RISK
RISK
Synkar man motorer med insprutning ?
Och i så fall hur ?
Och i så fall hur ?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Elektronisk insprutning? Nej.RISK skrev:Synkar man motorer med insprutning ?
Och i så fall hur ?![]()
Säker på det?Jåke skrev:Elektronisk insprutning? Nej.
Lg skrev:Självklart ska hojar med sprut åxå synkas.
Robban_C skrev:Det finns ju liksom ingen anledning till att spjällen inte ska stå lika på en hoj med insprut.
Däremot har jag inte koll på om alla hojar med sprut har justerskruvar till det.
Hojsprut är dumma, mäter inte så mycket, inte ens hur mycket luft motorn får i sig, och ännu mindre mäter nåt separat för varje cylinder. Och hojar har (vad jag vet) inte några tomgångsjusteringsmotorer.Jåke skrev:Jag antog att elektoniken numera skötte större delen av den kompensationen...
AndersD skrev:... Börja greja med ett insprut och INSE att den fiiiina tomgången, den där som alla CV-gasare bara häver ur sig i brådrasket, det är i själva verket ett sällsynt djur, som när det dyker upp bör betraktas vördsamt, avnjutas rent av.
/AndersD
Robban_C skrev:Tror att sekundärspjällen inte behöver vara perfekt synkade, de jobbar ju inte alls på låga belastningar, dvs där osynk märks mest.
TBS ska säkert vara TPS. Throttle Position Sensor. Inte samma sak som synkning.
Justering av TPS avgör att kurvan för soppamängd ligger "i fas" med kurvan för luft (som ju främst avgörs av trottelöppning).
Ulf:
Jag tror sek styrs via mappning i databoxen. Skulle de styras av TPS så vore ju finessen borta, då skulle de ju kunna slå upp fullt direkt från tomgång bara man vrider fullt på stört.
Jo, tänkte mig nog inte stenhårt styrt av tps, mer att bör/slutläget bestämdes av tps. Men det kan iofs tänkas sek.spjällen används på nåt annat sätt oxå, styra undertryck el. turbulens el nåt.Robban_C skrev:Jag tror sek styrs via mappning i databoxen. Skulle de styras av TPS så vore ju finessen borta, då skulle de ju kunna slå upp fullt direkt från tomgång bara man vrider fullt på stört.
ulf_lundin skrev:Jo, tänkte mig nog inte stenhårt styrt av tps, mer att bör/slutläget bestämdes av tps. Men det kan iofs tänkas sek.spjällen används på nåt annat sätt oxå, styra undertryck el. turbulens el nåt.
Är vi inte ruskigt nära att skippa primärspjällen, dvs. gasrullen styr bara en potentiometer ?
Men jag har, som sagt, inte sett nån bra beskrivning på hur det där m dubbla spjäll funkar/används.
/u
Men det har man väl acc-pumpfunktioner till i mjukvaran ? dvs inte att göra pådraget lugnare, men att se till att soppan doseras rätt även för dom där FGP1MS-pådragenulf_lundin skrev:TROR att sekundära spjället är för att dämpa ditt full-gas-på-1-ms till ett lugnare pådrag som går att dosera soppa till i lugn orh ro.
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |