Tändbox till husaberg 650

Detta var intresant att höra ,,Nu får jag ihop det.. Orginalvarv lät ju säkert lågt bra.
Helt klart skulla man försöka hålla org vartal in i det längsta ,,Dvs trimma max upp till 8500v Det går ändå att nå 75hk + och stenbra reg . På xr650ien har jag aldrig varit öve 8250v vare sig med turbo eller vanligt väss. Så om man funderar på vad som tar kål på vevstake och dess lager + vevlager så finns svaret svart på vitt i min xr650. Om jag endast tar ur 100bhp och 100nm och ger F att höja trycket mer (svårt):D Då håller motorn ihop säkert 200tim eller 1000 mil eller mer? Och då har jag endast bytt vevstake till falicon .. Jag har inte ens svetsad vevtapp! När jag skruvade på ca 125 hk började dock vevtappens lager grina och intog dödsläge. Men underligt nog endast detta lager ?? Ej vevlagerna har gett sig en enda gång. vevlagren är av samma typ som husaberg. Dvs rullager på ena sidan kullager på andra. Skulle jag därimot låtit den varva 9000+ hade den rasat innom 5 mil + att jag skulle fått köra hårdare fjädrar. 8000v är akilleshärden på en 600cc +..Har alltid varit och kommer alltid vara.

Jäklar nu vart jag sugen på en bergare igen:gnissla För nu förstår jag plötsligt varför vevarna flexar och knäcker lagren. Jag gissar nu att Husa 650 skulle hålla lika bra som xr med närmare 75+ hk om man bara håller nere varvet under 8500.

Så mitt slutråd till trådskaparn höj inte slutvarvet. Istället för box kan man Förställa tändningen max vad den tål (spikning) Brukar klara 2-4 grader mer på hur det är ställt från fabrik. Detta ger ungefär samma effekt som en box som är prog att gå nära spikning hela tiden. Därimot blir det ju statiskt! En tuningbox släpper ju efter på slutvarvet lite dvs sänker förtändningen något. men jag har bara bra erfarenhet att maxa förtänd,,man kan förlora lite slutvarv bara men helt klart någon kuse kusar till från botten till 7000v:tummenupp .. OBS vid mixtring av förtänd krävs motoröra och ev lite fetare bestyckning. Högfartspikning = farligt/uteslutet..... Lite lågfartsspikning kan man ta,,men hellst inte ens det.
Måste ni Sm förare verkligen ha dom där sista varven över 8500v

Detta var intresant att höra ,,Nu får jag ihop det.. Orginalvarv lät ju säkert lågt bra.
Helt klart skulla man försöka hålla org vartal in i det längsta ,,Dvs trimma max upp till 8500v Det går ändå att nå 75hk + och stenbra reg . På xr650ien har jag aldrig varit öve 8250v vare sig med turbo eller vanligt väss. Så om man funderar på vad som tar kål på vevstake och dess lager + vevlager så finns svaret svart på vitt i min xr650. Om jag endast tar ur 100bhp och 100nm och ger F att höja trycket mer (svårt):D Då håller motorn ihop säkert 200tim eller 1000 mil eller mer? Och då har jag endast bytt vevstake till falicon .. Jag har inte ens svetsad vevtapp! När jag skruvade på ca 125 hk började dock vevtappens lager grina och intog dödsläge. Men underligt nog endast detta lager ?? Ej vevlagerna har gett sig en enda gång. vevlagren är av samma typ som husaberg. Dvs rullager på ena sidan kullager på andra. Skulle jag därimot låtit den varva 9000+ hade den rasat innom 5 mil + att jag skulle fått köra hårdare fjädrar. 8000v är akilleshärden på en 600cc +..Har alltid varit och kommer alltid vara.

Jäklar nu vart jag sugen på en bergare igen:gnissla För nu förstår jag plötsligt varför vevarna flexar och knäcker lagren. Jag gissar nu att Husa 650 skulle hålla lika bra som xr med närmare 75+ hk om man bara håller nere varvet under 8500.

Så mitt slutråd till trådskaparn höj inte slutvarvet. Istället för box kan man Förställa tändningen max vad den tål (spikning) Brukar klara 2-4 grader mer på hur det är ställt från fabrik. Detta ger ungefär samma effekt som en box som är prog att gå nära spikning hela tiden. Därimot blir det ju statiskt! En tuningbox släpper ju efter på slutvarvet lite dvs sänker förtändningen något. men jag har bara bra erfarenhet att maxa förtänd,,man kan förlora lite slutvarv bara men helt klart någon kuse kusar till från botten till 7000v:tummenupp .. OBS vid mixtring av förtänd krävs motoröra och ev lite fetare bestyckning. Högfartspikning = farligt/uteslutet..... Lite lågfartsspikning kan man ta,,men hellst inte ens det.
Måste ni Sm förare verkligen ha dom där sista varven över 8500v

Du trimmar ju tvärt emot vad vi på Husabergarna vill ha du vill ha en stark maskin från lågavarv upp på mellan, tvärtemot mot vad vi vill ha en sådan maskin tappar man en massa tid på en bana med då den mest hela tiden vill gå på bakhjulet. Vi vill ha en maskin som är snäll på låg och kommer mer och mer så man kan slå på fullt utan att den går på bakhjulet hela tiden och som sedan har ett långt register från ca 6000rpm där man sedan när max effekt runt 8000rpm och som sedan håller ut med max effekt ända till 10500 rpm då kan du dra länge på växlarna utan att behöva växla så mycket, skall du ha en maskin som dör av vid 8000rpm så lär du ju växla dubbelt så mycket också. Så vi kör med stora förgasare, stora ventiler, mycket upptag på portningen, och ändrar inte eller minskar kompet för att den annars bara blir för stark det är så mycket vridmoment ändå så det räcker och blir över, sedan så behöver vi inte byta kamaxel då den som redan sitter i redan är kanon och står på 116 grader på insug orginal, skulle man däremot byta kamaxel eller flytta den mer då kan jag hålla med om att man kasnke måste öka kompet lite för att inte tappa effekt då den verkliga kompet minskar för mycket annars. Jag har själv haft trimmat på båda sätten och kan säga att på en bana kan du lätt käna upp till 1s med ett snällare register. :hojsmilie

Jag skulle dffenitivt inte göra den starkare upp till 6000v..Den skulle faktist bli en aning slöare (om man vill) den skulle dra försiktigt men starkt från 3000 till 9000v man skulle få ett förutsägbar lättdorserat reg. Trimmninsgra då c 75hk. tänkte jag. Och ja kör ju big fugge om någon,,Det skulle sitta e borrad 41a till 43.. (fcr) Eller mikuni 45mm. och kammen skulle bytas.. (Husas höga lyft bort)
Detta bromspappar är ju från liknande motor i borr slag ventilstorlek (min xr)
Här kör jag bara 41mm gasare . Kolla det körbara registert!! Den har långt körbart reg redan från 3000-8250v helt gashandsföljande inga ofrivilliga stegringar någonstanns. Det registret bygger på att utnyttja varenda vartal to the bitter end (varvtalsreg) 500v till skulle gå att höja detta varv yttligare om man ville utan större skador.
Ungefär så skulle även en Husaberg reg se ut fast minst 75 bromsade och inge varv över 9000v. Jag vill bara säga att det går få körbart reg fast man håller nere varvet, Jag har här på xren ett lika långt och starkt reg som en Husa som är trimmad för att dra lika bra fast några tusen varv upp både i botten o toppen.
Jag har kört både tokvarvsmaskiner och bottenstarksmaskiner och är dom bara rätt byggd så går dom lika fort på bana.

Slutresultatet skulle visserligen endast bli hållbarare motor,, Inte snabbare förmodligen??,,,men för mig skulle det vara vär mycket.

Bifogat

• min xr650 bänkat.jpg
    min xr650 bänkat.jpg
    100.2 KB · Visningar: 142
Jag pratade med Jens på husaberg förra året om titanventiler. Jag blev lite snopen då det var av en anledning som jag inte hade kunnat trott. Att Husaberg har titanventiler beror i första hand på att kamaxeln öppnar så fort. Där är vikten på ventilen avgörande vid ett högt varvtal+brant öppningsvinkel på kammen = hög öppningshastighet.

Den öppnar ju och stänger nästan 100 ggr i sekunden. Och från stängd till öppet sker på mindre än en tusendels sekund.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa