Strömberg
Kör alltid för fort!!
skulle vilja ha tag på en sån box som har ändrad tändkurva å högre varvstopp... har du någon eller vet någon som har??
Min husaberg är en -07
Mvh Strömberg
Min husaberg är en -07
Mvh Strömberg
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Har du inte bytt till titanventiler så ska du passa dig för att höja varvstoppet. Hojen du har drar ju inget ändå uppe på dom varvtalen.
okay... funderar på att riva av toppen å porta den och byta ventiler till titan... läste att de va bra.. nått mer jag bör tänka på?? andra fjädrar?? tips??
men åter så är de mest för att få en snällare kurva i registret som jag vill ha en annan tändbox... eller e de dumt?? uppfattade den som mer lättkörd när ja va å körde på isen i helgen å fick pröva en sån box....
. Ja, + jobb då.
Det skulle aldrig jag satt dit!! Går ju bara sönder och rasar hela motorn vilken sekund som hellst. Om nu man ska höja varvet så sätt bara i starkare fjädrar och byt till eftermarknads rostfria. Då håller det bättre än helt standard varv och ventiler trotts höjt varav ---
Borde väl finnas typ vortex tändbox som man kan programera hur som hellst själv.
Finns tillockmed till xr650 !!
Titanventiler Us fy kräksDet skulle aldrig jag satt dit!! Går ju bara sönder och rasar hela motorn vilken sekund som hellst. Om nu man ska höja varvet så sätt bara i starkare fjädrar och byt till eftermarknads rostfria. Då håller det bättre än helt standard varv och ventiler trotts höjt varav ---
Mitt råd är Byt ej box......Byt kam som drar hårdare närmare varvstopp . dvs höj ej varvstoppet!
Porta toppen . Porta även förgasaren till 43mm Och se till att det är minst 12-1 i kompförhållande. Då får du mycket hk och bra register
Här har du 2st bra kammar att välja på.. Kolla in den värsta! Med den går det att nå 80bhp med ! http://www.webcamshafts.com/
Är det något man ska lägga pengarna är det att öka körbarheten, där finns mkt att hämta. Med rätt ågärder kommer mer effekt än man behöver ändå
Massa text
Men killen började på nivån att byta tändboxen som är en eller ett par sladdar, ditt sätt är "något" krångligare och "lite" mera tidskrävande.
varför ha mål 80hk?? För att det helt enkelt är stenkul och är möjligt...
Min xr650 har jag kört isbana med i olika trimgrader från org till turbo. Jag har även kört Husaberg 650 tävling isbana/motard. Bästa körbaraste snabbaste motorkonfig av dessa var helt klart xr650ien med sista trimmet. I runda slängar 80 bhp i ett helt otroligt bra körbart register! Ingen effektpuckel alls!! Bara helt förutsägbar och lätt doserad kraft från 2000v till 8000v. .
Husabergarens reg gillade jag inte alls..... upp till 6000v kan man inte klaga ,,men sedan efter 6000v dålig avslut som är så viktigt för att kunna göra omkörningar ut på raker.
Jag kan garantera att man blir stennöjd med den första kammen Webb cams har. Den vassare kammen går bra det också men då måste man ha hellst 13,5-1 i kompförhåll för att få bra botten upp till 5000v. Den är något vassare än den jag kör med. Att köra 13,5 i kompförhåll är lite väl svettigt för en org stake och vevlager. Så jag skulle rek 1,a kammen och 12,5-1 i komp genom lite planing,, Fördelen med planingen är man kan köra org kolv och den är lättare än högkompare + bättre flöde genom förbränningsrum.
Med den 1,a kammen och plasttumblingportning med ventiljobb (org ventiler och fjädrar) 12,5-1 komp och 43mm fugge + bra hesystem. Ska man se minst 70 bhp förmodligen över 75hk och minst 75 i vrid.
Registret skulle bli förutsägbart med ungefär samma drag som org upp till 5000v men sedan skulle den dra iväg ordenligt i en linjär effektökning till varvstopp.
Att titanventilerna håller bättre på en 650 än en typ crf eller 450 ktm har ju med varvtalet att göra.. En husa 650 varvar inte mycket direkt,,,,sällan över 8500v. Så visst kan man sätta dit titan----------men jag tycker det är totalt onödigt och dyrt med titan på varvtal under 9000v. Effektvinsten är minimal på så låga varv med titan. Och rasrisken är det dubbla. Därimot på en 250-500cc maskin kan man tjena mycket pullver pga att man då kan köra mjukare ventilfjädrar. Hårdare fjädrar drar mer pullver än man kan tro och sliter hårt på kammkedja och rullvippor/kamm. Trotts dessa fördelar skulle jag köra rostfria ventiler med hårdare fjädrar på 450cc+ maskiner pga rasrisk 0ch fattigdom. Det finns betydligt enklare och säkrare sätt att få dom extra kusarna som titanventiler ger.
Mitt varvstopp ligger på 11200rpm (eller däromkring) och jag drar den dit utan problem. Ingen effektpuckel och snällare på botten. Orginalkam och komp.förhållande.
11200v på en 650Kan nte kan inte stämma ! möjligtvis på en 450.... Du menar nog en 450?
En 650 får inte dras till mer än 8500 sedan tar dom otroligt mer skada varvstoppen kan knappast ligga på mer än 9000v . Max effekt på en husa ligger ju på endast 7500v . Drar man en 650 med 82 islag och 100 borr högre än 8000v så överstigs säker kolvhastighet med råge!! Därför har jag inte bytt box på min xr650 som har samma slag och borr som äldre 650 Husor. Min box ligger på 8250v då den slår av.
Den 01a husa jag hade kollade jag aldrig maxvarv på men det kan inte varit mer än ca 8+++??? varv .. jag fick inte ens den att slå i stoppetJag testade därimot en 05a och den drog bättre på höga varv, Husaberg har ju bytt kamm hit o dit mellan årg så man blir förvirrad minst sagt. Bara genom att flytta org kammen några grader tidigare gör ju en hel del på bättre drag högre upp i regget och är gratis .
verkar som klibberwhite har titanventilerna till Husan. Då förklaras hållbarheten bättre. Men helt onödigt under 10000 varvs maskiner
11200v på en 650Kan nte kan inte stämma ! möjligtvis på en 450.... Du menar nog en 450?
blablabla...
Du kanske skulle ta och besöka en SM-tävling och se hur de som rejsar husor idag resonerar och bygger sina maskiner.
Du använder komphöjning som ett måste så fort det talas trim. Varför har då killen som slutade fyra 2008 SÄNKT kompet i sin? För bättre hållbarhet och snällare motor - trots 75 bänkade häst på hjulet.
Du får garanterat väldigt bra fart på de cyklar du jobbar på, det har vi sett. Inget snack om det! Men. Sluta gärna tala (skriva) som om allt du säger är facit. Andra recept kan faktiskt fungera. Ödmjukhet är inte dumt alls.
Så, nu är jag klar![]()
När kommer nästa version av turbo-XRn ?? Vi är många som väntar![]()
Då ska jag bli halvriktig igen och bygget sätter fart ooo, långt svar. Lägger in lite nuffror i citatet så man kan se vad jag svarar på...Hur man bygger motorn är ju induviduellt. En snubbe vill ha bättre topvarv andra snubben bättre botten och så vidare, så mitt utgläge är högre komp och mindre varv för hållbarhet. Då kan man dessutom ha mindre lyft på kammen och svagare fjädrar,,,,,bättre hållbarhet på ventiler kamm och kammkedja rullyftare. Dessutom får man lös mer pullver tack vare svaga fjädrar.
[1]
Tack vare mindre lyft och mer durr så blir också motorn snällare. Att jag har mer rätt säger jag inte men jag bygger så. Det är lätt att skena iväg i motorbyggen ,och gammelteknik glömms bort av nyare generationer trimmare..Och helt plötslit kommer gammelteknik tillbaka och folk tror det är det nyaste igen... ex kompressor redan på 30-40talet
[2]
Ödmjukehet... varför jag offta pratar tvärom mot alla är.. För det 1a.. För att jag törs..För det 2a öppna ögonen på folk förare mekaniker,,,, Det är farligt lätt att dras med i modeflugor när det gäller motorbyggen osv . Ex känd SM/vm förare har titanventiler och blir 4a han har också sänkt komp och en höglyftande kam. Då måste alla/många ha det och dras med i den dyra karusell som säljare av trimgrunkror gottar sig i. Jag är en vanlig fattigjon så jag har blivit tvungen att gå den enklaste snikenaste vägen hela tiden, och har påså sätt sett vad mycket onödigt och dyrt tjaffs som plockas i motorer och vad långt man kommer med billiga lösningar.
[3]
Men en sak jag inte duger till är att få fram varvtalsstoppet på en Husabergare 650 (gammla 650) och den nyare med mindre slag. Dynopapper är ju värdelösa dom visar efter golvdraget på slutet.
För det låter ju helt otroligt och skadligt om dom kan varvas till över 10000v då är det inte underligt att vevarna flexar!
[4]
Oj nu håller jag på att dömma ut något igen![]()
Xr turbon hoppas jag kunna bygga klar till våren eller så fort som möjligt. Har så infernaliska besvär med nacken och rygg. Farbror doktorn ska micra /koka 7 st nerver i nacke /ryggDå ska jag bli halvriktig igen och bygget sätter fart
[5]

Åter till nästan Topik..Menar du eller någon att en Husabergare 650 varvar över 10000v med standard kam och cdi?
Det måste jag ha bevis på ,, rr stånkor dras till över 10000v men då körs dom sällan under 6000v.
Jag har en laservarvräknare som klarar 200000 varv så den borde räcka,,måste nog testa den på byns enda husa 650 oldtimer. varvar den över 9000v ska jag äta upp varvräknaren

|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Äntligen!