Täckt hoj, är det en så dum idé verkligen?

Du förlorar nog ganska fort hojkänslan och då är det ju lika bra att köra bil

Många har genom tiderna försökt, men ingen har lyckats med något som motorcyklister gillar.

Det finns ju en subkategori motorcyklar som ser ut som recumbentcyklar, ofta kallade feet first motorcycles, där man sitter lågt, men då känns det ju inte som en motorcykel heller.

Hojkänslan ja, den är underbar i 5 plus, spöregn och påtaglig vind.

Tvivlar på att en stor äventyrshoj är mycket bättre aerodynamiskt utformad för att klara sidvind än en kapslad aerodynamisk historia.

Kan köpa att mc-känslan försvinner om man sitter för lågt men det finns många mindre bra saker med "mc-känslan" också
 
Jag kommer troligen aldrig sjösätta detta, mer troligt att jag bygger en husvagn att hänga på en elcykel och bor i den nära jobbet under vardagarna jag jobbar (4x10h).
 
Jag kommer troligen aldrig sjösätta detta, mer troligt att jag bygger en husvagn att hänga på en elcykel och bor i den nära jobbet under vardagarna jag jobbar (4x10h).

Ehh, varför en husvagn till elcykeln?

Ska den dras nära jobbet och parkeras så kan du ju dra dit en riktig vagn med bil och parkera elcykeln där för pendlingen till jobbet.
Eller vill du öva på att ligga i en kista tills det blir dags på riktigt?
 
Hojkänslan ja, den är underbar i 5 plus, spöregn och påtaglig vind.

Tvivlar på att en stor äventyrshoj är mycket bättre aerodynamiskt utformad för att klara sidvind än en kapslad aerodynamisk historia.

Kan köpa att mc-känslan försvinner om man sitter för lågt men det finns många mindre bra saker med "mc-känslan" också
Inse att hoj är nåt man bäst avnjuter en solig sommardag med 25 grader i luften, ren nöjeskörning alltså. Ren transport sköts bäst med bil, oavsett årstid. Nytta = bil. Nöje = hoj. Så enkelt är det.
 
Hojkänslan ja, den är underbar i 5 plus, spöregn och påtaglig vind.

Tvivlar på att en stor äventyrshoj är mycket bättre aerodynamiskt utformad för att klara sidvind än en kapslad aerodynamisk historia.

Kan köpa att mc-känslan försvinner om man sitter för lågt men det finns många mindre bra saker med "mc-känslan" också
En inte för tung japansk stånka, skoterställ med riktiga skydd under och värmehandtag skulle jag satsa på. Noppiga däck om det finns risk för snö. Och så lär du dig att hålla säkerhetsavstånd för att slippa få visiret fyllt med skit.

20201123_1.jpg
Inse att hoj är nåt man bäst avnjuter en solig sommardag med 25 grader i luften, ren nöjeskörning alltså. Ren transport sköts bäst med bil, oavsett årstid. Nytta = bil. Nöje = hoj. Så enkelt är det.
Ren transport är bättre med tåg. Då kan jag läsa, pilla på telefonen eller ta en öl vilket blir svårare med bil. Nu har vi har bilister som ändå gör allt detta bakom ratten vet vi andra trafikanter.
Men för oss som tillhör minoriteten av motorcyklister som trivs i sadeln hittar vi alltid anledningar att köra.
Vad gäller temperaturen är jag som en brittisk öljäst, trivs bäst mellan 18 - 22 grader. Över 22 grader ger jästen bismaker och eftersom jag är säkerhetsmedveten kan jag inte köra i kortbrallor och flippflopps och i skinnställ genererar jag dofter som inte är så trevliga.
 
Inse att hoj är nåt man bäst avnjuter en solig sommardag med 25 grader i luften, ren nöjeskörning alltså. Ren transport sköts bäst med bil, oavsett årstid. Nytta = bil. Nöje = hoj. Så enkelt är det.
Tänker tvärtom.
Charmen med hoj är närheten till att fler sinnen blir aktiverade.
Så varierande väder är en del av upplevelsen för min del, men allting är ren njutning, även när jag åker till jobbet.
 
Ehh, varför en husvagn till elcykeln?

Ska den dras nära jobbet och parkeras så kan du ju dra dit en riktig vagn med bil och parkera elcykeln där för pendlingen till jobbet.
Eller vill du öva på att ligga i en kista tills det blir dags på riktigt?
Har ingen bil och vill inte skaffa heller. Parkering i centrala göteborg är inte direkt billigt heller, nej fyfan för bilar :zpy
 
Har ingen bil och vill inte skaffa heller. Parkering i centrala göteborg är inte direkt billigt heller, nej fyfan för bilar :zpy

Be någon med bil dra dit din husvagn då, man kan inte bo i en cykelhusvagn, då är det bättre du tältar
 
Be någon med bil dra dit din husvagn då, man kan inte bo i en cykelhusvagn, då är det bättre du tältar
Det beror helt på vilka levnadsstandarder man är ute efter och vad man behöver för att "bo". Personligen föredrar jag att sova under tak men resten kan göras utomhus, dessutom har jag tillgång till kök, tvättmaskin och sanitet på jobbet. Bor mycket hellre minimalistiskt än i överflöd, brukar bara bli stökigt när jag har mycket yta.

Säg bara som det är, du vill se mig bygga en täckt hoj.
 
Det beror helt på vilka levnadsstandarder man är ute efter och vad man behöver för att "bo". Personligen föredrar jag att sova under tak men resten kan göras utomhus, dessutom har jag tillgång till kök, tvättmaskin och sanitet på jobbet. Bor mycket hellre minimalistiskt än i överflöd, brukar bara bli stökigt när jag har mycket yta.

Säg bara som det är, du vill se mig bygga en täckt hoj.

Du skulle ha slagit till på den där kinesiska trehjuliga flakmotorcykeln som var ute på blocket, då hade du kunnat bygga camper på flaket och bygga in förarutrymmet....

Det kan bli svårt med en tvåhjulig husmotorcykel, men du blir nog först i alla fall
 
Du skulle ha slagit till på den där kinesiska trehjuliga flakmotorcykeln som var ute på blocket, då hade du kunnat bygga camper på flaket och bygga in förarutrymmet....

Det kan bli svårt med en tvåhjulig husmotorcykel, men du blir nog först i alla fall
 
Du skulle ha slagit till på den där kinesiska trehjuliga flakmotorcykeln som var ute på blocket, då hade du kunnat bygga camper på flaket och bygga in förarutrymmet....

Det kan bli svårt med en tvåhjulig husmotorcykel, men du blir nog först i alla fall
Hojtar till när jag börjar bygga något av det, det lär nog dröja eftersom jag borde färdigställa min elcykel samt bygga en racehoj för supermono med helt egenbyggd motor...
 

Han hade ju inte behövt bygga någon bodel uppe på, en fullstor människa kan ju sova raklång på den förlängda svingen, bara att förlänga bakram och sidokåpor också...

Då kan man ju vara två och turas om att köra/sova också
 
Han hade ju inte behövt bygga någon bodel uppe på, en fullstor människa kan ju sova raklång på den förlängda svingen, bara att förlänga bakram och sidokåpor också...

Då kan man ju vara två och turas om att köra/sova också
Jag har faktiskt sovit på min förra KTM 1190, det var inte så obekvämt, sov i full mundering.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top