Sydafrikans mastifftik söker nytt hem!

Ni som är emot kupering, vad är det ni är emot? Hunden lider inte, varken när det blir gjort eller resten av livet. Förstår att alla har olika åsikter och det är inga problem. Bara nyfiken.

Ni som är för kupering, vad tycker ni att det tillför?

Snacket om att det skulle vara nödvändig/bra för hundarna kan ni lägga ner, hundraserna finns kvar trots att ägarna inte får stympa dom, och dom lever och frodas.

Hunden lider inte, varken när det blir gjort eller resten av livet.

Hundar har smärtcensorer, ja. Precis som du har. Om du får en läkare att bedöva dina öron och sen skära av dem, kommer det smärta när bedövningen släpper?

Varför ska man inte få kupera sin hund ifall man vill det, eller behålla hundens öron/svans ifall man vill det. Det lustiga är att alla ska ha så mycket att säga och vara så smarta om det mesta, men ändå händer det inget på den biten med tidelag som fortfarande är lagligt i Sverige. Lägg ner energin på det.

Vi kanske ska sluta avla på hundar, för ingen av dem hade sett ut som de gör ifall vi inte hade avlat fram ett visst utseende, men vissa grejer är svårt att avla fram eller inte värt att kompromissa pågrund av andra egenskaper så man går den lätta vägen och kuperar.

Vilka hundar kuperas fortfarande lagligt i sverige?

Har 2 st boxer och svansarna på dom har gett ett blåöga eller 3 på småfolk:rolleyes: men att kupera i någon ände har aldrig ens kommit på tal.
Visst har dom viftat till sår på svansarna men det är ändå inte ett skäl att kupera, det finns trasor att torka bort lite blod med:tummenupp

Kupering är bara estetiskt.

Det är ingen direkt ras som kuperas, men jag vet att det görs pga slippa bryta svans om och om igen, dock gäller detta inte på sällskapshundar osv.

Min vovve ska allt ha alla delar kvar som den föddes med

ehhm förutom pungen då :gnissla

Men ja, det är helt estetiskt annars. Tycker dom flesta hundraser med fyrkantigt huvud och mycket muskultur runt skallen ser bäst ut med stående öron. Men det är bara min åsikt, dvs oPK. :tungan :D

Jag håller med, ser ball ut. Men att gå därifrån till att lägga ett djur under kniven för att det ser ballt ut, ehh nej.

Hundar har smärtcensorer, ja. Precis som du har. Om du får en läkare att bedöva dina öron och sen skära av dem, kommer det smärta när bedövningen släpper?

Vilken bra idé, det kan man göra på små barn, då blir det lättare att få på dom mössan på vintern så att dom inte drabbar av öroninflammation.
Dessutom vet ju alla hur det tjatades om att man skulle tvätta bakom öronen, det blir ju också mycket lättare då.

Men att det skulle hjälpa somliga adidas-hundägare att bli torr bakom öronen är väl tveksamt...

Ni som är för kupering, vad tycker ni att det tillför?

Snacket om att det skulle vara nödvändig/bra för hundarna kan ni lägga ner, hundraserna finns kvar trots att ägarna inte får stympa dom, och dom lever och frodas.

Har aldrig sagt att det varken är nödvändigt eller bra för hunden. Skrev klart o tydligt att det var ett utseende som tilltala mig inget annat. Precis som vissa tycker pudlar e världens finaste hundar så är molossraser med kupering d finaste jag vet. :)

Tycker inte kupering e något farligt jämfört med uppfödare som medvetet avlar fram hundar som inte kan föda naturlig väg som tex engelsk bulldogg, eller uppfödare som medvetet avlar på hundar med defekt ryggrad för att pälsen ska växa andra hållet som tex ridgeback och där en hund med RÄTT ryggrad blir avlivad för att pälsen växer åt rätt håll. Eller uppfödare som avlar på hundar så deras bakhasor ligger jäms med marken som schäfer. Eller uppfödare som avlar på hundar med hjärtproblem, demodex, höft o armbågsfel eller allergier. Kan göra listan bra mycket längre. Det är hundar som lider hela livet. Så jag anser varken svans eller öronkupering som något hemskt överhuvudtaget så länge det görs rätt, det är inget som hunden lider av. Dock tycker jag inte det är estetiskt snyggt med en svanskupering.
:)

Har aldrig sagt att det varken är nödvändigt eller bra för hunden. Skrev klart o tydligt att det var ett utseende som tilltala mig inget annat.

Lösningen är enkel, köp en annan hund vars orginalutseende tilltalar dig, istället för att bygga om en hund så att den tilltalar dig.

Finns inte det, köp ingen hund!

Nu kommer ju hunden inte må helt bra efter operationen direkt, och det vet du om.

Sen är det inget som görs för estetik i sig utan det är för att i aveln på vissa hundraser har man bortsett helt från öronstorlek till förmån för andra egenskaper och då kuperat öronen. På vissa raser blir dem så stora att dem kommer hindra hunden i vardagen samt i en del bruksgrenar.

Du får gärna förklara för mig hur du kan välja en hund enbart på psyke och utseende om du inte ska arbeta med den? Jag hoppas verkligen att du inte tar en t.ex Rottis eller liknande för att du anser den fin och bra i psyket? Hunden kommer få psyk om du inte aktiverar den ordentligt. Det kommer alla hundar för den delen.

Har aldrig sagt att det varken är nödvändigt eller bra för hunden. Skrev klart o tydligt att det var ett utseende som tilltala mig inget annat. Precis som vissa tycker pudlar e världens finaste hundar så är molossraser med kupering d finaste jag vet. :)

Tycker inte kupering e något farligt jämfört med uppfödare som medvetet avlar fram hundar som inte kan föda naturlig väg som tex engelsk bulldogg, eller uppfödare som medvetet avlar på hundar med defekt ryggrad för att pälsen ska växa andra hållet som tex ridgeback och där en hund med RÄTT ryggrad blir avlivad för att pälsen växer åt rätt håll. Eller uppfödare som avlar på hundar så deras bakhasor ligger jäms med marken som schäfer. Eller uppfödare som avlar på hundar med hjärtproblem, demodex, höft o armbågsfel eller allergier. Kan göra listan bra mycket längre. Det är hundar som lider hela livet. Så jag anser varken svans eller öronkupering som något hemskt överhuvudtaget så länge det görs rätt, det är inget som hunden lider av. Dock tycker jag inte det är estetiskt snyggt med en svanskupering.
:)

Det finns föräldrar som gifter bort sina barn i 8-årsåldern. Det är för jävligt. Så att använda skärpet som bestraffning då och då är ju ingenting mot barnäktenskap. Alltså är det helt okej.

Nu kommer ju hunden inte må helt bra efter operationen direkt, och det vet du om.

Sen är det inget som görs för estetik i sig utan det är för att i aveln på vissa hundraser har man bortsett helt från öronstorlek till förmån för andra egenskaper och då kuperat öronen. På vissa raser blir dem så stora att dem kommer hindra hunden i vardagen samt i en del bruksgrenar.

Du får gärna förklara för mig hur du kan välja en hund enbart på psyke och utseende om du inte ska arbeta med den? Jag hoppas verkligen att du inte tar en t.ex Rottis eller liknande för att du anser den fin och bra i psyket? Hunden kommer få psyk om du inte aktiverar den ordentligt. Det kommer alla hundar för den delen.

Jag är uppvuxen med hundar och kan jävligt mycket då jag är väldigt intresserad samt har jobbat med djur i flera år. Jag vet vad som krävs både mentalt o fysiskt för att en hund ska må bra, vilken ras d än handlar om. Jag har aldrig intresserat mig för utställning eller har ett arbete där jag behöver en hund. Jag har hund för sällskap men det betyder inte att mina hundar får 30 minuters promenad per dag o ligger i soffan resten av dagen. Mina hundar är 10 år o 9 år, som jag ägt själv. Inte mina föräldrar osv.

Spelar ingen roll vad det är för ras man har ALLA hundar behöver mental stimulans minst lika mycket som fysisk aktivitet.

Ang efter operation, d gör väl ingen hund efter en operation. Men jämfört med ett helt livs lidande mot att hunden får ha tejp på öronen nån vecka e rätt stor skillnad. Det är enormt stor skillnad på hur man kuperar öronen oxå. Dobbis o grand danoir får gå med tejpade öron ett bra tag då dom ska ha lång stående öron, så dom ska ha tejp tills d utvecklats tillräckligt med brosk. Tar man en cane corso, amstaff el pitbull så kuperar man kortare o behöver oftast inte ha något på öronen.

OBS! Säger inte att jag kan eller vet allt när det gäller hundar, man är aldrig fullärd när det kommer till hundar/djur. Men är definitivt inte en novis. Lyssnar o lär gärna från andra som kan. Samt att alla har rätt till en åsikt.

Vissa går hos jeppe strid o tycker att han är en gud eller kollar på Cesar Milan o tycker han e underbar fast han använder stackel, elhalsband samt rycker av nacken på hunden. Men alla har olika smak! :tummenupp

Last edited:
Det är fan en sak att avla fram ett specifikt utseende men att förändra utseende på ett djur genom att tex kupera är ju för helvete sjukt. En sak att folk förstorar pattar, bygger på kuken osv. Men ge fan i djuren, tror ni att dom hade sagt ja till att skära av svansen eller linda/skära av öronen..WTF?!

Ja det är häftigt och rebelliskt att kupera jyckar för att få den perfekta accessoaren.

Nä det vet jag inte och jag vet inte om jag tycker det är bra eller snyggt eller snällt eller någonting för jag bryr mig inte. Jag konstaterar bara att det är en politiskt korrekt vedertagen "sanning" att kupering är jete dumt, no matter what. Även om hunden inte lider av det så är det garanterat bara snäppet bättre än våldtäkt att klippa i en hunds öra under bedövning. Att man kan plåga pudlar med att få dem att se ut som ena jävla gay-hundar genom omanlig klippning är det ingen som gnäller om, konstigt.

Att man kan plåga pudlar med att få dem att se ut som ena jävla gay-hundar genom omanlig klippning är det ingen som gnäller om, konstigt.

Mackan, ställer du upp som testperson, på en sidan ger vi dig en jävligt omanlig och gayig frisyr och på andra sidan skär vi av dig örat under lokalbedövning, så får du sedan säga vad som var värst?

Eller skulle du bli krengt av det?

Last edited:
Nä det vet jag inte och jag vet inte om jag tycker det är bra eller snyggt eller snällt eller någonting för jag bryr mig inte. Jag konstaterar bara att det är en politiskt korrekt vedertagen "sanning" att kupering är jete dumt, no matter what. Även om hunden inte lider av det så är det garanterat bara snäppet bättre än våldtäkt att klippa i en hunds öra under bedövning. Att man kan plåga pudlar med att få dem att se ut som ena jävla gay-hundar genom omanlig klippning är det ingen som gnäller om, konstigt.

Hela utseendefixeringen vid djur är koko, därför får man raser som har knack höfter (schäfer) inte kan andas (bulldog) osv istället för att nöja sig med att en hund är en hund och de egenskaper man är ute efter för specifik bruksorsak. Människor, inte helt kloka. Kärringar som rycker håren av hunden för att klippa inte ger rätt "look", pudlar som är rosa, collies i stövlar. Inget är vettigt...
Edit: Folk borde fan veta bättre, det är ett djur inte en accessoar.

Last edited:
Kan man få en hund med kuperade läppar så att det ser ut som den hånler konstant? En sån vill jag ha. Eller jag tjöper den och ser till att den får läpparna seriöst kuperade hos veterinär sen får någon agera fodervärd åt den. Ge den inte ugnspankaka bara för det torde vara omöjligt att äta utan läppar.
:rofl

Mackan, ställer du upp som testperson, på en sidan ger vi dig en jävligt omanlig och gayig frisyr och på andra sidan skär vi av dig örat under lokalbedövning, så får du sedan säga vad som var värst?

Eller skulle du bli krengt av det?

Så du tycker kastrering e lika hemskt? I USA kastreras (nästan) alla hundar som inte ska användas i avel. I Sverige kastreras hundar oftast i samma syfte fast med ett annat motiv, för att inte plågas när det är löptikar. I USA är det för att det är överbefolkning av hundar.

Sterilisering görs oftast oxå bara under lokalbedövning, kastrering görs under totalt nedsövning. Tikar som inte används i avel rekommenderas att kastreras för att inte löpa risk att få livmoderinflammation om dom inte ska ha valpar. Har själv en tik som är kastrerad just för att hon fick akut livmoderinflammation.

Kastrering är heller inget nödvändigt men de flesta väljer det, speciellt kattägare. Det är inget estetiskt men fortfarande inget som är nödvändigt utan enbart något för att göra det bekvämt för oss människor och underlätta för djuret.

Kastrering är heller inget nödvändigt men de flesta väljer det, speciellt kattägare. Det är inget estetiskt men fortfarande inget som är nödvändigt utan enbart något för att göra det bekvämt för oss människor och underlätta för djuret.

Som du skriver är skillnaden att där har det ett syfte, som inte är estetiskt.

Är du för silikontuttar på schäfrar också? :gnissla

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...