Systemkamera --> digital

Sundance Kid

Gasar tills det rasar & sen lite till...
Gick med
22 Dec 2003
Hoj
just nu ingen, snyft
Jag vet att det finns många bra fotografer här på forumet!! :Bugar

Jag har en vanlig systemkamera, gammal som gatan men ändå, har ett par olika objektiv å grejer.Skulle vilja ta lite seriösa och sjysta hojkort och har nu en fråga...

Om jag vill ha in dessa kort i datorn, vilket sätt är bäst då?

- Beställa dom på skiva med en gång
- scanna hemma
- andra smarta alternativ som jag inte kan??

:confused:

Prova att få dem på CDskiva. De på fotoaffären framkallar dem i mkt bra kvalité. Du kommer ändå att få tillbaka negativen, så vill du få bilderna på papper sedan är det bara att lämna in dem och sedan scanna själv.

Vad är det för kamera :)

en minolta srT303

vet inte om det är något att ha... e nog farsans igentligen,, men han använder den inte,,,

är helt kass på det här med att ta kort, ska försöka träna mycket i sommar!

Sundance Kid skrev:
en minolta srT303

vet inte om det är något att ha... e nog farsans igentligen,, men han använder den inte,,,

är helt kass på det här med att ta kort, ska försöka träna mycket i sommar!
Ok, jag vet inte någonting om den förutom att den är gammal. men funkar det så är det inget att jiddra om. Äldra systemkameror är roliga att fota med. jag fotar själv ibland med en Canon EOS 600, den är über. Ska ta och framkalla mina rullar imorgon tror jag. Då tar jag på CD också, kan återkomma om hur det blev :)

Jo,, jag får åka å köpa en rulle... vad ska man tänka på när man köper film?? iso?? något annat??? vilka värden är det som gäller??

Jag upplever att de bilder som man får inscanade av fotobutiken på CD är av väldigt dålig kvalité. Åtminstonde har det varit så för mig (expert i lund). Det har blivit mkt bättre när jag scanat själv. Men självklart är det inte lika bra som de bilder som e tagna med en digitalkamera från början.
Men när det gäller systemkameror så behöver en gammal kamera inte alls betyda att den e sämre! Så länge objektiven är frächa så blir resultatet lika bra! På gamla kameror finns inte lika mkt "finesser", men det är egentligen bra när man ska lära sig fotografera, för då lär man sig själv hur det fungerar. Ett tips är att våga experimentera med inställningarna och testa helt olika saker, MEN att skriva upp inställningarna när man tar fotot. Då kan man lätt se vad effekten blev när man framkallat, o tom återskapa liknande effekt senare!
Lycka till!

MikkE skrev:
Mmmm , jag känner hur det klias i fingrarna.. en EOS 350D väntar på mig snart.. mamma mia..

Jag vill så gärna ha en EOS 300/350D eller en Nikon D70. Kommer nog aldrig att hända pga brist på pengar men vi får se :)

Kan iallafall drömma bort mig lite.

Sundance Kid skrev:
Jo,, jag får åka å köpa en rulle... vad ska man tänka på när man köper film?? iso?? något annat??? vilka värden är det som gäller??

Vad skall du ha bildfilerna till , har du en egen scanner?

Ang iso tal så vad skall du fotografera?
Ju högre Iso tal (eller ASA som vissa tillverkare anger det som ) ju ljuskänsligare film. Tyvärr så ökar silverkornen i filmen med så ju höger isotal destå grynigare bilder.

H4 skrev:
Jag vill så gärna ha en EOS 300/350D eller en Nikon D70. Kommer nog aldrig att hända pga brist på pengar men vi får se :)

Kan iallafall drömma bort mig lite.
Ska man lägga ut 6-7000 kr på en system som 300D kan man lika gärna lägga till 1-2000 kr så får du en härlig 350D. Nikon gillar vi inte ;)

Kommer själv att sälja av lite prylar så jag kan köpa den snarast!

H4 skrev:
Nyckelordet är: Digital systemkamera... om du har pengar :brinnerup

Hade väldigt gärna haft en digitalsystemkamera, men som du sa, jag har itne råd, vill hellre ha råd att ställa på hojen och köpa lite grejer till den!

MT skrev:
Vad skall du ha bildfilerna till , har du en egen scanner?
Jag vill ha in bilderna i datorn så att jag kan redigera lite och sen orkar jag inte ha massa bilder på papper, kan ju alltid framkalla dom med negativen om jag vill det senare! Och jag har en scanner, men den är nog inte den bästa...

De gånger jag låtit fotohandlarn leverera digitalt har jag inte vart nöjd med kvaliten. De borde kunna scanna med högre upplösning.

Kolla på runt lite på www.fotosidan.se , där finns lite grundkurser om hur kameran funkar och vad resultatet blir med olika inställningar på den.

Lycka till

MikkE skrev:
Ska man lägga ut 6-7000 kr på en system som 300D kan man lika gärna lägga till 1-2000 kr så får du en härlig 350D. Nikon gillar vi inte ;)

Kommer själv att sälja av lite prylar så jag kan köpa den snarast!

Anledningen till att jag skulle kunna tänka mig en D70 är för att deras kitgluggar är klart bättre än canons. På så sätt behöver man inte spendera stora pengar på objektiv.

H4 skrev:
Anledningen till att jag skulle kunna tänka mig en D70 är för att deras kitgluggar är klart bättre än canons. På så sätt behöver man inte spendera stora pengar på objektiv.
Mjo.. Delvis, men för att få en bättre kamera så skulle jag utan betänketid lägga ner mina pegar på en Canon 350D för samma penning som Nikon D70, kanske till och med billigare.
Har också två fina objektiv till Canon här hemma :)

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt