Syns du på din hoj.

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Möjligt att någon postat bilden i denna tråd redan men i all välmening så kommer den här igen om så nu är fallet.Det påstås ju fortfarande vara sommar i Augusti men när hösten med sitt mörker kommer fortare så syns vi ännu mindre på vägarna än tidigare.

Engelska "Think" har nu gått ut med en upplysning om hur svårt det kan vara att upptäcka en mc trots halvljus som var ganska intressant när jag själv behövde några sekunder extra för att upptäcka denna hoj på backkrönet.

http://think.direct.gov.uk/motorcycles.html

Think.jpg

xbfzsw.jpg
 
Last edited:
Visst finns det en poäng här. Dock tycker jag en stillbild är lite felvisande. Det framför väl i så fall bilden att folk bara slänger ett väldigt kort ögonblick och faktiskt inte kollar ordentligt. Är det så att man faktiskt tar 1-3 sekunder och faktiskt titta åt det hållet i bilden hade man nog större chans att se hojen komma.

Värre är väl det vi fick prova på risktvåan när jag skulle ta kortet. Då fick vi sitta i en bil medan en hoj kom körandes från höger. Då fick vi räkna ut hur många sekunder hojen kunde gömma sig bakom A-balken på bilen. Jag kom upp i 5 sekunder ungefär som hojen var helt borta. Visst ser jag den lätt då om jag faktiskt lutar huvudet lite framåt eller åt sidan men jag tror inte alla bilister gör det. Det är en övning jag tycker de borde göra på bilisternas riskkörning.
 
GÔTT ljud från piporna hör till säkerhetsdetaljerna. Syns man inte, så kan man väll höras i alla fall :)
 
Helljus funkar också.

Gör det då inte. Har mött en motorcykel med helljus och mörkt ställ vid en uppförsbacke, såg ut som en gårdslampa eller nåt. Vid "rätt" förutsättningar bländar bara helljuset bilisten och skymmer motorcyklisten.

Alltså argumentet "kör inte på mig!" när man sitter i en utsatt situation är jävligt dumt, visst informera bilister att tita extra, men inse även att det finns trötta/farliga bilister där ute. Bär tydliga färger/reflexer för fan..

+1 för reflexväst.
 
Fast en stillbild är inte i närheten av relevant vad gäller att upptäcka en hoj som kommer över ett backkrön.
Vi är betydligt bättre på att upptäcka rörelser än att hitta detaljer i en stillbild.
Motorcykeln rör sig ju. Antar jag i alla fall. Annars kommer den ju inte över backkrönet.
Att folk påstår att dom inte ser oss är bullshit. Dom tittar inte. Så enkelt är det. Ser man inte en hoj som kommer åkande mot en med halvljus påslaget så har man antingen inte tittat eller så har man så gravt synfel att man inte borde ha körkort.

Det är bara så mycket enklare att säga att man inte såg motorcykeln eller att man trodde att den var en moped. Det är nämligen en missbedömning och sånt kan folk göra utan att det är brotsligt.
Säger man att man sket i att det kom någon för det var ju en liten motorcykel eller att man helt enkelt inte tittade så är det egentligen vårdslöshet och det är det ingen som vill.
 
Gör det då inte. Har mött en motorcykel med helljus och mörkt ställ vid en uppförsbacke, såg ut som en gårdslampa eller nåt. Vid "rätt" förutsättningar bländar bara helljuset bilisten och skymmer motorcyklisten.

Alltså argumentet "kör inte på mig!" när man sitter i en utsatt situation är jävligt dumt, visst informera bilister att tita extra, men inse även att det finns trötta/farliga bilister där ute. Bär tydliga färger/reflexer för fan..

+1 för reflexväst.

Reflexväst gör inte direkt till eller från... Speciellt inte framifrån på en hoj med lite framåtlutad sittställning. Då gör hjälmens färg, och visiret, större skillnad.
 
Gör det då inte. Har mött en motorcykel med helljus och mörkt ställ vid en uppförsbacke, såg ut som en gårdslampa eller nåt. Vid "rätt" förutsättningar bländar bara helljuset bilisten och skymmer motorcyklisten..

Men du kör väl inte på en gårdslampa heller hoppas jag?
 
Därför det är så viktigt att man hörs ordentligt...

Du menar att dom som det är viktigast att dom ser dig är dom du redan passerat.
Avgasröret är ju riktat bakåt och följdaktligen är ljudet ganska riktat bakåt. Även en motorcykel med rejält öppna pipor hörs ganska lite framifrån.

Det enda högljudda avgassystem åstadkommer är att allmänheten blir irriterade på att motorcyklar väsnas plus att dom ger något slags intryck av att det går fortare än det faktiskt gör.

I slutändan så riskerar det att leda till inskränkningar i rättigheterna att få köra hoj och det vill jag inte vara med på.

Förstå mig rätt. Jag gillar motorcyklar men jag har den inte för att låta. Det har jag stereon till. Jag har inget emot att en motor låter som en motor men det behöver inte irritera omgivningen i onödan.
En gång i tiden gillade jag högljudda motorer men sen sålde jag min moppe och slutade vara tonåring.
 
Reflexväst gör inte direkt till eller från... Speciellt inte framifrån på en hoj med lite framåtlutad sittställning. Då gör hjälmens färg, och visiret, större skillnad.

+1 på det. Reflexväst tror jag gör väldigt lite på dom flesta hojar faktiskt. Möjligen undantaget nakna hojar men min upplevelse är att man ser halvljuset långt före man ser kläder eller ens hjälmen. Halvljuset är ju tillräckligt bländande för att kunna göra det lite svårt att urskilja detaljer på den som sitter på hojen.
 
Helljus funkar också.

Det skulle jag vilja hävda att det inte gör.
Halvljuset har en uppåt ganska skarpt avskärmad ljuskägla och motorcykeln rör sig vilket gör att halvljuset upplevs som lite blinkande i mycket högre grad än helljuset.
Det helljuset möjligen kan åstadkomma är att det är lite mer bländande än halvljuset.
Personligen så undviker jag att blända mötande då det ju medför risk att dom får svårare att se vägen och därför vinglar över på din sida.

Man syns inte bättre med helljus. Man bara ökar möjligheten att irritera medtrafikanterna. Och förbannade förare är sällan bra att ha runt sig.
 
Reflexväst gör inte direkt till eller från... Speciellt inte framifrån på en hoj med lite framåtlutad sittställning. Då gör hjälmens färg, och visiret, större skillnad.

Nästan alla fabrikat har high-viz versioner av sina hjälmar, och i stan så sitter man ju upprätt oavsett hoj typ.

Men du kör väl inte på en gårdslampa heller hoppas jag?

Om den mot förmodan inte lämnar företräde så gör jag kanske det..
 
Reflexväst gör inte direkt till eller från... Speciellt inte framifrån på en hoj med lite framåtlutad sittställning. Då gör hjälmens färg, och visiret, större skillnad.

Jag håller med och jag tycker att reflexväst är grovt överskattat på sporthoj. Reflexväst kan möjligtvis fungera på BMW GS modeller och liknande med förare som har ett järnspett innanför jackan, men inte på sporthoj. Min erfarenhet är att hjälm med röd eller orange färg ovanför visiret är det som syns absolut bäst då man möter en sporthoj.
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top