Systemkamera --> digital

MikkE skrev:
Mjo.. Delvis, men för att få en bättre kamera så skulle jag utan betänketid lägga ner mina pegar på en Canon 350D för samma penning som Nikon D70, kanske till och med billigare.
Har också två fina objektiv till Canon här hemma :)

Men då är det en helt annan visa :)

När du får kameran, ladda upp bilder direkt!

MikkE skrev:
Jag rekomenderar Kodak och FujuFilm, båda ISO 400

ISO400 duger inte, de filmerna är alldeles för korninga. Givetvis beror det på vad man ska använda dem till, men i normala ljusförhållanden klarar man sig med ISO100. Själv använder jag negativfilm Fujicolor Superia Reala eller Fujichrome Velvia alternativt Provia när jag använder dia. De filmerna är så outstanding, inget annat kommer i närheten.

McB skrev:
ISO400 duger inte, de filmerna är alldeles för korninga. Givetvis beror det på vad man ska använda dem till, men i normala ljusförhållanden klarar man sig med ISO100. Själv använder jag negativfilm Fujicolor Superia Reala eller Fujichrome Velvia alternativt Provia när jag använder dia. De filmerna är så outstanding, inget annat kommer i närheten.

Det beror på vad du skall fotografera!
Inte roligt att fota sport med en 100 iso film utan skulle nog snarare rekommendera en 800 iso ist om man vill ha lite roliga slutartider.
Dom fimerna du nämner är himmla bra men ett rätt exponerat 400 neg är inte så himmla dåligt som du beskriver.
Och som vanligt så beror det på vad man skall göra med bilden.
Gör du förstoringar upp till 15x22 så märks det knapp nån skillnad med iso talet endå sett till 100 vs 400.

MT skrev:
Det beror på vad du skall fotografera!
Inte roligt att fota sport med en 100 iso film utan skulle nog snarare rekommendera en 800 iso ist om man vill ha lite roliga slutartider.
Dom fimerna du nämner är himmla bra men ett rätt exponerat 400 neg är inte så himmla dåligt som du beskriver.
Och som vanligt så beror det på vad man skall göra med bilden.
Gör du förstoringar upp till 15x22 så märks det knapp nån skillnad med iso talet endå sett till 100 vs 400.

Jag citerar mig själv.

McB skrev:
Givetvis beror det på vad man ska använda dem till, men i normala ljusförhållanden klarar man sig med ISO100.

MikkE skrev:
Mjo.. Delvis, men för att få en bättre kamera så skulle jag utan betänketid lägga ner mina pegar på en Canon 350D för samma penning som Nikon D70, kanske till och med billigare.
Har också två fina objektiv till Canon här hemma :)

350D är ju så grymt liten. Testade 300D innan jag köpte min Nikon D70 för ett halvår sen och tyckte 300D var mycket plastigare och hade mycket sämmre grepp/känsla än D70. Men det största minuset på 300/350D är att CCDn är mindre än Nikons vilket gör brännviddsförlängningen större och vidvinket optik blir mycket dyrare. Sen slog D70n 300D på fingrarna på de flesta planen och det fick mig att välja Nikon framför Canon, och desutom har jag haft Nikon förut (4st: F65, F90 som jag har fortfarande, D70 nu och Coolpix 3200). Har man optik redan blir ju valet dock lätt

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt