Täckt hoj, är det en så dum idé verkligen?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Du förlorar nog ganska fort hojkänslan och då är det ju lika bra att köra bil

Många har genom tiderna försökt, men ingen har lyckats med något som motorcyklister gillar.

Det finns ju en subkategori motorcyklar som ser ut som recumbentcyklar, ofta kallade feet first motorcycles, där man sitter lågt, men då känns det ju inte som en motorcykel heller.

Hojkänslan ja, den är underbar i 5 plus, spöregn och påtaglig vind.

Tvivlar på att en stor äventyrshoj är mycket bättre aerodynamiskt utformad för att klara sidvind än en kapslad aerodynamisk historia.

Kan köpa att mc-känslan försvinner om man sitter för lågt men det finns många mindre bra saker med "mc-känslan" också
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag kommer troligen aldrig sjösätta detta, mer troligt att jag bygger en husvagn att hänga på en elcykel och bor i den nära jobbet under vardagarna jag jobbar (4x10h).
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kommer troligen aldrig sjösätta detta, mer troligt att jag bygger en husvagn att hänga på en elcykel och bor i den nära jobbet under vardagarna jag jobbar (4x10h).

Ehh, varför en husvagn till elcykeln?

Ska den dras nära jobbet och parkeras så kan du ju dra dit en riktig vagn med bil och parkera elcykeln där för pendlingen till jobbet.
Eller vill du öva på att ligga i en kista tills det blir dags på riktigt?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Hojkänslan ja, den är underbar i 5 plus, spöregn och påtaglig vind.

Tvivlar på att en stor äventyrshoj är mycket bättre aerodynamiskt utformad för att klara sidvind än en kapslad aerodynamisk historia.

Kan köpa att mc-känslan försvinner om man sitter för lågt men det finns många mindre bra saker med "mc-känslan" också
Inse att hoj är nåt man bäst avnjuter en solig sommardag med 25 grader i luften, ren nöjeskörning alltså. Ren transport sköts bäst med bil, oavsett årstid. Nytta = bil. Nöje = hoj. Så enkelt är det.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hojkänslan ja, den är underbar i 5 plus, spöregn och påtaglig vind.

Tvivlar på att en stor äventyrshoj är mycket bättre aerodynamiskt utformad för att klara sidvind än en kapslad aerodynamisk historia.

Kan köpa att mc-känslan försvinner om man sitter för lågt men det finns många mindre bra saker med "mc-känslan" också
En inte för tung japansk stånka, skoterställ med riktiga skydd under och värmehandtag skulle jag satsa på. Noppiga däck om det finns risk för snö. Och så lär du dig att hålla säkerhetsavstånd för att slippa få visiret fyllt med skit.

20201123_1.jpg
Inse att hoj är nåt man bäst avnjuter en solig sommardag med 25 grader i luften, ren nöjeskörning alltså. Ren transport sköts bäst med bil, oavsett årstid. Nytta = bil. Nöje = hoj. Så enkelt är det.
Ren transport är bättre med tåg. Då kan jag läsa, pilla på telefonen eller ta en öl vilket blir svårare med bil. Nu har vi har bilister som ändå gör allt detta bakom ratten vet vi andra trafikanter.
Men för oss som tillhör minoriteten av motorcyklister som trivs i sadeln hittar vi alltid anledningar att köra.
Vad gäller temperaturen är jag som en brittisk öljäst, trivs bäst mellan 18 - 22 grader. Över 22 grader ger jästen bismaker och eftersom jag är säkerhetsmedveten kan jag inte köra i kortbrallor och flippflopps och i skinnställ genererar jag dofter som inte är så trevliga.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Inse att hoj är nåt man bäst avnjuter en solig sommardag med 25 grader i luften, ren nöjeskörning alltså. Ren transport sköts bäst med bil, oavsett årstid. Nytta = bil. Nöje = hoj. Så enkelt är det.
Tänker tvärtom.
Charmen med hoj är närheten till att fler sinnen blir aktiverade.
Så varierande väder är en del av upplevelsen för min del, men allting är ren njutning, även när jag åker till jobbet.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ehh, varför en husvagn till elcykeln?

Ska den dras nära jobbet och parkeras så kan du ju dra dit en riktig vagn med bil och parkera elcykeln där för pendlingen till jobbet.
Eller vill du öva på att ligga i en kista tills det blir dags på riktigt?
Har ingen bil och vill inte skaffa heller. Parkering i centrala göteborg är inte direkt billigt heller, nej fyfan för bilar :zpy
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har ingen bil och vill inte skaffa heller. Parkering i centrala göteborg är inte direkt billigt heller, nej fyfan för bilar :zpy

Be någon med bil dra dit din husvagn då, man kan inte bo i en cykelhusvagn, då är det bättre du tältar
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Be någon med bil dra dit din husvagn då, man kan inte bo i en cykelhusvagn, då är det bättre du tältar
Det beror helt på vilka levnadsstandarder man är ute efter och vad man behöver för att "bo". Personligen föredrar jag att sova under tak men resten kan göras utomhus, dessutom har jag tillgång till kök, tvättmaskin och sanitet på jobbet. Bor mycket hellre minimalistiskt än i överflöd, brukar bara bli stökigt när jag har mycket yta.

Säg bara som det är, du vill se mig bygga en täckt hoj.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det beror helt på vilka levnadsstandarder man är ute efter och vad man behöver för att "bo". Personligen föredrar jag att sova under tak men resten kan göras utomhus, dessutom har jag tillgång till kök, tvättmaskin och sanitet på jobbet. Bor mycket hellre minimalistiskt än i överflöd, brukar bara bli stökigt när jag har mycket yta.

Säg bara som det är, du vill se mig bygga en täckt hoj.

Du skulle ha slagit till på den där kinesiska trehjuliga flakmotorcykeln som var ute på blocket, då hade du kunnat bygga camper på flaket och bygga in förarutrymmet....

Det kan bli svårt med en tvåhjulig husmotorcykel, men du blir nog först i alla fall
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Du skulle ha slagit till på den där kinesiska trehjuliga flakmotorcykeln som var ute på blocket, då hade du kunnat bygga camper på flaket och bygga in förarutrymmet....

Det kan bli svårt med en tvåhjulig husmotorcykel, men du blir nog först i alla fall
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Du skulle ha slagit till på den där kinesiska trehjuliga flakmotorcykeln som var ute på blocket, då hade du kunnat bygga camper på flaket och bygga in förarutrymmet....

Det kan bli svårt med en tvåhjulig husmotorcykel, men du blir nog först i alla fall
Hojtar till när jag börjar bygga något av det, det lär nog dröja eftersom jag borde färdigställa min elcykel samt bygga en racehoj för supermono med helt egenbyggd motor...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Han hade ju inte behövt bygga någon bodel uppe på, en fullstor människa kan ju sova raklång på den förlängda svingen, bara att förlänga bakram och sidokåpor också...

Då kan man ju vara två och turas om att köra/sova också
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Han hade ju inte behövt bygga någon bodel uppe på, en fullstor människa kan ju sova raklång på den förlängda svingen, bara att förlänga bakram och sidokåpor också...

Då kan man ju vara två och turas om att köra/sova också
Jag har faktiskt sovit på min förra KTM 1190, det var inte så obekvämt, sov i full mundering.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top