Sydafrikans mastifftik söker nytt hem!

Som du skriver är skillnaden att där har det ett syfte, som inte är estetiskt.

Är du för silikontuttar på schäfrar också? :gnissla

syftet är oftast människans bekvämlighet. har haft hanhundar som inte varit kastrerade och de har haft en normalt liv utan att få spader så fort det är en löptik i närheten. De som kastrerar för ren bekvämlighet gör det när hunden e ung för att den itne ska utveckla hormonerna som gör att den ballar ur.

men d e fortfarande samma sak, bekvämlighet eller estetik. det är i slutändan inget nödvändigt något av det men folk väljer att göra det, det är ungefär ett lika stort ingrepp beroende på om man ska kastrera eller sterilisera.

Hundar har smärtcensorer, ja. Precis som du har. Om du får en läkare att bedöva dina öron och sen skära av dem, kommer det smärta när bedövningen släpper?

klart det gör, men det är fortfarande bara något tillfälligt!! så det är bättre att avla fram mopsar som har så korta luftvägar att dom inte kan andas bara för att det ser bättre ut så dom lider resten av livet? för det är ju ren ESTETIK det handlar om, inget annat när man avlar på en hund som inte kan andas! eller engelsk bulldogg som måste öppnas med kejsarsnitt varje gång den ska föda för huvudet på valparna e så stora att det tar sönder murran på hunden, det är ESTETIK!!! Inget annat!! Att jag skulle kupera öronen på min hund o låta den ha ont i en vecka är INGET jämfört med det. Det är fortfarande inget hunden kommer lida av livet ut, så länge det inte är någon tattare till veterinär som skär av hela örat så örongångarna ligger helt öppna.

Det är väl ändå ingen som har påstått av avel av missbildade/sjuka hundar är bättre än kupering?

Det är väl ändå ingen som har påstått av avel av missbildade/sjuka hundar är bättre än kupering?

Nej, sant. Men jag anser det vara mycket värre. Då jag inte utsätter hunden för ett evigt lidande. Alla e så insnöade på kuperingen men d finns mycket värre saker som händer inom aveln.

Nej, sant. Men jag anser det vara mycket värre. Då jag inte utsätter hunden för ett evigt lidande. Alla e så insnöade på kuperingen men d finns mycket värre saker som händer inom aveln.

Så, det är alltså din ursäkt för att låta din hund lida i en vecka? Att det finns värre?

Ungefär som att säga att Irak kriget är en piss i östersjön, Hitler var ju värre.

Så, det är alltså din ursäkt för att låta din hund lida i en vecka? Att det finns värre?

Ungefär som att säga att Irak kriget är en piss i östersjön, Hitler var ju värre.

Nej, d e ingen ursäkt. Ingen av mina hundar är kuperade men jag tycker d e snyggt på hundar som är det.

Kan vi inte låta det vara med att Money tycker det är snyggt med öronklippta hundar, och andra tycker det är dumt.

Hon kommer aldrig ändra åsikt och inte ni heller!

Diskussionen kommer ingenvart!

Vad har din uppväxt samt att du är "intresserad" av hundar med saken att göra? Tydligen kan du inte vidare mycket då du inte ens visste varför man började med kupering med hundar.
Du får gärna berätta för mig en vanlig arbetsdag hur du aktiverar, tränar och ger stimulans till dina hundar? Vad jag förstår hade du rottis/schäfer blandis så då räknar jag med att du är aktiv?
Kul att du har gamla hundar, men igen det säger inget om dina kunskaper.

Jag har haft min katt i 13 år och jag gillar katter.... bara för det betyder det inte att jag kan allt om dem.

Men, jag har inget emot kupering, på dem raser som får problem i vardagliga livet utav sina öron. T.ex dogo canario som jag funderar på i framtiden, där öronen är som dasslock på många.

Jag är uppvuxen med hundar och kan jävligt mycket då jag är väldigt intresserad samt har jobbat med djur i flera år. Jag vet vad som krävs både mentalt o fysiskt för att en hund ska må bra, vilken ras d än handlar om. Jag har aldrig intresserat mig för utställning eller har ett arbete där jag behöver en hund. Jag har hund för sällskap men det betyder inte att mina hundar får 30 minuters promenad per dag o ligger i soffan resten av dagen. Mina hundar är 10 år o 9 år, som jag ägt själv. Inte mina föräldrar osv.

Spelar ingen roll vad det är för ras man har ALLA hundar behöver mental stimulans minst lika mycket som fysisk aktivitet.

Ang efter operation, d gör väl ingen hund efter en operation. Men jämfört med ett helt livs lidande mot att hunden får ha tejp på öronen nån vecka e rätt stor skillnad. Det är enormt stor skillnad på hur man kuperar öronen oxå. Dobbis o grand danoir får gå med tejpade öron ett bra tag då dom ska ha lång stående öron, så dom ska ha tejp tills d utvecklats tillräckligt med brosk. Tar man en cane corso, amstaff el pitbull så kuperar man kortare o behöver oftast inte ha något på öronen.

OBS! Säger inte att jag kan eller vet allt när det gäller hundar, man är aldrig fullärd när det kommer till hundar/djur. Men är definitivt inte en novis. Lyssnar o lär gärna från andra som kan. Samt att alla har rätt till en åsikt.

Vissa går hos jeppe strid o tycker att han är en gud eller kollar på Cesar Milan o tycker han e underbar fast han använder stackel, elhalsband samt rycker av nacken på hunden. Men alla har olika smak! :tummenupp

Ursäkta men vart har jag skrivit som visar att jag inte visste varför man började med kupering av hundar??? Har inte skrivit något om historien bakom kupering överhuvudtaget för någon ras alls. Så sluta dumförklara mig och tagga ner!

Varför ska jag behöva bevisa ett piss för dig? Vem är du och varför ska jag behöver förklara mig för dig? Vill du föra en diskussion med mig så är du välkommen o ta en fika eller nåt. Tänker inte sitta o ta skit från nån översittare på nätet.

Har sagt att alla har rätt till en åsikt o ja ser inte ner eller trycker ner folk som inte anser kupering är bra. Skrev oxå att jag inte kan ALLT, att d finns folk som kan mer än mig och att jag gärna lyssnar o lär. Du verkar inte vara en person som vill dela med dig av din kunskap utan mer sitta o dumförklara folk som enligt dig kan mindre.

End of discussion!

Vad har din uppväxt samt att du är "intresserad" av hundar med saken att göra? Tydligen kan du inte vidare mycket då du inte ens visste varför man började med kupering med hundar.
Du får gärna berätta för mig en vanlig arbetsdag hur du aktiverar, tränar och ger stimulans till dina hundar? Vad jag förstår hade du rottis/schäfer blandis så då räknar jag med att du är aktiv?
Kul att du har gamla hundar, men igen det säger inget om dina kunskaper.

Jag har haft min katt i 13 år och jag gillar katter.... bara för det betyder det inte att jag kan allt om dem.

Men, jag har inget emot kupering, på dem raser som får problem i vardagliga livet utav sina öron. T.ex dogo canario som jag funderar på i framtiden, där öronen är som dasslock på många.

Ojoj här blev d livat...

Denna tråden började som en omplaceringstråd och det bör egentligen uppfödaren kunna ordna själv?

Det enda jag egentligen störde mig på var att du tyckte det va ok att dem har ont för det bara är någon vecka... eller att det bara var utseendet du var ute efter.

Annars håller jag till viss del med dig, svansar tycker jag är overkill och det är inte speciellt vanligt att dem skadar sig så pass att dem behöver tas bort. Dogo canarion, cane corso m.fl har ju så sjukt stora öron att det helt enkelt blir jobbigt för dem när dem ska användas ordentligt.

Övertolka mig inte så noga, var inte menat att låta arrogant, dock tyckte jag du framställde det hela på ett konstigt vis.

Sorry för ilskan men ville hålla d på normal nivå även om det finns folk som tycker olika.

Jag vet inte hur jag ska lägga fram för att jag tycker det är ok med kupering, klart jag inte vill min hund ska lida! Jag förstår skillnaden på en nödvändig operation o en operation som görs "för syns" skull. Den framtida hund jag kommer köpa kommer möjligtvis ha kuperade öron, det är upp till uppfödaren att bestämma. Får jag hem en valp som inte är kuperad springer jag inte till vet o får dom bortklippta. Vissa uppfödare håller kvar på gammal standard o kuperar vissa gör inte det, det är dock inte upp till mig o bestämma. Men jag tycker d e snyggt.

Jag orkar inte skriva allt! Folk får läsa o tolka som dom vill, spelar ingen roll om man skriver en uppsats, någon kommer alltid tolka det på fel sätt ändå. Är man intresserad av att veta vilken hundhållning jag har o vilken kunskap jag har ang hund så får man bilda sig en uppfattning genom att träffa mig live. Det är lätt att döma folk på nätet o speciellt genom skrift. :)

O ja, uppfödaren kan säkert ordna det själv men hon litar på mig o mitt omdöme när det gäller hund så hon vet att jag inte lämnat hennes hund till vilken stolle som helst. Hade någon varit intresserad så hade jag kollat upp personen riktigt ordentligt innan något hade hänt. Det är en process, inte blocket annons. Kanske borde varit mer tydlig med det men känner att jag inte behöver skriva allt utan är det någon som nappar så tar man reda på det då, face2face. Alla kan skriva fina historier på nätet.

No hard feelings! :tummenupp

Ojoj här blev d livat...

Denna tråden började som en omplaceringstråd och det bör egentligen uppfödaren kunna ordna själv?

Det enda jag egentligen störde mig på var att du tyckte det va ok att dem har ont för det bara är någon vecka... eller att det bara var utseendet du var ute efter.

Annars håller jag till viss del med dig, svansar tycker jag är overkill och det är inte speciellt vanligt att dem skadar sig så pass att dem behöver tas bort. Dogo canarion, cane corso m.fl har ju så sjukt stora öron att det helt enkelt blir jobbigt för dem när dem ska användas ordentligt.

Övertolka mig inte så noga, var inte menat att låta arrogant, dock tyckte jag du framställde det hela på ett konstigt vis.

Hur går det för BB-tjejen, har hon hittat ett bra hem än?
Mastiffer is the shit och jag hade varit intresserad om jag inte redan haft en mycket bestämd italiensk donna redan... Corso, 6 år

IMG_6845.jpg

l_1248e12f6d6944e2a3143767d13fc2ea.jpg

Stilig Corso kille i tråden också... påminner mycket om min hunds kullbror.

Här är de tillsammans...

8227_102061589812861_10000027061901.jpg

Jätte fin J-Bone! :) Nej hon har inte hittat nån än, hittar hon ingen så behåller hon henne. Men hon väntar en kull med valpar om nån vecka på sin andra tik och den tiken som behöver foder behöver massa uppmärksamhet som hon känner att det blir svårt att ge, därför vill hon ge ut hon på foder så hon kan få det hon behöver. Men jag får väl kidnappa hon ibland och träna hon lite. :)

Jätte fin J-Bone! :)

Ja visst e jag! :banana

Nej hon har inte hittat nån än, hittar hon ingen så behåller hon henne. Men hon väntar en kull med valpar om nån vecka på sin andra tik och den tiken som behöver foder behöver massa uppmärksamhet som hon känner att det blir svårt att ge, därför vill hon ge ut hon på foder så hon kan få det hon behöver. Men jag får väl kidnappa hon ibland och träna hon lite. :)

A jag förstår, det är mycket hund så att säga i alla bemärkelser... du får rycka in och socialträna mycket och aktivera tjejen så hon inte blir en problemhund, ok? Ta med henne upp hit när du kommer vetja, hundar och söta mattar är alltid välkomna... :brynad

Ja visst e jag! :banana

A jag förstår, det är mycket hund så att säga i alla bemärkelser... du får rycka in och socialträna mycket och aktivera tjejen så hon inte blir en problemhund, ok? Ta med henne upp hit när du kommer vetja, hundar och söta mattar är alltid välkomna... :brynad

Hahah du e rolig du! :D

Ja, jag får nog göra det. Hahhaa liiiiiite långt för att åka med en hund bara för en helg. :tungan

Men du, eller förresten tar d via pm el nåt. ;)

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul