Detta var intresant att höra ,,Nu får jag ihop det.. Orginalvarv lät ju säkert lågt bra.
Helt klart skulla man försöka hålla org vartal in i det längsta ,,Dvs trimma max upp till 8500v Det går ändå att nå 75hk + och stenbra reg . På xr650ien har jag aldrig varit öve 8250v vare sig med turbo eller vanligt väss. Så om man funderar på vad som tar kål på vevstake och dess lager + vevlager så finns svaret svart på vitt i min xr650. Om jag endast tar ur 100bhp och 100nm och ger F att höja trycket mer (svårt)
Då håller motorn ihop säkert 200tim eller 1000 mil eller mer? Och då har jag endast bytt vevstake till falicon .. Jag har inte ens svetsad vevtapp! När jag skruvade på ca 125 hk började dock vevtappens lager grina och intog dödsläge. Men underligt nog endast detta lager ?? Ej vevlagerna har gett sig en enda gång. vevlagren är av samma typ som husaberg. Dvs rullager på ena sidan kullager på andra. Skulle jag därimot låtit den varva 9000+ hade den rasat innom 5 mil + att jag skulle fått köra hårdare fjädrar. 8000v är akilleshärden på en 600cc +..Har alltid varit och kommer alltid vara.
Jäklar nu vart jag sugen på en bergare igen
För nu förstår jag plötsligt varför vevarna flexar och knäcker lagren. Jag gissar nu att Husa 650 skulle hålla lika bra som xr med närmare 75+ hk om man bara håller nere varvet under 8500.
Så mitt slutråd till trådskaparn höj inte slutvarvet. Istället för box kan man Förställa tändningen max vad den tål (spikning) Brukar klara 2-4 grader mer på hur det är ställt från fabrik. Detta ger ungefär samma effekt som en box som är prog att gå nära spikning hela tiden. Därimot blir det ju statiskt! En tuningbox släpper ju efter på slutvarvet lite dvs sänker förtändningen något. men jag har bara bra erfarenhet att maxa förtänd,,man kan förlora lite slutvarv bara men helt klart någon kuse kusar till från botten till 7000v
.. OBS vid mixtring av förtänd krävs motoröra och ev lite fetare bestyckning. Högfartspikning = farligt/uteslutet..... Lite lågfartsspikning kan man ta,,men hellst inte ens det.
Måste ni Sm förare verkligen ha dom där sista varven över 8500v
Helt klart skulla man försöka hålla org vartal in i det längsta ,,Dvs trimma max upp till 8500v Det går ändå att nå 75hk + och stenbra reg . På xr650ien har jag aldrig varit öve 8250v vare sig med turbo eller vanligt väss. Så om man funderar på vad som tar kål på vevstake och dess lager + vevlager så finns svaret svart på vitt i min xr650. Om jag endast tar ur 100bhp och 100nm och ger F att höja trycket mer (svårt)
Jäklar nu vart jag sugen på en bergare igen
För nu förstår jag plötsligt varför vevarna flexar och knäcker lagren. Jag gissar nu att Husa 650 skulle hålla lika bra som xr med närmare 75+ hk om man bara håller nere varvet under 8500.Så mitt slutråd till trådskaparn höj inte slutvarvet. Istället för box kan man Förställa tändningen max vad den tål (spikning) Brukar klara 2-4 grader mer på hur det är ställt från fabrik. Detta ger ungefär samma effekt som en box som är prog att gå nära spikning hela tiden. Därimot blir det ju statiskt! En tuningbox släpper ju efter på slutvarvet lite dvs sänker förtändningen något. men jag har bara bra erfarenhet att maxa förtänd,,man kan förlora lite slutvarv bara men helt klart någon kuse kusar till från botten till 7000v
Måste ni Sm förare verkligen ha dom där sista varven över 8500v
