Symptom: Oljeläckage från kick Slutsats?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Som sagt, min hoj har börjat läcka lite olja från kickaxeln. Jag planerar att skicka in motorn på helrenovering här i dagarna men undrar iaf vad det kan vara för nåt som är tok.
Och nu en liten chansning och jag vill inte ha några idiotförklaringar här: Kan jag, fast det läcker olja, köra ca 1 timme imorrn om jag håller koll på oljenivån? Jag kommer inte anklaga någon utan vill mest se vad ni skulle ha gjort. Den går ju skitbra för övrigt, inget knack eller något sådant mot vad det var förut.
Beroende på vad som kan vara fel så reserverar jag mig nog för att ställa hojen tills jag har renoverat men jag vill så gärna åka en liten repa imorrn, trots att jag har vridit knät ur led idag när jag high-sidade :(

Ytterligare en fråga också, hur ser jag om jag har originalkolv alternativt högkomps-kolv, går det att se utan att riva ur hela skiten? *tar för givet att det är kört men man vet aldrig*

Ja, det har inte så stor betydelse om det läcker ut lite olja där. Bara som du sa har koll på nivån. Blir lite kladdigt. Ta ett bladmått och dra runt i packboxen så kan det vara fixat. Nåt litet gruskorn som kanske ligger i kläm.

Kan du nog inte se. Högkompskolvar är inte lika höga, sen brukar dom vara urgröpta för ventilerna.

DJM skrev:
Högkompskolvar är inte lika höga, sen brukar dom vara urgröpta för ventilerna.
Dom är högre,det är därför det större urtag för ventilerna.

DJM skrev:
Ja, det har inte så stor betydelse om det läcker ut lite olja där. Bara som du sa har koll på nivån. Blir lite kladdigt. Ta ett bladmått och dra runt i packboxen så kan det vara fixat. Nåt litet gruskorn som kanske ligger i kläm.

Kan du nog inte se. Högkompskolvar är inte lika höga, sen brukar dom vara urgröpta för ventilerna.

De borde vara högre men det vet jag, tänkte just om det fanns något som ventilfräsning och det var ju bra för då ser jag direkt!
Är det stor prisskillnad på högkomp och original?

Jag körde ändå idag men det blev bara några varv då jag kände mig alldeles för feg efter vurpan igår samt att det var så jävla spårigt efter bilarnas isdubb :( Den pissade ur sig rätt friskt med olja från kicken så imorrn blir det till att riva ur motorn och lämna iväg :(
Men Morphed här på forumet gasade som en tok med ett helt slut bakdäck, sen tröttnade han och lånade mitt bakdäck och då jävlar blev det fart på honom :3freak

Hi-ho skrev:

Är jag kocko för att hojen inte ville gå åt samma håll som jag ville eller? För övrigt så var det inte ur led, bara en jävla smäll som gjorde att jag fick en svullnad eller nåt skit i knät, är inte lika illa nu aif.

Last edited:
Busaberg skrev:
Dom är högre,det är därför det större urtag för ventilerna.

Jo exakt. Jag uttalade mig fel.

Dom är högre men under kolvbulten så brukar det inte vara så mycket gods som på orginalkolven.

Dee_cati skrev:
Är jag kocko för att hojen inte ville gå åt samma håll som jag ville eller? För övrigt så var det inte ur led, bara en jävla smäll som gjorde att jag fick en svullnad eller nåt skit i knät, är inte lika illa nu aif.

Nej, det jag menade är att man bör nog inte åka om man har slagit knät ur led, finns STOR risk att det gör ont att stödja på benet, det var därför jag blev fundersam över det du skrev, inget annat!

Käre Dee-Cati... kör du din repa utan att oroa dig i morgon.
Skulle inte tro att det läcker SÅ in i h-te från kickaxeln?
Eller?
Som sagt håll koll.
Sen kan man precis som DJM säger ta ett bladmått och fiska lite med om nu nåt skit ligger just under tätningsläppen. Har man tur får man bort det.
Ta ett tillräckligt tunnt bara så det formar sig efter axeln, och inte skär sönder p-boxen.

Var rädd om knät

Hi-ho skrev:
Nej, det jag menade är att man bör nog inte åka om man har slagit knät ur led, finns STOR risk att det gör ont att stödja på benet, det var därför jag blev fundersam över det du skrev, inget annat!

Aha, du menade så. Jo, stödja på knät på lördagskvällen var bara att glömma men på söndagen gick det bättre. Men jag var alldeles för feg efter vurpan så det blev knappt någon körning ändå :(

Och som sagt så har jag redan kört med oljeläckage (det är friskt med olja, säkerligen 2-3dl/timme) men nu är en helrenovering inbokad inom kort så jag kommer nog bara byta packboxen vid kicken tills dess och fortsätta köra.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti