Symboler för förtryck som avatar, är det lämpligt?

HanneZ skrev:
Nu vet jag inte vad hur man definerar kommunism och nazism. Jag vet bara att hitler som va nazist mördade många och stalin som va kommunist mördade många. Det är samma skit.

Nazister är onda. Kommunister är roten till allt ont. Däri ligger skillnaden, och likheten.

Synd att så många inte ser längre än till 30-40talets tyskland beträffande swastikan (sanskrit "su"-god "asti"-att vara "ka"-suffix). Det är trots allt en över 3000 år gammal symbol som använts i massor av olika kulturer för att symbolisera solen, livskraft och lycka. Används ju förövrigt fortfarande av typ hälften av världens befolkning (hinduer och buddister) utan att ha ett dugg med nazism och elände att göra. Nä, reclaima swastikan från nazipacket!

HanneZ skrev:
Nu vet jag inte vad hur man definerar kommunism och nazism. Jag vet bara att hitler som va nazist mördade många och stalin som va kommunist mördade många. Det är samma skit.

Betyder det att du som moderator skulle godkänna en svastika som avatar?

Har aldrig tidigare varken hört eller läst ordet svastika. Kalla mig obildad, men vad är det o vad står det för?

HanneZ skrev:
Har aldrig tidigare varken hört eller läst ordet svastika. Kalla mig obildad, men vad är det o vad står det för?

Det är ett hakkors, som nazisterna lånat egentligen men i gemene mans ögon är det otvivelaktigt en symbol för nazism.

Aha, ja trodde de kallades hakkors även innan hitler snodde den. När ja tycker inte det är ok att man har sådana avatarer, men jag kan inte banna. Jag är bara moderator!

Från början en symbol för godhet och solen, numer en symbol för Nazism, förtryck och folkmord - i folkmun kallad hakkors.

HanneZ skrev:

Chris Ash skrev:
Men det gamla solkorset var väl vänt på andra hållet?

Ja, men det där är inte helt tydligt. I många fall är den nazistiska symbolen även snedvänd, men inte alltid. Jag rekommenderar därför alla frihetskämpar och idealister att inte försöka återta denna symbol från nazisterna, det kommer till 99.9% sannolikhet missförstås. :3freak

På Stockholm Stadion är det ett antal solkors inmurade för övrigt.

Chris Ash skrev:
Men det gamla solkorset var väl vänt på andra hållet?

Nejdå, används flitigt åt både ena och andra hållet, ofta tillsammans för att symbolisera balans.

monastery_graves_swastika.jpg

SSB skrev:
Gissa vilka som bestämmer? Socialdemokraterna såklart, med inslag av vänsterparti och miljöparti (vilka väldigt ofta är "vänster"). ;)

/SSB

Men visst är det väl MODERATERNA som har majoritet i Sthlm!!!

Akta nu så du inte kissar i din egen sko... :rolleyes:

Bender skrev:
Nejdå, används flitigt åt både ena och andra hållet, ofta tillsammans för att symbolisera balans.

monastery_graves_swastika.jpg

Där ser man, man lär sig nåt nytt varje dag!

Fö hade finska flygvapnet Svastikan som symbol innan/under WW2. Ett blått kors mot vit bakgrund.

Markus skrev:
Börja du, gärna på central plats i storstad 2005-05-01. Meddela resultatet så bestämmer jag sen om jag ställer mig bakom. :hihi

Nä då får jag säkert stryk av nån obildad mob. Tänkte kanske nån "politiskt korrekt" människa med hög profil kunde hjälpa till, om t.ex. Göran P kunde framträda i nån trevlig swastikaslips skulle det säkert ta udden av det hela.

Cujo skrev:
...en ideologi som har resulterat i förtryck, tortyr och t o m folkmord.

Detsamma kan sägas om The American Way. Och om den svenska flaggan. Om man med ett land menar dess regering så finns det få exempel som inte har ägnat sig åt förtryck i någon form.

Bender skrev:
Nä då får jag säkert stryk av nån obildad mob. Tänkte kanske nån "politiskt korrekt" människa med hög profil kunde hjälpa till, om t.ex. Göran P kunde framträda i nån trevlig swastikaslips skulle det säkert ta udden av det hela.

Det är möjligt det i slutänden skulle ta udden av det men hans skulle avsluta sin karriär snabbare..
Framförallt tror jag att ett sådant initiativ bör komma från de som faktiskt förföljdes/mördades vilka i första hand är judarna...
(Ja, andra mördades även de men judarna är den största "enade gruppen" till skillnad från handikappade, homosexuella, politiska motståndare, zigenare osv)

...så skulle de strata en "reclaimkampanj" kanske det skulle vara genomförbart.
Det är lite som att det var kul när Ali Hussein(Lasse Lindrot) skämtade om att "svartskallar odlar potatis i vardagsrummet" samtidigt som det bara vore osmakligt om jag eller någon annan sa samma sak..

korvgubbe skrev:
Det är lite som att det var kul när Ali Hussein(Lasse Lindrot) skämtade om att "svartskallar odlar potatis i vardagsrummet" samtidigt som det bara vore osmakligt om jag eller någon annan sa samma sak..

Tror att det var Jonas Gardell som nämnde att "...man kan skämta om allt, men alla kan inte skämta om allt..."

SSB skrev:
Här har du iofs lite fel. Vare sig kommunismen eller nazismen gick (går?) i huvudsak ut på att döda folk. Däremot gick vägen mot deras mål över miljontals lik, vilket båda ideologierna struntade högaktningsfullt i.

Here we go again... :jisses

"Vilket den ena ideologin struntade i och de som sade sig införa den andra ideologin också struntade i"

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman