Synkning ?

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jåke skrev:
Elektronisk insprutning? Nej.
Säker på det?
Det finns ju liksom ingen anledning till att spjällen inte ska stå lika på en hoj med insprut.
Däremot har jag inte koll på om alla hojar med sprut har justerskruvar till det.

Å andra sidan kan det vara värt att poängtera att en hoj med insprut knappast har hunnit bli så sliten (om det inte är en långmilare) ännu att den gått ur synk. De flesta fick ju inte sprut förrän i slutet av 90-talet.
 

Lg

Yes its an STI....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
California, Santa Cruz, USA
Hoj
Honda CBR1000RR, YZ 450F 10, 133 Lucky, CRF450R 09, Subari WRX STI 07
Självklart ska hojar med sprut åxå synkas.

Man använder ett synkverktyg,du kopplar på en slang till vardera insug sen så har du endera fyra mätare eller fyra staplar att titta på,och dom ska ligga så jämt de bara går.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Lg skrev:
Självklart ska hojar med sprut åxå synkas.
Robban_C skrev:
Det finns ju liksom ingen anledning till att spjällen inte ska stå lika på en hoj med insprut.
Däremot har jag inte koll på om alla hojar med sprut har justerskruvar till det.
:Bugar :Bugar

Jag antog att elektoniken numera skötte större delen av den kompensationen...
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Jåke skrev:
Jag antog att elektoniken numera skötte större delen av den kompensationen...
Hojsprut är dumma, mäter inte så mycket, inte ens hur mycket luft motorn får i sig, och ännu mindre mäter nåt separat för varje cylinder. Och hojar har (vad jag vet) inte några tomgångsjusteringsmotorer.
/u
 

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen alls :(
På mitt spjällhus är spjällen rättså fasta tror jag, i vilket fall inte meningen att man ska ändra dom, däremot så är där en ventil per insug som tomgångsluften går genom (tomgång = helt stängda spjäll) och dom ventilerna är enkla att synka, det ser liksom ut som dom är tänkta att synkas mer ofta.
Sen är där faktiskt en tomgångsjustering kopplad till tomgångsventilerna i form av en vakumklocka också(som jag inte använder), men jag vet inte om den är tänkt som en automatisk funktion, dvs om den styrs av CBR:ns motorstyrning normalt, eller om det bara är en grej kopplad till ett manuellt vred som ger föraren möjlighet att höja / sänka tomgången lite smidigt typ från styret.

Börja greja med ett insprut och INSE att den fiiiina tomgången, den där som alla CV-gasare bara häver ur sig i brådrasket, det är i själva verket ett sällsynt djur, som när det dyker upp bör betraktas vördsamt, avnjutas rent av.

/AndersD
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
AndersD skrev:
... Börja greja med ett insprut och INSE att den fiiiina tomgången, den där som alla CV-gasare bara häver ur sig i brådrasket, det är i själva verket ett sällsynt djur, som när det dyker upp bör betraktas vördsamt, avnjutas rent av.
/AndersD
:D :banana :D
<skrattar>
Bra formulerat! Mycket bra!

Moderna bilar med sprut har tomgångsreglering. Moderna? Det kom ju iofs för typ 15 år sen.
Finns fortfarande inte på hojar i någon större omfattning, istället ska föraren behöva justera tomgången under varmkörning med ett vred (ofta kallat "choke" trots att insprutets mappning oftast tar hand om anrikning under varmkörning) på styret. Primitiva hojar.

Och jag har sagt det förr men det tål att sägas igen:
De konstruktörer som får till fuggarna som sitter på bilar och hojar är för det mesta värd all aktning. Att med endast mekanik och naturlagar få ihop så komplicerade grejor som fungerar så bra som de faktiskt (oftast) gör är imponerande.
 

CBR_Mange

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Ort
Lund
Hoj
CBR 600 F -98
Skulle synka förg på min CBR600 -98 i helgen. jag sket i det, eftersom jag inte för mitt liv fattade hur man skulle komma åt anslutningarna som sitter under/innaför förgasarna! O andra sidan synkningen vid 2400 mil behövs den igentligen? min hoj går redan som en klocka!
 

Tom

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
TBS ingår som punkt i servicen för min FJR var tusende mil.
Kan jämföras med att man gör ventilkoll var 4000 mil istället.

Det är samma förfarande som på förgasarmotorer, man synkroniserar spjällen så att det blir lika mycket undertryck i alla rör.
 

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen alls :(
En ganska "intressant" grej (om man är så insnöad som jag) är ju att dagens sprut ofta har dubbla spjäll, ett mekaniskt kopplat till gashandtaget, och ett som styrs helt av kontrollboxen om jag fattat rätt, detta för att få mindre ryckighet och bättre svar.
Men vem/hur/när synkas i så fall detta spjäll nr 2 ? Eller ÄR det redan tryckstyrt ?

Egentligen väldigt väldigt ointressant, säkert nån japan som har löst detta på bästa sätt för alla inblandade...

TBS förresten, Throttle ... Body ... Syncronisation ??

/AndersD
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
TROR att sekundära spjället är för att dämpa ditt full-gas-på-1-ms till ett lugnare pådrag som går att dosera soppa till i lugn orh ro.
Vet inte hur dom styrs, men gissar på via tps:en helt enkelt, dvs. ditt gaspådrag.
Nån som har en beskrivning på ett sånt sprut ?

Btw, synkningen är oerhört viktig på bmws boxrar, finns bara tps på en spjällhuset och det andra hänger med via 4 dm vajer.....
/u
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Tror att sekundärspjällen inte behöver vara perfekt synkade, de jobbar ju inte alls på låga belastningar, dvs där osynk märks mest.

TBS ska säkert vara TPS. Throttle Position Sensor. Inte samma sak som synkning.
Justering av TPS avgör att kurvan för soppamängd ligger "i fas" med kurvan för luft (som ju främst avgörs av trottelöppning).

Ulf:
Jag tror sek styrs via mappning i databoxen. Skulle de styras av TPS så vore ju finessen borta, då skulle de ju kunna slå upp fullt direkt från tomgång bara man vrider fullt på stört.
 
Last edited:

Tom

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
Robban_C skrev:
Tror att sekundärspjällen inte behöver vara perfekt synkade, de jobbar ju inte alls på låga belastningar, dvs där osynk märks mest.

TBS ska säkert vara TPS. Throttle Position Sensor. Inte samma sak som synkning.
Justering av TPS avgör att kurvan för soppamängd ligger "i fas" med kurvan för luft (som ju främst avgörs av trottelöppning).

Ulf:
Jag tror sek styrs via mappning i databoxen. Skulle de styras av TPS så vore ju finessen borta, då skulle de ju kunna slå upp fullt direkt från tomgång bara man vrider fullt på stört.

TBS skall vara TBS, Throttle Body Sync.
Dvs förgasarjustering i insprutningstappning på yamahaiska.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Robban_C skrev:
Jag tror sek styrs via mappning i databoxen. Skulle de styras av TPS så vore ju finessen borta, då skulle de ju kunna slå upp fullt direkt från tomgång bara man vrider fullt på stört.
Jo, tänkte mig nog inte stenhårt styrt av tps, mer att bör/slutläget bestämdes av tps. Men det kan iofs tänkas sek.spjällen används på nåt annat sätt oxå, styra undertryck el. turbulens el nåt.
Är vi inte ruskigt nära att skippa primärspjällen, dvs. gasrullen styr bara en potentiometer ?
Men jag har, som sagt, inte sett nån bra beskrivning på hur det där m dubbla spjäll funkar/används.
/u
 

lastu

nu med 1000
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Älvsbyn
Hoj
K5 tusen
ulf_lundin skrev:
Jo, tänkte mig nog inte stenhårt styrt av tps, mer att bör/slutläget bestämdes av tps. Men det kan iofs tänkas sek.spjällen används på nåt annat sätt oxå, styra undertryck el. turbulens el nåt.
Är vi inte ruskigt nära att skippa primärspjällen, dvs. gasrullen styr bara en potentiometer ?
Men jag har, som sagt, inte sett nån bra beskrivning på hur det där m dubbla spjäll funkar/används.
/u

Jag har för mig att sekundärspjällen styrs i princip enbart av varvtalet.
/lastu
 

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen alls :(
TBS, TPS, MAP, RPM, ITP, btw, är väl självklart dårå....
ulf_lundin skrev:
TROR att sekundära spjället är för att dämpa ditt full-gas-på-1-ms till ett lugnare pådrag som går att dosera soppa till i lugn orh ro.
Men det har man väl acc-pumpfunktioner till i mjukvaran ? dvs inte att göra pådraget lugnare, men att se till att soppan doseras rätt även för dom där FGP1MS-pådragen :hihi

Fast de e klart, min box hänger inte med vid snabba pådrag, eller så gör jag nåt fel med programmeringen, hur jag än gör så får jag en snål-dipp vid snabba stora pådrag (och ställer jag på med TOK-mycke accpumpvärde så fetar det bara över efter en halvsekund) Man kan ju förstå att det kan behövas ändå... OT

Alltså, sekundärspjället synkas inte osv, ordning i tråden! :)

/AndersD
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ulf:
Jag VILL styra mina spjäll/trottlar med en (två) vajrar! Så de´ så.
Men vi kommer säkert att få se "fly-by-wire" inom, tja, vad ska vi säga, 10 år eller nåt sånt. Det ligger ju faktiskt ännu närmre till hands på hojar som har/ska ha cruise control, Guldvinge etc. Men nu är ju det här SH så...

Anders:
Jag har aldrig pysslat med accpumpsanrikning i insprut men däremot på förgasare. Ex vis Holley. Där kan man ju skilja på 3 saker:
*Total mängd soppa per slag
*Tid, dvs under hur lång tid accpumpens mängd ska blåsas in
*Fördelning över tiden, dvs mycket i början eller i slutet av tiden men fortfarande samma totalmängd
Kan detta ge nya idéer?

RISK:
Bild 1 visar ditt spjällhus. Har ritat några linjer som pekar på synkskruvarna.
Men min erfarenhet är att hojar generellt sett inte behöver synkas så ofta. Har man väl synkat så finns det ju ingen anledning att spjällen ska gå ur synk. Det enda är ju om motorn har hunnit gå rätt långt eftersom synket även beror på slitage. Eller rättare sagt ojämnt slitage.

Bild 2 Bryggan låg bredvid spjällhuset. Falköga ser genast att vajerfästet är utflyttat. Hatar att behöva skava sönder knogarna när jag ska häkta av/på vajrarna i mitten av bryggan. Pucko som kom på att vajrarna ska var i mitten! :kocko
Vad nu detta har med synk att göra?
 

Bifogat

  • pict0184.jpg
    pict0184.jpg
    110.7 KB · Visningar: 243
  • PICT0199.JPG
    PICT0199.JPG
    50 KB · Visningar: 222

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Anders:
Jag korrigerar mig själv lite här:
Så här hade jag skrivit ovan:
*Fördelning över tiden, dvs mycket i början eller i slutet av tiden men fortfarande samma totalmängd
Men det ska givetvis vara så här:
*Fördelning över trottelutslaget, dvs mycket i början eller i slutet av rullens vridning men fortfarande samma totalmängd
Det handlar ju alltså om hur kammen som styr accpumpen ser ut, vad den har för profil.
Sen vet inte jag om sådant kan styras av ditt sprut men det är ditt problem att ta reda på. Men vi vill gärna veta!
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top