Sydskanes EMSE

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Denna tråd är skapad åt Björn "Masen" Ljungqvist.

"Kan inte du länka tråden från highsider.se i Racingforumet på SH och lägga till följande
Jag åkte ner på vinst och förlust och jag riskerade som sagt att inte kunna köra. Om X antal får åka ut på banan och X antal är ute på banan har jag full respekt för att jag inte får köra. Inget man kan göra någonting åt! Men när man uppenbarligen inte kommit upp i X antal på träningen och jag fortfarande inte får köra...!? Dom sa att det inte handlar om pengar för att det är en förening. Varför tar dom då 1400 kr för en bandag? Vad gör dom med överskottet? Skänker bort det? Dom pratade om att andra hade ringt och försökt anmäla sig och att det då var fullt så dom hade sagt nej till dom. Då var de rädda för att få skit för det om jag fick köra. Har full respekt för att dom säger nej till dom och dom inte rekommenderar folk att åka dit och chansa på att få plats. Men när man/jag väl är där och alla möjligheter finns för att släppa ut fler på banan har jag 0 förståelse! Om dom någonsin kommer klaga på få anmälningar då j-ar ska dom få höra detta. Långsiktigt har dom en kund som aldrig kommer tillbaka. Mig personligen drabbar det hårt då jag inte vill köra Knutstorp utan att ha testa innan. Stor risk att jag inte får upp farten och att jag tar i för mycket och kraschar. Alt blir varvad eller att handleden ger upp. Hade kunnat fått svar på detta idag om dom inte varit så j-a stelbenta!!!
Jag kan inte logga in på SH från mobilen"


http://www.highsider.se/2012-08-31b.aspx

http://www.highsider.se/2012-08-31d.aspx
 

gixxer-rules

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kärna
Hoj
CBR900RR
Fy FAN på ren svenska!!

Å dom gnäller att ingen kommer på deras arr. Men är inte förvånad, va där nere för ganska många år sen, skulle köra en träning.
Men de fick man inte utan att man va medlem i klubben! Alltså skulle man betala medlems avgift och träningen...

I FMK som jag varit med sen mång år tillbaka räcker de om man e medlem i NÅGON svemo ansluten klubb....

De tjatas att alla ska hjälpa till att värna om sporten!! Här blir i mitt tycken en kanon chafför och trevlig person dissad!
Sitter här å blir riktigt förbannad!!!
Men Knutan har alltid utmärkt sig med massa konstiga regler å hitte på!!!

// Mathias

PS. Björn låt nu inte detta förstöra för dig! Ds.
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Knudan kostar 75.000kr per dag ink ambulans.
Det är väl inget att haka upp sig att man inte får köra. Byt sport till Cross finns det 25 banor på lika avståd som 1 RR bana.
Att Roger skulle få köra är ju hans deal troligtvis å kontakter....jag tror att här rök hans chanser å få lite rääkmacka i framtiden med sydskånes mc.
 

Smagatusk

Guest
Hade sydskånes haft "drop-in" borde det rimligtvis gälla alla, och då kan jag nästan garantera att banorna gapat tomma vid regn.

Men och andra sidan förstår jag inte varför Björn inte fick köra när en annan förare som befann sig på plats gav sitt tillstånd att ta hans sista pass.
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Vissa praktiserar drop in andra inte. Lägger ingen värdering i detta. Dock tycker jag att det bästa är om man kan föranmäla sig så man blir garanterad en plats. Dock har jag aldrig varit med om att en arrangör sagt nej till folk som vill köra trots att det finns plats!? Har full respekt för att det är en ideel förening etc men det behövs ju ingen atomfysiker för att ta ett A4 och skriva upp namn i turordning på folk som kommer dit och chansar på att få plats. Tar Max 30-45 sek att skriva upp namnen. Jag hade kunnat betalat Roger om dom inte vill/kan ta emot kontanter/överföring på plats. Hade kunnat betala en administrationsavg utan problem! Det fanns 1000 möjligheter men bara sjukt stelbenta arrangörer som inte kunde något annat ord än NEJ!!!

Jag förväntar mig inte att bli särbehandlad! Jag skulle aldrig acceptera att flyttas fram om andra stod på kö! Men jag var ensam där! Hade fått vetskap om att Roger inte skulle köra, kvällen innan.
 
Last edited:

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
@Björn, Jag hade faktiskt mycket sympati för dig igår och tyckte kanske lite annorlunda än styrelsen. Men att lägga ut trådar på SH, för att få sympati tycker jag är fel. Och det varken hjälper dig nu, eller stjälper SSEMSE. Jag förstår din frustation, inget snack. Men du måste även se det från SSEMSE´s synvinkel.

Detta är en fråga som absolut ska tas upp på årsmötet.

Mvh//Douglas
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Förstår det och det var många fler som tyckte som du. Men enligt min erfarenhet (som är ganska lång vad gäller förhandlingar, styrelser etc) så är det enda som hjälper på såna här sjukt stelbenta människor, massiv kritik eller kännbart ekonomiskt bortfall. Om ingen säger ifrån och det inte uppdagas kommer dessa människor fortsätta att vara lika stelbenta som alltid (och ibland blir det tom värre).
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Fy FAN på ren svenska!!

Å dom gnäller att ingen kommer på deras arr. Men är inte förvånad, va där nere för ganska många år sen, skulle köra en träning.
Men de fick man inte utan att man va medlem i klubben! Alltså skulle man betala medlems avgift och träningen...

I FMK som jag varit med sen mång år tillbaka räcker de om man e medlem i NÅGON svemo ansluten klubb....

De tjatas att alla ska hjälpa till att värna om sporten!! Här blir i mitt tycken en kanon chafför och trevlig person dissad!
Sitter här å blir riktigt förbannad!!!
Men Knutan har alltid utmärkt sig med massa konstiga regler å hitte på!!!

// Mathias

PS. Björn låt nu inte detta förstöra för dig! Ds.
Hej, jag är ledsen men du måste ha blandat ihop Sydskanes Emse med någon annan arrangör som också kör på Knudan. Kanske Hyllinge MS (HMS)? Vet att de haft en sådan regel

Sydskanes har aldrig haft krav på att man skall vara medlem i föreningen för att få köra. Det man får ihop med medlemsskapet är förtur att boka sig till alla körningar samt ett lite bättre pris. Sydskanes Emse arrangerar heller inga RR träningar utan bara rena bandagar vilket faktiskt är en skillnad rent arrangemangsmässigt.

http://www.sydskanesemse.nu/
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Förstår det och det var många fler som tyckte som du. Men enligt min erfarenhet (som är ganska lång vad gäller förhandlingar, styrelser etc) så är det enda som hjälper på såna här sjukt stelbenta människor, massiv kritik eller kännbart ekonomiskt bortfall. Om ingen säger ifrån och det inte uppdagas kommer dessa människor fortsätta att vara lika stelbenta som alltid (och ibland blir det tom värre).
Hej Björn, jag var också en av dem som försökte hitta en lösning (tillsammans med Arne) men jag stöttar faktiskt styrelsens beslut till 100%.

Jag vet ett flertal medlemmar som sökt med ljus o lykta efter en plats i vit, både i trådar här på SH och via telefon. De fick dock ge upp eftersom det inte fanns några sådana platser. De hade också tagit ledigt från sina jobb för att kunna köra. Men eftersom de vet vilka regler som gäller så tog de aldrig chansen att köra ut o ställa sig på vänt.
Hur skulle föreningen kunna försvara att någon som faktiskt tog chansen och körde ut helt plötsligt fick en ledig plats trots att det är mot de regler som satts upp? Den här debatten är, om än olycklig, bättre att ha än den svekdebatt som kunde följt på ett sådant beslut. Jag förstår att detta stjälper dina planer på att köra finalen och du skall veta att jag lider med dig.

Med detta menar jag inte att de regler som finns är rätt eller bra, jag hade också hellre sett att regelverket varit annorlunda och att vi faktiskt kunde ta emot drop in anmälningar och betalning på plats.
Vi är flera som lobbat för detta på våra årsmöten men styrelsen har inte funnit någon hållbar lösning som passat ihop med vårt bokningssystem.
Innan anmälnings- och betalningsförfarandet ändrades fanns en möjlighet att ta en tom plats på morgonen men vi har faktiskt sett rena handgemäng som följd av detta.

Håller med Zilver, detta är något som återigen får tas upp på ett årsmöte.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Har man en kund som vill köpa en produkt. och produkten som varit bokad av en köpare som inte kommer på "köpdagen" då säljer man ju till första bästa som vill köpa produkten? Kanske var det någon som hade ett personligt intresse i att björn int tränade som var större än att förse sin idiella orginisation med klirr i kassan??

Luktar konstigt........ När dessutom en av de som bokat en plats vill överlåta denna är inte det ok. Inte ens heller ok att dela på en plats, när någon erbjuder några av sina pass.

När man behandlar "kunder" på detta sätt så kan man ju knappast räkna med bra publisitet och en ökad efterfrågan på sin produkt.

Bandagsarrangörerna bör nog se till att ha en bra service om dom vill överleva de kommande åren. Det verkar ju oneklingen som att intresset för roadracing och bankörning i förljer landets ekonomi och den är ju som bekant knackigare än de senaste åren.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Har man en kund som vill köpa en produkt. och produkten som varit bokad av en köpare som inte kommer på "köpdagen" då säljer man ju till första bästa som vill köpa produkten? Kanske var det någon som hade ett personligt intresse i att björn int tränade som var större än att förse sin idiella orginisation med klirr i kassan??

Luktar konstigt........ När dessutom en av de som bokat en plats vill överlåta denna är inte det ok. Inte ens heller ok att dela på en plats, när någon erbjuder några av sina pass.

När man behandlar "kunder" på detta sätt så kan man ju knappast räkna med bra publisitet och en ökad efterfrågan på sin produkt.

Bandagsarrangörerna bör nog se till att ha en bra service om dom vill överleva de kommande åren. Det verkar ju oneklingen som att intresset för roadracing och bankörning i förljer landets ekonomi och den är ju som bekant knackigare än de senaste åren.

Jag tror att du har missat skillnaden mellan bandagsarrangörer och Sydskånes. Rättviseaspekten är viktig i det här sammanhanget: hur tror du klubben skulle se ut om 20 man tar ledigt från jobbet för chansen att nån inte dyker upp och 19 av dem inte får köra? Nu vet klubbens medlemmar att reglerna ser ut som de gör och de åker inte ut - om man börjar ge icke-medlemmar möjligheter som inte medlemmar har, hur skulle klubben se ut då?

SSEMSE är inte en tävlingsverksamhet och inte en vinstdrivande verksamhet, alltså finns det inga "kunder" att prata om.

Den här tråden borde ligga i Sydskånes forum, inte i racingforumet. Den enda racingkopplingen som finns är ju att det står om "händelsen" (jag ser inget som helst nyhetsvärde i det som har hänt) på Highsider. Nyhetstorka någon?
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Jag tror att du har missat skillnaden mellan bandagsarrangörer och Sydskånes. Rättviseaspekten är viktig i det här sammanhanget: hur tror du klubben skulle se ut om 20 man tar ledigt från jobbet för chansen att nån inte dyker upp och 19 av dem inte får köra? Nu vet klubbens medlemmar att reglerna ser ut som de gör och de åker inte ut - om man börjar ge icke-medlemmar möjligheter som inte medlemmar har, hur skulle klubben se ut då?

SSEMSE är inte en tävlingsverksamhet och inte en vinstdrivande verksamhet, alltså finns det inga "kunder" att prata om.

Den här tråden borde ligga i Sydskånes forum, inte i racingforumet. Den enda racingkopplingen som finns är ju att det står om "händelsen" (jag ser inget som helst nyhetsvärde i det som har hänt) på Highsider. Nyhetstorka någon?

Nej jag förstår verkligen inte. Man har en lista där förare kan förboka och betala in en föranmälansavgift. Om man gör så och inte dyker upp så borde väll det vara klockrent att sälja den platsen till någon annan. Om det nu är så att alla platser är uppbokade så kan man väll ha en Lista där dom som kommer oanmälda skriver upp sig i turordning och får köra i mån av plats. Desto fler sålda platser desto bättre eknonomi desto mer kan man sedan ge tillbaka till sina medlemmar. Om det nu är ej medlemmar som kommer och kör på bokade platser utan förare så är det ju jättebra med extra pengar till kassan som sedan är pengar som kan spenderas på medlemmarna.

Du säger att ni inte är en tävlingsverkasmhet eller vinstdrivande verksamhet Men jag antar att ni ändå måste ha pengar för att driva era arangemang? destor mer pengar in desto billigare och bättre arr i framtiden.

Luktar ILLA!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

Luktar illa är ett uttryck som åtminstone jag använder när det luktar mygel, och det är det väl ändå inte här. Eller? Och en arrangör av ett arrangemang har i min värld rätt att sätta upp vilka knäppa regler som helst för sitt arrangemang. Och här i detta fall, att en arrangör väljer att INTE tjäna en slant extra är ju inte direkt kriminellt. Men osmart och en smula stelbent kan man kanske tycka...
För så som Sydskånes väljer att göra görs ju även i andra sammanhang, tex om du bokar en koncertbiljett. Kommer du inte säljer INTE arrangören den sittplatsen till någon annan. Till exempel
 
Last edited:

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Luktar illa är ett uttryck som åtminstone jag använder när det luktar mygel, och det är det väl ändå inte här. Eller? Och en arrangör av ett arrangemang har i min värld rätt att sätta upp vilka knäppa regler som helst för sitt arrangemang. Och här i detta fall, att en arrangör väljer att INTE tjäna en slant extra är ju inte direkt kriminellt. Men osmart och en smula stelbent kan man kanske tycka...
För så som Sydskånes väljer att göra görs ju även i andra sammanhang, tex om du bokar en koncertbiljett. Kommer du inte säljer INTE arrangören den sittplatsen till någon annan. Eller om du ska flyga någonstans. Till exempel

Vid köp av flyg/bio biljett så är ju denna till fullo betald. Vi ex vis konserter så är det ju möjligt att sälja biljetten vidare till någon annan, men detta tilläts ju inte i detta fall.

Att jag tycker det luktar illa är att det verkar vara en hund begraven, argumenten håller lixom inte, när en bokad plats inte kan överlämnas till en annan persson så verkar det vara något skumt, jag skulle ju misstänka att denne som nekade björn att köra hade ett privat intresse av att han inte körde. Men jag vet inte för jag var inte på plats.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Vid köp av flyg/bio biljett så är ju denna till fullo betald. Vi ex vis konserter så är det ju möjligt att sälja biljetten vidare till någon annan, men detta tilläts ju inte i detta fall.

Att jag tycker det luktar illa är att det verkar vara en hund begraven, argumenten håller lixom inte, när en bokad plats inte kan överlämnas till en annan persson så verkar det vara något skumt, jag skulle ju misstänka att denne som nekade björn att köra hade ett privat intresse av att han inte körde. Men jag vet inte för jag var inte på plats.

DET vore ju VÄLDIGT tråkigt om det vore så, och OM någon hade ett egenintresse i detta så skulle det lukta illa, absolut!
Annars bara väldigt konstig affär/klubb-ide.
Att sedan Highsider/Rashid pangar på med detta som en nyhet är ännu konstigare!:va
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Nej jag förstår verkligen inte. Man har en lista där förare kan förboka och betala in en föranmälansavgift. Om man gör så och inte dyker upp så borde väll det vara klockrent att sälja den platsen till någon annan. Om det nu är så att alla platser är uppbokade så kan man väll ha en Lista där dom som kommer oanmälda skriver upp sig i turordning och får köra i mån av plats. Desto fler sålda platser desto bättre eknonomi desto mer kan man sedan ge tillbaka till sina medlemmar. Om det nu är ej medlemmar som kommer och kör på bokade platser utan förare så är det ju jättebra med extra pengar till kassan som sedan är pengar som kan spenderas på medlemmarna.

Du säger att ni inte är en tävlingsverkasmhet eller vinstdrivande verksamhet Men jag antar att ni ändå måste ha pengar för att driva era arangemang? destor mer pengar in desto billigare och bättre arr i framtiden.

Luktar ILLA!
Du har rätt i det första med den enda lilla detaljen att Sydskanes regler tydligt säger att någon sådan lista inte finns eller skall finnas.

Det fanns som sagt massor av personer, medlemmar och icke medlemmar, som tidigare under veckan sökt en plats och alla har fått samma svar. "Grupperna är fullbokade, håll koll på Marknadsplatsen (den lista där släppta platser finns att boka)."

Om föreningen sagt ja kunde det stått ett tiotal på kölistan och i det fallet hade Björn förmodligen ändå hamnat så långt ner på listan att han inte fått plats, men det är en hypotetisk diskussion.

Jag säger inte att reglerna är rätt eller bra, det hade varit mycket bättre att alltid kunna fylla alla grupper och det är vi flera som tycker, men nu är situationen som den är och det är med den utgångspunkten det sades nej.

Du kan lägga ner alla funderingar på mygel eller andra konstiga konspirationsteorier, Sydskanes Emse har varken intressen i någon enskild förare eller något att göra med tävlingsverksamhet. Föreningen arrangerar som sagt inte träningar eller tävlingar i RR och de finns ingen Road Racing sektion.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
DET vore ju VÄLDIGT tråkigt om det vore så, och OM någon hade ett egenintresse i detta så skulle det lukta illa, absolut!
Annars bara väldigt konstig affär/klubb-ide.
Att sedan Highsider/Rashid pangar på med detta som en nyhet är ännu konstigare!:va
Bara för att jag är nyfiken, hur skulle ett sådant egenintresse i så fall se ut?
Vem skulle ha nytta av att Björn inte fick testa om handen håller inför sista Pro Superbike rejsen och hur skulle den kopplingen till Sydskanes Emses styrelse i så fall se ut? :confused: :va
 

gixxer-rules

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kärna
Hoj
CBR900RR
Hej, jag är ledsen men du måste ha blandat ihop Sydskanes Emse med någon annan arrangör som också kör på Knudan. Kanske Hyllinge MS (HMS)? Vet att de haft en sådan regel

Sydskanes har aldrig haft krav på att man skall vara medlem i föreningen för att få köra. Det man får ihop med medlemsskapet är förtur att boka sig till alla körningar samt ett lite bättre pris. Sydskanes Emse arrangerar heller inga RR träningar utan bara rena bandagar vilket faktiskt är en skillnad rent arrangemangsmässigt.

http://www.sydskanesemse.nu/

Hej. Så kan de myckeväl ha varit, men de e ju ändå snett, varför inte sälja platsen när de ändå inte e fullt!?
De e ju som Lawner skriver...

// M
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Bara för att jag är nyfiken, hur skulle ett sådant egenintresse i så fall se ut?
Vem skulle ha nytta av att Björn inte fick testa om handen håller inför sista Pro Superbike rejsen och hur skulle den kopplingen till Sydskanes Emses styrelse i så fall se ut? :confused: :va

Har ingen aning. Och avsikten med mitt inlägg var absolut INTE att antyda detta, sorry om jag var otydlig. Tvärtom fattar jag inte varför detta är en Highsider-nyhet; Sydskanes kör en bandag, Björn får inte köra och är sur för detta. Tråkigt för han men var är nyheten? På vilket sätt angår detta sveriges RR-förare?:va
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Har ingen aning. Och avsikten med mitt inlägg var absolut INTE att antyda detta, sorry om jag var otydlig. Tvärtom fattar jag inte varför detta är en Highsider-nyhet; Sydskanes kör en bandag, Björn får inte köra och är sur för detta. Tråkigt för han men var är nyheten? På vilket sätt angår detta sveriges RR-förare?:va


Tydligen så vill ju SVEMO ha en åsikt i detta också:confused::va


http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?257764-Nyhetsstoff&p=5631141&viewfull=1#post5631141

Är det praxis att SVEMO ifrågasätter och underförstått vill att föreningar skall göra avsteg från sina demokratiskt satta stadgar?

Lite lustigt att just SVEMO lägger sig i faktiskt, dom är ju inte världsberömda för att vara flexibla och hitta genvägar.

Men grundproblemet bör nog lyftas på nästa årsmöte igen, för det är ju inte första gången detta ifrågasätts.

Men beslutet (som regelverket ser ut nu) är ju egentligen odiskutabelt, stelbent oflexibelt och objektivt lite svårt att förstå kanske.

Men som jag skrev i en annan tråd ang detta, det är många som suttit och plinkat på F5 tangenten för att få en plats utan att lyckas, och det hade nog varit förödande om Björn fått köra.
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top