Synk-klockor till 4-cyl motor

yy50024

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Hoj
CBR900RR-97+GSXR 1100-93
Hej! Jag är en lycklig ägare av en gammal gixxer som jag skulle behöva synka förgasarna på,därför undrar jag om det finns ngn som har synk-klockor att låna/hyra ut eller ev.sälja???
Mvh.Roine 070-4223219

du kan billigt bygga ett eget synkverktyg det är större än klockor och mer otympligt men billigt och mkt rättvisande då den inte "hoppar så mycket som klockor gör använder denna på min fzr och det funkar "Klockrent" :rolleyes: :D
dock får du göra anslutningar till insuget själv jag tog m5 skruvar och skar bort huvudet på

7783033.jpg

Äger du en IR-tempmätare eller vet någon som har en, skjut (tempen) på krökarna och justera knasarna tills de har samma temperatur på lätt förhöjd tomgång, typ 1500 varv.

schyst tips har numera förpassat min synkapparat till närmaste snöhög eftersom jag har en ir-termometer

ett tips är jula för den som vill köpa tror även biltema har

>>Anders:

Det där lät intressant.

Varmköra hojen ordentligt, köra på tomgång en stund och sen kolla temp:arna?

Hur går man tillväga om t.ex cyl. 2 är varmast av alla. Ska det spjället då "öppnas" eller "stängas" jämfört med de övriga? :va

Hur pass bra injusterat brukar man få det om man gör såhär till skillnad från att använda bra klockor?

Äger du en IR-tempmätare eller vet någon som har en, skjut (tempen) på krökarna och justera knasarna tills de har samma temperatur på lätt förhöjd tomgång, typ 1500 varv.

Intressant. Ska prova nästa gång jag ska synka. :)

Vilket guld-tips! Jag tar av hatten och bockar djupt. Där sparade man kostnaden för synkklockor eftersom vi har en IR termometer på jobbet :yoparty

Hur varmt blir det på böjarna? Räcker det med 265 C mätområde?

Last edited:

Hur exakt är föresten den metoden? På en radfyra borde till exempel krökarna i mitten utsättas för mer strålningsvärme från de intilliggande, än krökarna i ändarna av cylinderraden som bara sitter nära en annan krök. Är sådana effekter försumbara i sammanhanget?

Jag har själv ingen uppfattning om hur varma rören blir, mer än att man inte ska peta på dom när man har kört en stund. :)

Varken klockor eller IR blir exakt eftersom man inte samtidigt kan mäter O2 och CO på de individuella krökarna. Det är iaf bättre än att inte göra någonting alls.

Hej! Jag är en lycklig ägare av en gammal gixxer som jag skulle behöva synka förgasarna på,därför undrar jag om det finns ngn som har synk-klockor att låna/hyra ut eller ev.sälja???
Mvh.Roine 070-4223219
Säjer bara, Morgan Carbtune rulez....
(Var förste ägaren i Sverige av en sån! Så fick jag de sagt oxå...:) )

http://www.carbtune.com/

Varken klockor eller IR blir exakt eftersom man inte samtidigt kan mäter O2 och CO på de individuella krökarna. Det är iaf bättre än att inte göra någonting alls.

Jag antar att en instruktion skulle se ut så här:

1. Varmkör motorn.

2. Ställ in ca. 1500 rpm med tomgångsskruven.

3. Vänta några minuter.

4. Mät upp temperaturen på på den avgasböj som hör till referensförgasaren.
(Nedan kallat referens-avgasböjen.)

För de övriga förgasarna:

5. Mät upp temperaturen på avgasböjen som hör till förgasaren som skall justeras.

6. Om temperaturen är högre än vid referens- avgasböjen: Minska spjällöppningen Om temperaturen är lägre: Öka spjällöppningen. Vänta någon minut efter justerskruv har vridits tills mätning görs.

7. Upprepa punkt 5 oc 6 för samtliga förgasare utom referensförgasaren.

8. Mät upp temp på referens-avgasböjen igen och kontrollera att den inte ändarsts markant

9.Ställ tillbaka tomgångsvarvtalet till rekomenderad nivå.

Kanns det rätt?

Last edited:
Jag antar att en instruktion skulle se ut så här:

1. Varmkör motorn.

2. Ställ in ca. 1500 rpm med tomgångsskruven.

3. Vänta några minuter.

4. Mät upp temperaturen på på den avgasböj som hör till referensförgasaren.
(Nedan kallat referens-avgasböjen.)

För de övriga förgasarna:

5. Mät upp temperaturen på avgasböjen som hör till förgasaren som skall justeras.

6. Om temperaturen är högre än vid referens- avgasböjen: Minska spjällöppningen Om temperaturen är lägre: Öka spjällöppningen.

7. Upprepa punkt 5 oc 6 för samtliga förgasare utom referensförgasaren. Vänta någon minut efter justerskruv har vridits tills mätning görs.

8. Mät upp temp på referens-avgasböjen igen och kontrollera att den inte ändarsts markant

9.Ställ tillbaka tomgångsvarvtalet till rekomenderad nivå.

Kanns det rätt?

Gör hellre en varvökning med gasen då tomgångsskruven kan påverka synkningen.

Gör hellre en varvökning med gasen då tomgångsskruven kan påverka synkningen.

Jag inser inte skillnaden. Tomgångsskruven ställer väl vanligtvis ändläget på det hjul som gasvajrarna är fästa i. Det borde väl inte alls spela någon roll för synkningen om man påverkar detta hjul med gasvajenrn eller tomgångsskruven.

Är jag ute och cyklar nu eller??

Låter ju bra det här, frågan är om man klarar sig med en "vanlig" som går till ca. 265 grader som nämnt ovan?

Eller behöver man köpa en "värsting"?

Ursäkta mig men...

Är det inte så att en del radfyror har olika bestyckning på dom 2 mittre fuggarna än de yttre? P.g.a att de blir varmare under körning? Borde då inte dessa 2 burkar gå lite svalare, eftersom kylningen inte är riktigt lika bra på tomgång som under körning? Rätta mig gärna om jag har fel, det var bara en tanke som slog mig... :va

EDIT: Det är alltså inget påstående, det är bara hur jag tror det fungerar. :confused:

Last edited:
Ursäkta mig men...

Är det inte så att en del radfyror har olika bestyckning på dom 2 mittre fuggarna än de yttre?

Jag kan bekräfta att det är så på min i alla fall. 135 på dom ena två och 132 på dom andra. Minns inte vilka som sitter var.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman