Tändbox till husaberg 650

Strömberg

Kör alltid för fort!!
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Husaberg 650 Supermoto -07 Nu kittad för isen!!
skulle vilja ha tag på en sån box som har ändrad tändkurva å högre varvstopp... har du någon eller vet någon som har??

Min husaberg är en -07

Mvh Strömberg
 
Har du inte bytt till titanventiler så ska du passa dig för att höja varvstoppet. Hojen du har drar ju inget ändå uppe på dom varvtalen.
 
Har du inte bytt till titanventiler så ska du passa dig för att höja varvstoppet. Hojen du har drar ju inget ändå uppe på dom varvtalen.

okay... funderar på att riva av toppen å porta den och byta ventiler till titan... läste att de va bra.. nått mer jag bör tänka på?? andra fjädrar?? tips??

men åter så är de mest för att få en snällare kurva i registret som jag vill ha en annan tändbox... eller e de dumt?? uppfattade den som mer lättkörd när ja va å körde på isen i helgen å fick pröva en sån box....
 
okay... funderar på att riva av toppen å porta den och byta ventiler till titan... läste att de va bra.. nått mer jag bör tänka på?? andra fjädrar?? tips??

men åter så är de mest för att få en snällare kurva i registret som jag vill ha en annan tändbox... eller e de dumt?? uppfattade den som mer lättkörd när ja va å körde på isen i helgen å fick pröva en sån box....

Jag testade en box på min hoj när den va standard. Jag upplevde att den blev aningen snällare vid små gaspåslag, men väldigt marginellt.

Så liten skillnad att jag ser det som en större nackdel att ändra varvstoppet på en standard motor än fördelarna i botten.

Titan ventiler är om jag inte minns fel en kostnad på 1500:-/ventil + 1000:-/fjäder :fyllisar. Ja, + jobb då.
 
Borde väl finnas typ vortex tändbox som man kan programera hur som hellst själv.

Finns tillockmed till xr650 !!

Titanventiler Us fy kräks:3freak Det skulle aldrig jag satt dit!! Går ju bara sönder och rasar hela motorn vilken sekund som hellst. Om nu man ska höja varvet så sätt bara i starkare fjädrar och byt till eftermarknads rostfria. Då håller det bättre än helt standard varv och ventiler trotts höjt varav ---

Mitt råd är Byt ej box......Byt kam som drar hårdare närmare varvstopp . dvs höj ej varvstoppet!
Porta toppen . Porta även förgasaren till 43mm Och se till att det är minst 12-1 i kompförhållande. Då får du mycket hk och bra register:tummenupp

Här har du 2st bra kammar att välja på.. Kolla in den värsta! Med den går det att nå 80bhp med ! http://www.webcamshafts.com/
 
Last edited:
Fan va najjs med litte tips... nu blir jag glad... jaså... inga titan ventiler... får nog ta å höra mig för om detta... vill ha mer kräm i maskineriet... :hihi
 
Borde väl finnas typ vortex tändbox som man kan programera hur som hellst själv.

Finns tillockmed till xr650 !!

Titanventiler Us fy kräks:3freak Det skulle aldrig jag satt dit!! Går ju bara sönder och rasar hela motorn vilken sekund som hellst. Om nu man ska höja varvet så sätt bara i starkare fjädrar och byt till eftermarknads rostfria. Då håller det bättre än helt standard varv och ventiler trotts höjt varav ---

Mitt råd är Byt ej box......Byt kam som drar hårdare närmare varvstopp . dvs höj ej varvstoppet!
Porta toppen . Porta även förgasaren till 43mm Och se till att det är minst 12-1 i kompförhållande. Då får du mycket hk och bra register:tummenupp

Här har du 2st bra kammar att välja på.. Kolla in den värsta! Med den går det att nå 80bhp med ! http://www.webcamshafts.com/

Säger inte att det inte finns, men har aldrig sett ngn eftermarknads tändbox till Husaberg. Lite skillnad att ta fram en till en japs som säljer 10 tusentals hojar om året mot en liten hojtillverkare som Husa.

Titanventilerna håller ypperligt bra. Vet ingen som kört av en ventil hittills och dom har suttit i racehojarna i flera år nu. Flertalet toppar har nu säkert gått både en, två och tre säsonger utan problem.

Annan kam är det heller ingen eller väldigt få som kör med. Orginal räcker långt!

Varför vill man ens ha 80bhp? Eller rättare sagt, ha det som mål? :va Är det något man ska lägga pengarna är det att öka körbarheten, där finns mkt att hämta. Med rätt ågärder kommer mer effekt än man behöver ändå :)

Jag är otroligt nöjd med hur min motor fungerar. Fantastiskt lättkörd, varv villig och snäll. Med mer effekt än jag någonsin behöver :hihi

Mitt råd är att istället för att ta råd på internet av alla spekulerare (mig inkl) så ta kontakt med någon som har erfarenhet av att trimma, gärna då husaberg. Det kanske kostar någon krona, men det spar du in på att slippa chansa och testa fram en bra kombination själv.
 
varför ha mål 80hk?? För att det helt enkelt är stenkul och är möjligt...

Min xr650 har jag kört isbana med i olika trimgrader från org till turbo. Jag har även kört Husaberg 650 tävling isbana/motard. Bästa körbaraste snabbaste motorkonfig av dessa var helt klart xr650ien med sista trimmet. I runda slängar 80 bhp i ett helt otroligt bra körbart register! Ingen effektpuckel alls!! Bara helt förutsägbar och lätt doserad kraft från 2000v till 8000v. .

Husabergarens reg gillade jag inte alls..... upp till 6000v kan man inte klaga ,,men sedan efter 6000v dålig avslut som är så viktigt för att kunna göra omkörningar ut på raker.

Jag kan garantera att man blir stennöjd med den första kammen Webb cams har. Den vassare kammen går bra det också men då måste man ha hellst 13,5-1 i kompförhåll för att få bra botten upp till 5000v. Den är något vassare än den jag kör med. Att köra 13,5 i kompförhåll är lite väl svettigt för en org stake och vevlager. Så jag skulle rek 1,a kammen och 12,5-1 i komp genom lite planing,, Fördelen med planingen är man kan köra org kolv och den är lättare än högkompare + bättre flöde genom förbränningsrum.

Med den 1,a kammen och plasttumblingportning med ventiljobb (org ventiler och fjädrar) 12,5-1 komp och 43mm fugge + bra hesystem. Ska man se minst 70 bhp förmodligen över 75hk och minst 75 i vrid.

Registret skulle bli förutsägbart med ungefär samma drag som org upp till 5000v men sedan skulle den dra iväg ordenligt i en linjär effektökning till varvstopp.

Att titanventilerna håller bättre på en 650 än en typ crf eller 450 ktm har ju med varvtalet att göra.. En husa 650 varvar inte mycket direkt,,,,sällan över 8500v. Så visst kan man sätta dit titan----------men jag tycker det är totalt onödigt och dyrt med titan på varvtal under 9000v. Effektvinsten är minimal på så låga varv med titan. Och rasrisken är det dubbla. Därimot på en 250-500cc maskin kan man tjena mycket pullver pga att man då kan köra mjukare ventilfjädrar. Hårdare fjädrar drar mer pullver än man kan tro och sliter hårt på kammkedja och rullvippor/kamm. Trotts dessa fördelar skulle jag köra rostfria ventiler med hårdare fjädrar på 450cc+ maskiner pga rasrisk 0ch fattigdom. Det finns betydligt enklare och säkrare sätt att få dom extra kusarna som titanventiler ger.
 
varför ha mål 80hk?? För att det helt enkelt är stenkul och är möjligt...

Min xr650 har jag kört isbana med i olika trimgrader från org till turbo. Jag har även kört Husaberg 650 tävling isbana/motard. Bästa körbaraste snabbaste motorkonfig av dessa var helt klart xr650ien med sista trimmet. I runda slängar 80 bhp i ett helt otroligt bra körbart register! Ingen effektpuckel alls!! Bara helt förutsägbar och lätt doserad kraft från 2000v till 8000v. .

Husabergarens reg gillade jag inte alls..... upp till 6000v kan man inte klaga ,,men sedan efter 6000v dålig avslut som är så viktigt för att kunna göra omkörningar ut på raker.

Jag kan garantera att man blir stennöjd med den första kammen Webb cams har. Den vassare kammen går bra det också men då måste man ha hellst 13,5-1 i kompförhåll för att få bra botten upp till 5000v. Den är något vassare än den jag kör med. Att köra 13,5 i kompförhåll är lite väl svettigt för en org stake och vevlager. Så jag skulle rek 1,a kammen och 12,5-1 i komp genom lite planing,, Fördelen med planingen är man kan köra org kolv och den är lättare än högkompare + bättre flöde genom förbränningsrum.

Med den 1,a kammen och plasttumblingportning med ventiljobb (org ventiler och fjädrar) 12,5-1 komp och 43mm fugge + bra hesystem. Ska man se minst 70 bhp förmodligen över 75hk och minst 75 i vrid.

Registret skulle bli förutsägbart med ungefär samma drag som org upp till 5000v men sedan skulle den dra iväg ordenligt i en linjär effektökning till varvstopp.

Att titanventilerna håller bättre på en 650 än en typ crf eller 450 ktm har ju med varvtalet att göra.. En husa 650 varvar inte mycket direkt,,,,sällan över 8500v. Så visst kan man sätta dit titan----------men jag tycker det är totalt onödigt och dyrt med titan på varvtal under 9000v. Effektvinsten är minimal på så låga varv med titan. Och rasrisken är det dubbla. Därimot på en 250-500cc maskin kan man tjena mycket pullver pga att man då kan köra mjukare ventilfjädrar. Hårdare fjädrar drar mer pullver än man kan tro och sliter hårt på kammkedja och rullvippor/kamm. Trotts dessa fördelar skulle jag köra rostfria ventiler med hårdare fjädrar på 450cc+ maskiner pga rasrisk 0ch fattigdom. Det finns betydligt enklare och säkrare sätt att få dom extra kusarna som titanventiler ger.

Mitt varvstopp ligger på 11200rpm (eller däromkring) och jag drar den dit utan problem. Ingen effektpuckel och snällare på botten. Orginalkam och komp.förhållande. Trots detta inte dom problem med titansvamparna som du vill måla upp (har själv ägt två CRF:er och vet titan kan ställa till det)

Trådskaparen har iofs inte poängterat vad han ska ha hojen till. Men jag misstänker att han vill trimma för att köra supermoto på bana. Har man någon som helst insikt om hur banorna ser ut vet man att en körbar hoj väger tyngre än mkt bakhjuls effekt. Ska det vara en korvmojs-racer så skulle jag inte rekomendera ngt trim alls mer än rör och kanske snygga till toppen en aning.
 
Mitt varvstopp ligger på 11200rpm (eller däromkring) och jag drar den dit utan problem. Ingen effektpuckel och snällare på botten. Orginalkam och komp.förhållande.

11200v på en 650 :gnissla Kan nte kan inte stämma ! möjligtvis på en 450.... Du menar nog en 450?

En 650 får inte dras till mer än 8500 sedan tar dom otroligt mer skada varvstoppen kan knappast ligga på mer än 9000v . Max effekt på en husa ligger ju på endast 7500v . Drar man en 650 med 82 islag och 100 borr högre än 8000v så överstigs säker kolvhastighet med råge!! Därför har jag inte bytt box på min xr650 som har samma slag och borr som äldre 650 Husor. Min box ligger på 8250v då den slår av.
Den 01a husa jag hade kollade jag aldrig maxvarv på men det kan inte varit mer än ca 8+++??? varv .. jag fick inte ens den att slå i stoppet:D Jag testade därimot en 05a och den drog bättre på höga varv, Husaberg har ju bytt kamm hit o dit mellan årg så man blir förvirrad minst sagt. Bara genom att flytta org kammen några grader tidigare gör ju en hel del på bättre drag högre upp i regget och är gratis .

verkar som klibberwhite har titanventilerna till Husan. Då förklaras hållbarheten bättre. Men helt onödigt under 10000 varvs maskiner
 
11200v på en 650 :gnissla Kan nte kan inte stämma ! möjligtvis på en 450.... Du menar nog en 450?

blablabla...

Du kanske skulle ta och besöka en SM-tävling och se hur de som rejsar husor idag resonerar och bygger sina maskiner.
Du använder komphöjning som ett måste så fort det talas trim. Varför har då killen som slutade fyra 2008 SÄNKT kompet i sin? För bättre hållbarhet och snällare motor - trots 75 bänkade häst på hjulet.
Du får garanterat väldigt bra fart på de cyklar du jobbar på, det har vi sett. Inget snack om det! Men. Sluta gärna tala (skriva) som om allt du säger är facit. Andra recept kan faktiskt fungera. Ödmjukhet är inte dumt alls.
Så, nu är jag klar :krama
När kommer nästa version av turbo-XRn ?? Vi är många som väntar ;)
 
Du kanske skulle ta och besöka en SM-tävling och se hur de som rejsar husor idag resonerar och bygger sina maskiner.
Du använder komphöjning som ett måste så fort det talas trim. Varför har då killen som slutade fyra 2008 SÄNKT kompet i sin? För bättre hållbarhet och snällare motor - trots 75 bänkade häst på hjulet.
Du får garanterat väldigt bra fart på de cyklar du jobbar på, det har vi sett. Inget snack om det! Men. Sluta gärna tala (skriva) som om allt du säger är facit. Andra recept kan faktiskt fungera. Ödmjukhet är inte dumt alls.
Så, nu är jag klar :krama
När kommer nästa version av turbo-XRn ?? Vi är många som väntar ;)

Hur man bygger motorn är ju induviduellt. En snubbe vill ha bättre topvarv andra snubben bättre botten och så vidare, så mitt utgläge är högre komp och mindre varv för hållbarhet. Då kan man dessutom ha mindre lyft på kammen och svagare fjädrar,,,,,bättre hållbarhet på ventiler kamm och kammkedja rullyftare. Dessutom får man lös mer pullver tack vare svaga fjädrar.

Tack vare mindre lyft och mer durr så blir också motorn snällare. Att jag har mer rätt säger jag inte men jag bygger så. Det är lätt att skena iväg i motorbyggen ,och gammelteknik glömms bort av nyare generationer trimmare..Och helt plötslit kommer gammelteknik tillbaka och folk tror det är det nyaste igen... ex kompressor redan på 30-40talet

Ödmjukehet... varför jag offta pratar tvärom mot alla är.. För det 1a.. För att jag törs..För det 2a öppna ögonen på folk förare mekaniker,,,, Det är farligt lätt att dras med i modeflugor när det gäller motorbyggen osv . Ex känd SM/vm förare har titanventiler och blir 4a han har också sänkt komp och en höglyftande kam. Då måste alla/många ha det och dras med i den dyra karusell som säljare av trimgrunkror gottar sig i. Jag är en vanlig fattigjon så jag har blivit tvungen att gå den enklaste snikenaste vägen hela tiden, och har påså sätt sett vad mycket onödigt och dyrt tjaffs som plockas i motorer och vad långt man kommer med billiga lösningar.

Men en sak jag inte duger till är att få fram varvtalsstoppet på en Husabergare 650 (gammla 650) och den nyare med mindre slag. Dynopapper är ju värdelösa dom visar efter golvdraget på slutet.

För det låter ju helt otroligt och skadligt om dom kan varvas till över 10000v då är det inte underligt att vevarna flexar!

Oj nu håller jag på att dömma ut något igen:D

Xr turbon hoppas jag kunna bygga klar till våren eller så fort som möjligt. Har så infernaliska besvär med nacken och rygg. Farbror doktorn ska micra /koka 7 st nerver i nacke /rygg :gnissla Då ska jag bli halvriktig igen och bygget sätter fart :tummenupp
 
Hur man bygger motorn är ju induviduellt. En snubbe vill ha bättre topvarv andra snubben bättre botten och så vidare, så mitt utgläge är högre komp och mindre varv för hållbarhet. Då kan man dessutom ha mindre lyft på kammen och svagare fjädrar,,,,,bättre hållbarhet på ventiler kamm och kammkedja rullyftare. Dessutom får man lös mer pullver tack vare svaga fjädrar.
[1]

Tack vare mindre lyft och mer durr så blir också motorn snällare. Att jag har mer rätt säger jag inte men jag bygger så. Det är lätt att skena iväg i motorbyggen ,och gammelteknik glömms bort av nyare generationer trimmare..Och helt plötslit kommer gammelteknik tillbaka och folk tror det är det nyaste igen... ex kompressor redan på 30-40talet
[2]

Ödmjukehet... varför jag offta pratar tvärom mot alla är.. För det 1a.. För att jag törs..För det 2a öppna ögonen på folk förare mekaniker,,,, Det är farligt lätt att dras med i modeflugor när det gäller motorbyggen osv . Ex känd SM/vm förare har titanventiler och blir 4a han har också sänkt komp och en höglyftande kam. Då måste alla/många ha det och dras med i den dyra karusell som säljare av trimgrunkror gottar sig i. Jag är en vanlig fattigjon så jag har blivit tvungen att gå den enklaste snikenaste vägen hela tiden, och har påså sätt sett vad mycket onödigt och dyrt tjaffs som plockas i motorer och vad långt man kommer med billiga lösningar.
[3]

Men en sak jag inte duger till är att få fram varvtalsstoppet på en Husabergare 650 (gammla 650) och den nyare med mindre slag. Dynopapper är ju värdelösa dom visar efter golvdraget på slutet.

För det låter ju helt otroligt och skadligt om dom kan varvas till över 10000v då är det inte underligt att vevarna flexar!
[4]

Oj nu håller jag på att dömma ut något igen:D

Xr turbon hoppas jag kunna bygga klar till våren eller så fort som möjligt. Har så infernaliska besvär med nacken och rygg. Farbror doktorn ska micra /koka 7 st nerver i nacke /rygg :gnissla Då ska jag bli halvriktig igen och bygget sätter fart :tummenupp
[5]
ooo, långt svar. Lägger in lite nuffror i citatet så man kan se vad jag svarar på...

[1] Bra att du säger att det är individuellt. I de allra flesta trådar går du in med väldigt tydliga direktiv om vad som är facit. Åtminstone tolkas det så, jag är inte ensam om den tolkningen. Om man vill tro att sänkt komp/högt varv är bättre eller sämre än högt komp/lågt varv lär väl vara upp till var och en att avgöra.

[2] "Att jag har mer rätt säger jag inte men jag bygger så" - perfekt exempel på ödmjukhet :tummenupp
En sån modefluga är ju att alla (många) nuförtiden MÅSTE ha plastade toppar. Varför plasta om det inte ger den effekt av en portning man är ute efter? Vissa toppar behöver plastning för att bli bra och då gör man det. Inte bara för att man kan.

[3] 4eplacerade killen (Stoffy) var bara ett exempel på en seriös förare/trimmare som gjort annorlunda mot vad du alltid lägger fram som facit. Det är INTE fel att säga tvärtom mot andra men då ska man göra det på ett ödmjukt sätt. Framförallt på ett forum där kroppspråk osv inte direkt syns.

[4]Varför det håller är inte jag person att svara på. Men en teori skulle kunna vara att påfrestningen på veven inte blir lika stor med lägre komp och MMC-stake. Eller så är det helt enkelt SÅ bra.

[5]Heja heja. Vi är många som vill se mer knasiga (läs:underbara) idéer spruta ur dig.
Usch, nerver som inte funkar. Jag ryser vid bara tanken, hoppas verkligen att du kan bli HELT normal.


Vill avslutningsvis säga att jag är oerhört impad av alla projekt du sysslar med. Portar toppar i parti och minut medans du hänger i taket och allt vad det är :D
No hard feelings för mina kommentarer hoppas jag :fyllisar
 
Svar på allt vad mer kan man begära.:tummenupp
Ska se om jag kan dömma ut saker lite försiktigare,, (men det blir svårt) :hihi

, Kompsänkning är det sista jag tar mig till.. Det första man ska krama ur all effekt ur är soppan man ska åka på ,,(varför släppa ut oförbränd soppa i avgasern ,,tänk på miljön :D ) Det gör man helt enkelt genom max kompförhållande. Man kör till spikningsgränsen , Finns så mycket annat att mildra motorn på.
Oj nu dömde jag ut något igen..... Jag är den arga trimaren :hihi

Åter till nästan Topik..Menar du eller någon att en Husabergare 650 varvar över 10000v med standard kam och cdi?
Det måste jag ha bevis på ,, rr stånkor dras till över 10000v men då körs dom sällan under 6000v.

Jag har en laservarvräknare som klarar 200000 varv så den borde räcka :D ,,måste nog testa den på byns enda husa 650 oldtimer. varvar den över 9000v ska jag äta upp varvräknaren
 
Åter till nästan Topik..Menar du eller någon att en Husabergare 650 varvar över 10000v med standard kam och cdi?
Det måste jag ha bevis på ,, rr stånkor dras till över 10000v men då körs dom sällan under 6000v.

Jag har en laservarvräknare som klarar 200000 varv så den borde räcka :D ,,måste nog testa den på byns enda husa 650 oldtimer. varvar den över 9000v ska jag äta upp varvräknaren

Så klart inte! Tråden handlar ju om byte av tändbox med bl.a. förändrat varvstopp. Med standard box ligger varvstoppet run runt 9500 rpm om jag inte minns tokigt, men kurvan dalar innan även med rör så man drar den sällan dit.
Dock inga problem med standard kam, annan box och ombyggd topp.

Jag vet inte, men gissar att kompsänkningen beror på modifierat förbränningsrum. Man har garanterat testat att höja kompet, men förmodlingen inte tillfört någon positivt vad gäller körbarheten.
Det finns väl lite olika meningar om det där oxå. Vissa verkar höja komp o vissa sänka. Beror väl vad man föredrar för karaktär.
 
Undrar om inte original på typ 05-08 är ~8500 och brukar höjas till ~9500. Eller är det 9500 som höjs till 10500 :confused:

Nu drar jag till Tandådalen, hörs nästa vecka :fyllisar
 
*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Back
Top