Syns du på din hoj.

Eller så utgår man från att man inte syns lika bra som en bil och försöker att ha det i åtanke när man kör.
 
Nästan alla fabrikat har high-viz versioner av sina hjälmar, och i stan så sitter man ju upprätt oavsett hoj typ.



Om den mot förmodan inte lämnar företräde så gör jag kanske det..

I stan är ju det största problemet att man inte syns för att folk är upptagna med att kolla på något helt annat än trafiken. Där hjälper knappt blåljus och siren, om man ska döma av utryckningsfordon som fastnar bakom blindstyren emellanåt. :huvet
 
Nej, folk tittar inte, dom beslutar sig för något som passar dom, och kör. Oftast går det ju bra, till stor del för att dom har tur och att andra hjälper dom. Annars går det ju som sagt att skylla på att den andre körde så fort, att den inte syntes eller något annat diffust hittepå. I synnerhet motorcyklar är ju tacksamma att krocka med, vi kör ju alltid hysteriskt jättefort...

Igår cyklade jag förbi en olycka där en moped hade frontat med en cyklist, på en rak bro med fri sikt åt alla håll, och kvinnan på cykeln skyllde på att hon inte hade sett mopedisten. Hon har alltså missat motorljud, lyse och det faktum att hon är på väg åt fel håll och möter någon hade hon heller inte uppfattat. Jag tror inte att hon hade reagerat om hon hade varit på väg in i ett karnevalståg ens.

Det tjatas så förbannat mycket om färgglada hjälmar, reflexvästar och annan passiv utrustning, som på något vis tar ansvaret från individerna, i synnerhet hojföraren, när det egentliga problemet är mentalitet och inställning. Backa av lite i farliga trafikmiljöer, titta en gång extra i korsningen, vara medveten om sannolikhetsinlärningen och aldrig förutsätta att andra ser en och gör rätt, då har vi nog kommit betydligt mycket närmare nollvisionen än Dingvall någonsin kommer att komma med sina dumheter.
 
Det tjatas så förbannat mycket om färgglada hjälmar, reflexvästar och annan passiv utrustning, som på något vis tar ansvaret från individerna, i synnerhet hojföraren, när det egentliga problemet är mentalitet och inställning.
Jag kör både med reflexväst och snart även dubbla 10W DRL men jag är ju naturligtvis lika försiktig bara för att jag både kör med väst och snart även dubbla DRL. Det stora problemet för mig som bor på landet är allt vilt oavsett om det är en hund, rådjur, vildsvin eller älg.
 
Jag erkänner. Jag använder reflexväst. När jag kör hoj i dåligt väder när det är mörkt. Men det är bara för att reflexerna möjligen skall kunna hjälpa till att visa de som kommer bakifrån att jag finns när jag har slagit av på takten på grund av väglaget.

Annars vägrar jag att ta på mig reflexväst efter att övningskörningsvästen togs av för sista gången. I dessa tider när alla verkar ha reflexväst, från fotgängare till cyklister till mopedister till motorcyklister till bilister (ja, jag har sett bilförare köra med reflexväst...), är det snarare så att det är den som inte har reflexväst som sticker ut. Och utan väst är det ingen som tror att jag är en mopedist för att jag har reflexväst på mig.

Jag utgår från att alla andra är idioter. Jag tar ansvar för min egen körning och försöker skydda mig från alla andras körning så långt det är möjligt.
 
Syns?
Jorå.. Lägg till en idiot med vithjälm och reflexväst.
drl_on.jpg



Shit va gammal man är.. Jag kommer ihåg när jag vägrade reflexväst och satt uppkrupen på en sporthoj.. Dåws vör de däjs!
 
En del kan börja med att kontrollera sitt eget ljus innan det körs på vägen:gnissla
Tycker man möter många hojar med bara park.ljus eller helt släkt lampa.
Många sporthojar har jävligt dåligt halvljus
Svart hjälm/ställ höjer inte synbarheten!
 
Nej, folk tittar inte, dom beslutar sig för något som passar dom, och kör.
...

Det tjatas så förbannat mycket om färgglada hjälmar, reflexvästar och annan passiv utrustning, som på något vis tar ansvaret från individerna, i synnerhet hojföraren, när det egentliga problemet är mentalitet och inställning. Backa av lite i farliga trafikmiljöer, titta en gång extra i korsningen, vara medveten om sannolikhetsinlärningen och aldrig förutsätta att andra ser en och gör rätt, då har vi nog kommit betydligt mycket närmare nollvisionen än Dingvall någonsin kommer att komma med sina dumheter.

Du har sååå rätt...

Kolla på bilden hur jag ser ut i trafiken vilket tydligen inte hjälper. Det är minst ett tillbud varenda *#"! gång jag är ute och kör.

De gånger jag hunnit ikapp idioterna för att agera ut min ilska är ursäkten alltid: -Jag såg dig inte! :huvet

001.jpg
 
Du har sååå rätt...

Kolla på bilden hur jag ser ut i trafiken vilket tydligen inte hjälper. Det är minst ett tillbud varenda *#"! gång jag är ute och kör.

De gånger jag hunnit ikapp idioterna för att agera ut min ilska är ursäkten alltid: -Jag såg dig inte! :huvet

View attachment 410145


Utan att stöta mig eller vara otrevlig... men om du råkar ut för ett tillbud varje gång du är ute och kör så bör du kanske fundera över hur du själv uppför dig i trafiken.
 
Kommer den i 200+ så ser man den nog inte..trots halvljus oh ev reflexväst:rolleyes:
 
Utan att stöta mig eller vara otrevlig... men om du råkar ut för ett tillbud varje gång du är ute och kör så bör du kanske fundera över hur du själv uppför dig i trafiken.

Ha ha, det är lungt, så illa köra jag inte. :krama

Med tillbud i detta sammanhang menar jag givetvis tillfällen när bilar kör ut framför mig eller inte släpper in mig och liknande trots att trafikreglerna säger annat. Vad jag vill ha sagt är, att jag borde ju synas med alla mina ljusa färger.
 
Svarar fast du inte citerade mig...

Det är grisfult!
:fakta

Själv har jag aldrig haft något större problem med att synas. Man får ha koll själv helt enkelt!
Om man bara är ute efter att det ska se snyggt ut så ska man väl köra som jag gör sommartid när tempen pekar på 30 plusgrader o vindstilla - ett par väl slitna Levisjeans och bar överkropp så att jag visar upp min solbrända muskellösa överkropp. :tungan
 
xenon och helljus alla tokblinkar åt mig=jag syns!!

Du bländar dom också vilket medför risk för att dom ska börja vingla och komma över på din vägbana. Inte så bra.
Att dom tokblinkar är för att dom blir irriterade på idioten som inte fattat at han har helljuset på. Förbannade förare är inget man vill ha i fordonen runtomkring. Förr eller senare kommer någon att vilja vara privatpolis och försöka "skrämma" dig.

Anpassa din körning så att du inte måste köra omkring med helljuset på istället.
 
Du bländar dom också vilket medför risk för att dom ska börja vingla och komma över på din vägbana. Inte så bra.
Att dom tokblinkar är för att dom blir irriterade på idioten som inte fattat at han har helljuset på. Förbannade förare är inget man vill ha i fordonen runtomkring. Förr eller senare kommer någon att vilja vara privatpolis och försöka "skrämma" dig.

Anpassa din körning så att du inte måste köra omkring med helljuset på istället.
Du menar som många tycker att man ska göra med cyklister? :rolleyes:
 
Om man bara är ute efter att det ska se snyggt ut så ska man väl köra som jag gör sommartid när tempen pekar på 30 plusgrader o vindstilla - ett par väl slitna Levisjeans och bar överkropp så att jag visar upp min solbrända muskellösa överkropp. :tungan

Bättre snygg än snabb brukar vi säga i Team Black Mambas! :rock
 
Får jag vara så nyfiken och fråga - VARFÖR?

Jag kör ALLTID med reflexväst. Dom enda inte en reflexväst biter på är allt vilt. :(

Om man bara är ute efter att det ska se snyggt ut så ska man väl köra som jag gör sommartid när tempen pekar på 30 plusgrader o vindstilla - ett par väl slitna Levisjeans och bar överkropp så att jag visar upp min solbrända muskellösa överkropp. :tungan

Hur skall du ha det egentligen? Har du ALLTID reflexväst eller kör du med bar överkropp? :7peta

Eller menar du att din degaktiga, helt muskellösa överkropp fungerar som en reflexväst när ljuset reflekteras i svetten? :va
 
Hur skall du ha det egentligen? Har du ALLTID reflexväst eller kör du med bar överkropp? :7peta

Eller menar du att din degaktiga, helt muskellösa överkropp fungerar som en reflexväst när ljuset reflekteras i svetten? :va
Sorry, jag beklagar om du blev lite förvirrad när DU fick TVÅ saker att tänka på. :hej

När jag kör i jeans/jeansshorts så kör jag i bar överkropp. INGEN reflexväst!

När jag däremot har något på överkroppen typ ex en T-shirt eller lättare skinnjacka så har jag ALLTID en reflexväst utanpå.

Hur är det det gamla uttrycket heter... vänsterhanden vet inte vad högerhanden gör. :rock
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top