Skogsfinnen
Ny medlem
Jag har hört ryktas att Honda inte rekommenderar syntetolja till vissa motorcyklar. Jag har en SLR650 (samma motor som på Dominator) och står inför mitt första oljebyte...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Snart kommer någon säga något om oljetrådarna![]()
Köp det du vill betala för. Helsyntet mc-olja kommer inte att skada din motor mer än någon annan olja men är dyrare.Jag har hört ryktas att Honda inte rekommenderar syntetolja till vissa motorcyklar. Jag har en SLR650 (samma motor som på Dominator) och står inför mitt första oljebyte...
Livsfarligt att yttra sig om olja här på forumet känns det som men man bör nog vara lite mer nyanserad än vissa föregående talare... Enligt vad JAG lärt mig så är det i princip ingen nackdel med syntet. MEN, de säljs ofta med tunnare viskositet, se till att få rätt viskositet och ett stort MEN till; syntetoljor sotar ur mycket bättre vilket gör att om man byter från mineralolja så ska man efter första bytet bara köra kanske 50 mil och sedan byta igen för att få ur skiten.
Ett sista men - läs oljetrådarna istället för att lyssna på mig![]()
Haha, du behöver inte vara så ödmjuk.
Allt du säger är ju rätt! (förutom att syntetolja inte tvättar/sotar ur mer än någon annan olja)
![]()
Nja det finns fortfarande en del mineraloljor utan tvättmedel för classichojar så helt fel har han inte.......
Nämn gärna en enda!![]()
Inte för att du inte kan ha rätt, men detta är nytt för mig isf! En smärre sensation att någon skulle välja BORT det som göra att motorn inte slammar igen fullständigt med infarkt som slutresultat!
EDIT: Jag vill minnas att Sunoco (mest kända som bränsletillverkare för DR) tillverkar en classicolja utan tillsatser
Livsfarligt att yttra sig om olja här på forumet känns det som men man bör nog vara lite mer nyanserad än vissa föregående talare... Enligt vad JAG lärt mig så är det i princip ingen nackdel med syntet. MEN, de säljs ofta med tunnare viskositet, se till att få rätt viskositet och ett stort MEN till; syntetoljor sotar ur mycket bättre vilket gör att om man byter från mineralolja så ska man efter första bytet bara köra kanske 50 mil och sedan byta igen för att få ur skiten.
Ett sista men - läs oljetrådarna istället för att lyssna på mig![]()
Finns ju "Castrol Classic" serien som även finns specad för äldre mc
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc
Yamaha Motor har vunnit en ... |
|
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten