Synpunkter på V-strom ?

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Synpunkter V-strom/Bandit1200S/TDM900 ?

Ja jag vet V-Strom är ingen RRGIXXERHAJJABUUHUVVAVADDEGÅRHOJ!

Men jag går ändå i köptankar mot V-strom/Bandit1200S/TDM900 eller ev en BT1100.

Man börjar väl bli bekväm av sig.

Åker mest krokiga turer med 70-90 väg i trevligt lite snabbare tempo.

Är mest ute efter mera vrid längre ned i registret men vill inte ha en custom, kör 00a bandit S idag. Kanske skall man bara byta till en 1200 då jag är ruggigt nöjd med hojjen i övrigt. LIte alergisk mot Suka ticket i motorn bara.

Bulldoggen känns dock lite coolare roligare, hmm veligt det blev.

Synpunkter erfarenheter från erfarna hojrävar emottages tacksamt.

/Nicke Liltroll

Last edited:
Räkna inte med så många svar här, men det finns ju andra forum...
Jag har själv en DL1000 sen en vecka tillbaks. Jag gillar verkligen den här hojtypen, tycker det är perfekt för all typ av landsvägskörning inkl touring. Om landsvägarna alltid hade perfekt beläggning så kanske jag bara kört sporthoj men så är det ju tyvärr inte. Lite längre fjädringsväg och en upprätt körställning gör det mycket skönare, och framförallt roligare, att smiska krokvägar. Jag har kört R1200GS ett par år, också en mycket bra hoj, men jag räknar med att V-Strom'en ska bli minst lika snabb på krokvägarna efter lite fnulande med chassit. Motor/växellåda/transmission är mycket bättre än på GS'en. Jag hann med en Cagiva Navigator emellan också men efter bara 30mil på den så satte en äldre tant (i en Volvo) punkt genom att köra ut mot väjningsplikt... :näsblod

Andra hojar som kan vara intressanta: Ducati Multistrada, TDM900, Varadero (mer touring), KTM950SM (mer bus)

Lycka till med ditt hojköp.

Min far har en V-strom 1000 som jag har lagt en hel del mil på. Mycket rolig hoj måste jag säga, kanon kul när vägen svänger men ändå bekväm om du vill ut å toura lite granna. Den är även mycket skjutsvänlig om du skulle råka få med dig någon passagerare. Jag kan vekligen rekomendera den. Jag har även kört en hel del Bandit 1200 som också är en kanon trevlig hoj, mycket kul motor men V-stromen är mer allround och gör inte bort sig helt på grusväg heller. Enda kravet på V-stromen är att du MÅSTE byta ut ljudämparna :) .
Lycka till!

Nicke Lilltroll skrev:
2311631 Ja jag vet V-Strom är ingen RRGIXXERHAJJABUUHUVVAVADDEGÅRHOJ!

Men jag går ändå i köptankar mot V-strom 650/1100 hållet, eller ev en Bulldog BT 1100.

Man börjar väl bli bekväm av sig.

Åker mest krokiga turer med 70-90 väg i trevligt lite snabbare tempo.

Är mest ute efter mera vrid längre ned i registret men vill inte ha en custom, kör 00a bandit S idag. Kanske skall man bara byta till en 1200 då jag är ruggigt nöjd med hojjen i övrigt. LIte alergisk mot Suka ticket i motorn bara.

Bulldoggen känns dock lite coolare roligare, hmm veligt det blev.

Synpunkter erfarenheter från erfarna hojrävar emottages tacksamt.

/Nicke Liltroll

Min är till salu...

http://www.blocket.se/vi/8517698.htm?ca=11_s

clayman skrev:
2312483 Enda kravet på V-stromen är att du MÅSTE byta ut ljudämparna :) .
Lycka till!

Det första jag bytte på den var styret. Standardstyret flexar alldeles för mycket och är för mycket vinklat bakåt. Det sitter ett Renthal Fatbar på nu.

Argyle skrev:
2312524 Hoppas du inte jämför en bulldog med en vstrom? =)

Inte alls tycker bara att det verkar vara en trevlig hoj, skall försöka att masa mig iväg och provköra nån dag.

/Nicke Lilltroll

Inte alls tycker bara att det verkar vara en trevlig hoj, skall försöka att masa mig iväg och provköra nån dag.

/Nicke Lilltroll

Hur gick det nicke? Blev det en v-strom?

Jag köpte en sprojlans v-strom 1000 -07 och är hur nöjd som helst. Men så är jag ingen sporthojmänniska heller, utan gillar det lite lugnare och smidigare tempot.

Men jag vågar nog sticka ut näsan och säga att v-strommen inte alls skämms för sig om man vrider på.

/H

Hur gick det nicke? Blev det en v-strom?

Jag köpte en sprojlans v-strom 1000 -07 och är hur nöjd som helst. Men så är jag ingen sporthojmänniska heller, utan gillar det lite lugnare och smidigare tempot.

Men jag vågar nog sticka ut näsan och säga att v-strommen inte alls skämms för sig om man vrider på.

/H

Var på Johans MC i GBG och provade en i helgen och fick mersmak, trodde dock att motorn skulle ha en lite mjukare gång, riste till mer än väntat, gick lite hårt så att säga på hög växel, låghastighet och rejäl acceleration.

Bra med mos dock, och härligt vrid.

Suverän fjädringskomfort på lite sämre asfalt och svängde riktigt fint in i kurvorna.

Inte helt omöjligt att det blir en sådan bara jag får krängt min Bandit.

Nu senast så valde jag faktiskt mellan V-strom och den TDM jag har. Jag valde som synes annorlunda, men vill ändå hävda att V-strom är ett mycket bra val om man gillar det stuket.

Det där med "ristandet" på när du accar från lågt varv, det får du på köpet med en stor twin. En del av charmen ;)

Nu senast så valde jag faktiskt mellan V-strom och den TDM jag har. Jag valde som synes annorlunda, men vill ändå hävda att V-strom är ett mycket bra val om man gillar det stuket.

Det där med "ristandet" på när du accar från lågt varv, det får du på köpet med en stor twin. En del av charmen ;)

Tjena,
Jo, men jag har hört att det där skall lugna ner sig lite efter ett tag. Nu kanske du testade en som redan var inkörd, och då kanske den inte blir "bättre". Men vad jag har läst och hört så skall motorn bli mjukare med tiden.

Min är som sagt ny och jag har bara kört ca 40 mil med den, och ligger man på fyran i 50km/h och gasar på så känns det ibland som motorn vill kliva ur och springa iväg. Men växlar man ner så är det ett väldigt mjukt och skönt acc och jag kan inte mer än säga att jag är nykär !

Var på avrostning i helgen där vi körde kryp, undanmanöver, bromsning och var även ut på lite småvägar. Och det enda jag kan säga är att bromsningen blir lite "svampigare" än på en brukshoj, men satan i gatan vad krypkörningen var lätt !

Och dom kurviga vägarna var en ren fröjd. Strommen frustar till och bestiger tjälskotten som om man körde över en femöring.

Jag är lycklig !

:tummenupp

EDIT: Råkade trycka "Svara" på fel inlägg

Spirit: När jag valde hoj stog det mellan TDM 900 och V-Strom. Valet var inte alls lätt, och tillslut landade myntet med krona upp och det blev en V-strom. Ett plus är också att den ser ut som Darth Vader frammifrån :)

/H

Last edited:
Hojen jag provade hade gått en sådär 600 mil så nog var den inkörd, och visst var det en mjukare gång i motorn då man körde på lite högre varvtal.

Fjädringen ja, hehe "provade" den över ett farthinder i 60-70 kmh och det bara flöt över, inte i närheten ens till genomslag, så där vart det godkänt:tummenupp

Slänger in en länk till en riktigt cool V.strom.

http://www.touratech.com/shops/009/index.php?cPath=16

Akta dig för lite äldre varianter av V-strom.
Fel dimensioner på nånting i kopplingen (nåt med fjädrarna tror jag) gör att den rasslar som bara den nånstans runt 3000varv. Enligt tillverkare inget farligt, men det är baske mig inte charmigt..
Garantin täcker ej repartion. :mad: :huvet Reparationssats finns.

Jag vet att felet finns på -02:or, vet ej hur det är med andra årsmodeller.

Fel dimensioner på nånting i kopplingen (nåt med fjädrarna tror jag) gör att den rasslar som bara den nånstans runt 3000varv. Enligt tillverkare inget farligt, men det är baske mig inte charmigt..

Tror det var just kring 02-03 dom åtgärdade det felet med kopplingskorgen

/H

Hmm intressant, vet du vad repsatsen kostar?

Provade en TDM 900 på Yamahacenter i GBG idag och är nu ännu mer kluven inför mitt kommande hojbyte.:va

Trevliga saker med TDMen var framför allt ljudet, "brölar" till riktig gött i twinen när man accar och även när man motorbromsar, körställningen var som väntat kanon, lite ovant dock att sitta så pass hög som man gör.

Lite besviken på att den svängde lite dåligt in i kurvorna, men det kan å andra sidan bero på at jag inte är van att sitta så pass högt upp och lite mer upprätt.

Upplevde den som ryckig & oroligt i låg fart lågt varv men det är väl insprutningens fel antar jag.

Härlig motor, iaf över 3500 varv, men trodde att det skulle finnas lite mer vrid längre ned i registret, aningen besviken där.

Summa summarum blir medelbetyg, 3,5 av 5.

Nu blir nästa projekt att leta fram en Bandit 1200S runt 01-02 för provkörning! Lite tunnt på firmorna runt GBG just nu bara.

Hehe... du gör det inte lätt för dig :)

Jag köpte faktiskt v-strommen ostestad. Hade faktiskt bara kört GSX 750 innan. Slipper kvalvåndas då :)

Men för nyfikenhetens skull. Kan du skriva en recension av både v-strom och TDM900 vad dy tyckte var plus/minus på bägge? Intryck?

Skulle vara intressant. Vem vet, man kanske pruppar omkring på en TDM nästa år.

/H

Provade en TDM 900 på Yamahacenter i GBG idag och är nu ännu mer kluven inför mitt kommande hojbyte.:va

Trevliga saker med TDMen var framför allt ljudet, "brölar" till riktig gött i twinen när man accar och även när man motorbromsar, körställningen var som väntat kanon, lite ovant dock att sitta så pass hög som man gör.

Lite besviken på att den svängde lite dåligt in i kurvorna, men det kan å andra sidan bero på at jag inte är van att sitta så pass högt upp och lite mer upprätt.

Upplevde den som ryckig & oroligt i låg fart lågt varv men det är väl insprutningens fel antar jag.

Härlig motor, iaf över 3500 varv, men trodde att det skulle finnas lite mer vrid längre ned i registret, aningen besviken där.

Summa summarum blir medelbetyg, 3,5 av 5.

Nu blir nästa projekt att leta fram en Bandit 1200S runt 01-02 för provkörning! Lite tunnt på firmorna runt GBG just nu bara.

Nja, jag låter nog bli att skriva någon större recention av de provade hojarna, intrycken man får vid en kort provkörning är kanske inte helt rättvisa mot hojen som man testar en kort stund.
Jag tror att man får väga sina intryck från olika provkörningar mot varandra och komma fram till någon slags medelväg.
Hur en mc upplevs är ju väldigt induviduellt då alla har olika uppfattningar om hur en hoj skall bete sig.
Sen har man ju sina personliga förutsättningar också, längd, benlängd osv.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back