte att det viktigt att veta hur stor världens största motor är? :tungan

Jag hittade även en väldigt liten Wankelmotor när jag Googlade:
http://www.berkeley.edu/news/berkeleyan/2001/04/10_cmbus.html
 
Last edited:
Micke_Lindstrom skrev:
... Använder man en mindre förbränningsmotor som startmotor till en sån där?...
På bilden verkar det ju som om det är elektrisk start. Det är ju en startkrans längst ned i bilden och till höger en jättelik elmotor.
Men jag har också hört om att de startas med tryckluft.
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top