Har
aldrig sagt att det varken är nödvändigt eller bra för hunden. Skrev klart o tydligt att det var ett utseende som tilltala mig inget annat. Precis som vissa tycker pudlar e världens finaste hundar så är molossraser med kupering d finaste jag vet.
Tycker inte kupering e något farligt jämfört med uppfödare som medvetet avlar fram hundar som inte kan föda naturlig väg som tex engelsk bulldogg, eller uppfödare som medvetet avlar på hundar med defekt ryggrad för att pälsen ska växa andra hållet som tex ridgeback och där en hund med RÄTT ryggrad blir avlivad för att pälsen växer åt rätt håll. Eller uppfödare som avlar på hundar så deras bakhasor ligger jäms med marken som schäfer. Eller uppfödare som avlar på hundar med hjärtproblem, demodex, höft o armbågsfel eller allergier. Kan göra listan bra mycket längre. Det är hundar som
lider hela livet. Så jag anser varken svans eller öronkupering som något hemskt överhuvudtaget så länge det görs rätt, det är inget som hunden lider av. Dock tycker jag inte det är estetiskt snyggt med en svanskupering.