RISK
RISK
Synkar man motorer med insprutning ?
Och i så fall hur ?
Och i så fall hur ?
Elektronisk insprutning? Nej.RISK skrev:Synkar man motorer med insprutning ?
Och i så fall hur ?
Säker på det?Jåke skrev:Elektronisk insprutning? Nej.
Lg skrev:Självklart ska hojar med sprut åxå synkas.
Robban_C skrev:Det finns ju liksom ingen anledning till att spjällen inte ska stå lika på en hoj med insprut.
Däremot har jag inte koll på om alla hojar med sprut har justerskruvar till det.
Hojsprut är dumma, mäter inte så mycket, inte ens hur mycket luft motorn får i sig, och ännu mindre mäter nåt separat för varje cylinder. Och hojar har (vad jag vet) inte några tomgångsjusteringsmotorer.Jåke skrev:Jag antog att elektoniken numera skötte större delen av den kompensationen...
AndersD skrev:... Börja greja med ett insprut och INSE att den fiiiina tomgången, den där som alla CV-gasare bara häver ur sig i brådrasket, det är i själva verket ett sällsynt djur, som när det dyker upp bör betraktas vördsamt, avnjutas rent av.
/AndersD
Robban_C skrev:Tror att sekundärspjällen inte behöver vara perfekt synkade, de jobbar ju inte alls på låga belastningar, dvs där osynk märks mest.
TBS ska säkert vara TPS. Throttle Position Sensor. Inte samma sak som synkning.
Justering av TPS avgör att kurvan för soppamängd ligger "i fas" med kurvan för luft (som ju främst avgörs av trottelöppning).
Ulf:
Jag tror sek styrs via mappning i databoxen. Skulle de styras av TPS så vore ju finessen borta, då skulle de ju kunna slå upp fullt direkt från tomgång bara man vrider fullt på stört.
Jo, tänkte mig nog inte stenhårt styrt av tps, mer att bör/slutläget bestämdes av tps. Men det kan iofs tänkas sek.spjällen används på nåt annat sätt oxå, styra undertryck el. turbulens el nåt.Robban_C skrev:Jag tror sek styrs via mappning i databoxen. Skulle de styras av TPS så vore ju finessen borta, då skulle de ju kunna slå upp fullt direkt från tomgång bara man vrider fullt på stört.
ulf_lundin skrev:Jo, tänkte mig nog inte stenhårt styrt av tps, mer att bör/slutläget bestämdes av tps. Men det kan iofs tänkas sek.spjällen används på nåt annat sätt oxå, styra undertryck el. turbulens el nåt.
Är vi inte ruskigt nära att skippa primärspjällen, dvs. gasrullen styr bara en potentiometer ?
Men jag har, som sagt, inte sett nån bra beskrivning på hur det där m dubbla spjäll funkar/används.
/u
Men det har man väl acc-pumpfunktioner till i mjukvaran ? dvs inte att göra pådraget lugnare, men att se till att soppan doseras rätt även för dom där FGP1MS-pådragenulf_lundin skrev:TROR att sekundära spjället är för att dämpa ditt full-gas-på-1-ms till ett lugnare pådrag som går att dosera soppa till i lugn orh ro.
Distinguished Gentlemans Ride 2024
Söndagen den 19/5 var det d... |
|
Skönt häng på Rapidos öppet hus!
Idag höll Rapido MC, Stockh... |
|
Högsta antalet viltolyckor på tio år
Under 2023 inrapporterades ... |
|
Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland
Foto: Miles Holden Värva... |
|
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb
Den 3 augusti i år har Hyde... |
|
Dags för 50:e Custom Bike Show
Lördagen den 1 juni är det ... |
|
Varning för potthål
Foto: STR/Hanna Maxstad ... |
|
Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride
Söndag 19 maj är det dags f... |
|
Ola Stenegärd på MC Collection
Sverige har begåvats med et... |
|
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest
Under tisdagen presenterade... |