Symboler för förtryck som avatar, är det lämpligt?

benrangel skrev:
Tror att det var Jonas Gardell som nämnde att "...man kan skämta om allt, men alla kan inte skämta om allt..."

I såfall sa han ett saningens ord! Han brukar iofs kunna slå huvudet på spiken!

Själv har jag alltid uppfattat det som att folkmord varit ett MEDEL för kommunistiska regimer att nå sina mål.

I Nazismens Tyskland var utrotandet ett MÅL i sig...

....eller har jag fattat helt fel?

Chris Ash skrev:
Fö hade finska flygvapnet Svastikan som symbol innan/under WW2. Ett blått kors mot vit bakgrund.

Bortsett från att det inte var en svastika utan ett von Rosen-kors. Så lika men ändå så olika.

korvgubbe skrev:
Själv har jag alltid uppfattat det som att folkmord varit ett MEDEL för kommunistiska regimer att nå sina mål.

Helt rätt. Även om en sann kommunistisk regim per definition inte skulle kunna ägna sig åt folkmord och Ryssland nog aldrig hade en kommunistisk regim, möjligen med undantag för en mycket kort period efter att tsaren störtades. Men det är väl bekvämare än att ägna ett par sekel åt att försöka få den stora allmänheten med på att det blir trevligare om man hjälps åt... om inte annat så hinner man själv håva in istället för ättlingar om sju generationer. :rolleyes:

Sedan kan man ju kalla sig kommunist om man tror det hjälper en att nå de mål man egentligen har. T ex personlig makt och vinning.

korvgubbe skrev:

Sa vad sa du? :3freak :va
Man kan ju säga att det var ett medel för nassarna att uppnå ett rasrent tredje rike också, det fanns väl inget självändamål i att mörda folk? Idén måste ju varit att de måste mördas för att europa skulle bli "rent" precis som kommunister måste mörda för att deras riken ska vara "harmoniska".

Det finns ingen skillnad.

ft skrev:
Helt rätt. Även om en sann kommunistisk regim per definition inte skulle kunna ägna sig åt folkmord och Ryssland nog aldrig hade en kommunistisk regim, möjligen med undantag för en mycket kort period efter att tsaren störtades. Men det är väl bekvämare än att ägna ett par sekel åt att försöka få den stora allmänheten med på att det blir trevligare om man hjälps åt... om inte annat så hinner man själv håva in istället för ättlingar om sju generationer. :rolleyes:

Sedan kan man ju kalla sig kommunist om man tror det hjälper en att nå de mål man egentligen har. T ex personlig makt och vinning.

No offense - men det här är kvalificerat strunt.

ft skrev:
Bortsett från att det inte var en svastika utan ett von Rosen-kors. Så lika men ändå så olika.

Nu pratar du i nattmössan, korsen är identiska i allt utom möjligtvis tjocklek på "armarna". Har framför mig foton på Bristol Blenheims och Ju-88or och det är svastikor.

korvgubbe skrev:

Japp, de hade olika mål, medlet var mord och förtryck i bägge fallen.

Chris Ash skrev:
Nu pratar du i nattmössan, korsen är identiska i allt utom möjligtvis tjocklek på "armarna". Har framför mig foton på Bristol Blenheims och Ju-88or och det är svastikor.

Utseendet är identiskt. Härstamningen, benämningen och innebörden en helt och totalt annan.

Det är ursprungligen från von Rosens vapensköld och blev symbol för finska FV eftersom han var inblandad i anskaffningen av de första flygplanen.

Du kan lika gärna påstå att alla nasseflaggor har von Rosen-kors som du kan påstå att finska FV använde svastikor.

Äh, låt oss bränna alla kyrkor och palats. Och alla usla borgare skola döden dö :mad: :kulspruta

:hej

Markus skrev:
No offense - men det här är kvalificerat strunt.

Mao propagerade för våld i stor skala för att genomföra omvälvningen. Han skrev en massa åt det hållet. Bl a avvek han från Marx genom att hävda att bourgeoisien inte bara behövde avsättas från sina positioner utan brutalt skulle krossas och förnedras för att den annars skulle stiga till makten igen i tumultet som följde omdaningen av samhället. Där har du ditt folkmord, men det är maoism.

Jag har ett gäng volymer av Mao hemma och det är bland det sjukaste och vedervärdigaste jag inte ens har lyckats förmå mig till att läsa ordentligt.

folkmord eller folkmord... hur många har dött i religonens namn? bara för att det inte finns några "exakta" siffror och det inte har hänt i "modern" tid så är det tillåtet.. tydligen...

Jag har en liten gris som är målad, är det djurplågeri? måste jag ta bort avataren? blir världen bättre för det?

Surfa in på www.jagvillpratapolitikoannatskit.nu istället?

Bingo skrev:
Äh, låt oss bränna alla kyrkor och palats. Och alla usla borgare skola döden dö

Utom de som är våra kompisar, för de är ju annorlunda! :D

ft skrev:
Utseendet är identiskt. Härstamningen, benämningen och innebörden en helt och totalt annan.

Det är ursprungligen från von Rosens vapensköld och blev symbol för finska FV eftersom han var inblandad i anskaffningen av de första flygplanen.

Du kan lika gärna påstå att alla nasseflaggor har von Rosen-kors som du kan påstå att finska FV använde svastikor.

Jag använder symbolens ursprungliga beteckning för att underlätta förståelsen. Det var hakkors på bägge iaf.

ft skrev:
Mao propagerade för våld i stor skala för att genomföra omvälvningen. Han skrev en massa åt det hållet. Bl a avvek han från Marx genom att hävda att bourgeoisien inte bara behövde avsättas från sina positioner utan brutalt skulle krossas och förnedras för att den annars skulle stiga till makten igen i tumultet som följde omdaningen av samhället. Där har du ditt folkmord, men det är maoism.

Jag har ett gäng volymer av Mao hemma och det är bland det sjukaste och vedervärdigaste jag inte ens har lyckats förmå mig till att läsa ordentligt.

För mig är kommunism samma sak som kommunism. Det finns ingen anledning att försöka förklara eller legitimiera. Menar du att Mao inte var kommunist och att Maoism skulle skilja sig nämnvärt från kommunism?

korvgubbe skrev:

Ja och nej, det är väl en halvkomplicerad fråga. Den nazistiska ideologin som sådan förespråkade inte folkmord. Däremot blev folkmord ett mål i sig under kriget.

Detta kan till exempel exemplifieras med att Tyskland 1938 arresterar 17'000 judar med polskt ursprung och utvisar dem till Polen. (Polen vägrar ta emot judarna och de blir stående vid gränsen i flera månader). Nazistpartiet tog makten 1933 och införde en rad begränsningar för judarna (och andra) under de följande åren. Det gick alltså inte pang på rödbetan och började förintelsen.

Först sent 1939 efter invasionen av polen börjar nazisterna internera judar rent allmänt, de första i polska ghettona. Innan har man som alla totalitära stater fänglsat massvis med "obekväma", men höll man sig lugn och tyst så var man alltså relativt säker även som jude i tyskland fram tills nu.

Fortfarande 1940 så presenteras en plan av Eichmann för hur man skall deportera alla judar i de ockuperade länderna + tyskland till Madagaskar.

Först sommaren 1941 börjar man systematiskt att döda de judar man samlat in i koncentrationsläger. Det är nu som Himmler säger att Hitler beordrat den "slutgiltiga lösningen" och att Auschwitz skall användas till detta syfte.

När man sedan upptäckte att kriget skulle förloras så började man systematiskt att döda judarna och andra i allt snabbare takt i koncentrationslägrena.

Med detta ville jag alltså försöka peka på att utrotningen ursprungligen inte var ett mål i sig i den nazistiska ideologin, men att när dom märkte att dom skulle försvinna själva så försökte dom ta så många som möjligt med sig i fallet.

/SSB

@ft: Jag förstår inte vad du menar.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...