Swissauto V4 500

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Fick en fråga om vad en Swissauto 500cc motor kostar. Har ingen aning om det själv. Kanske någon annan här? Tydligen fanns det en som använde sig av en sån här motor i Frohburger-Dreieck i år. Tror att han som frågade mig vill ha sig ett roligt projekt framför sig att drömma om.. :)

Men i vilket fall så helt klart en intressant motor!

Dom påstår sig ha tagit 41 pole positions, 29 GP vinster and 3 World championships med denna motorn i 500GP. Tydligen använde sig olika team av denna motorn men den användes under andra märkes-namn.

EN_20006S.jpg


EN_200072.jpg


EN_200074.jpg


EN_200078.jpg



Technical specifications: swissauto V4 500
Construction
V 4 cylinder, 2 stroke, watercooled

engine power
210 HP at 12'500 rpm

Displacement
500 cc

Bore
54 mm

Stroke
54.5 mm

Cylinder angle
108°

Housing
Aluminium or Magnesium gravity cast

Carburetion
4 35mm Mikuni flat slide carburettors with 2 power valves

Firing offset
30° to 180° variable

Engine controller
Map based programmable Ignition system with electronic exhaust port valve

Exhaust
suter - swissauto; Resonance system out of steel or titanium

Gearbox
6 - speed cassette gearbox with variable ratios

Clutch
Multishim dryclutch

Weight
39.5 kg
 
Swissautomotorn användes av bland andra Pulse och MuZ, den var känd för sitt enorma effektuttag (den ska ha haft mer effekt än HRC:s NSR V4) och medföljande svårhanterlighet. Jurgen Vd Goorbergh tog ett par poles med MuZ:an och han påstod att kvaldäckens fäste var det enda som fick chassit att fungera normalt i ett par varv, med racedäck tuggade motorn snabbt i sig gummit och sen var det bara att försöka ta sig i mål.

Försök hitta en bild på en strippad MuZ från en av de sista säsongerna och kolla pipdragningen....sjukt läckert....

De där siffrorna du nämner måste vara för sidvagns-VM.
 
Finns ett sidecar team som kör med en fortfarande i IDM, det är äckligt gött att lyssna på den, och kolla när dom skruvar med den.

kallades inte denna även för BRM?
200+hk, -40kg = :kär

Den satt väl i iaf en 500racer, Muz/MZ med Jurgen Van den Goorbergh i sadeln?
och ELF ROC?


Sen har vi ADM 500, en rad4
3734448735_08fbf736cb_o.jpg


Den hörs vid 02:00, ljusblå.
[YOUTUBE-ID]LyasZNCyWdw[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Letade fram några kort från brorsans IDM race i våras, Felix Bereuter´s Swissauto och förknasare.
 

Bifogat

  • swizzauto2.jpg
    swizzauto2.jpg
    109.4 KB · Visningar: 240
  • swizzauto3.jpg
    swizzauto3.jpg
    56.4 KB · Visningar: 229
  • swizzauto4.jpg
    swizzauto4.jpg
    48.7 KB · Visningar: 213
På det racet delade vi pitbox med LHF-Project Racing, snygga lösningar på hojen som Marvin Fritz kör i IDM125.
 

Bifogat

  • lhf.jpg
    lhf.jpg
    62.5 KB · Visningar: 280
Underbart att en sådan motor faktiskt tillverkas! Synd att de inte tillverkar och säljer V4:an bara...
 

Bifogat

  • Sachsenring_98-3-Doohan_Suter_Seidenglanz_750_500.jpg
    Sachsenring_98-3-Doohan_Suter_Seidenglanz_750_500.jpg
    59.9 KB · Visningar: 139
Vad är kuggremskonstruktionen till för?

Det är en styrning till avgasportsventilen. Johan som konstruerat denna versionen har även klockor som sin hobby. Så detta är en lösning som han klurat ut på problemet att få styrningen så exakt som möjligt. Det tjänar man effekt på. Är annars ett problem att det finns för mycket spel i länkage mm och det gör att ventilen kan stå lite olika på några hundra varvs diff.
 
Vad är det där för förknasare? Ser ju ut som någon dellorto rundtrottel med powerjet:va

VHS-B/D/G med flat trottel och nat PJ-jox av sallan skadat slag. -B ar den "vanliga snikforgasaren", -D och -G-versionerna ar DYYYRA (magnesium, tror jag).

/L
 
Tydigen har Billy Gällros (Gammal sidvagnsförare) några 500 V4´r bla annat en med magnesium block.

Tydligen helvetiska att hålla liv i men när de går så.......*p-rr*
 
Tydigen har Billy Gällros (Gammal sidvagnsförare) några 500 V4´r bla annat en med magnesium block.

Tydligen helvetiska att hålla liv i men när de går så.......*p-rr*

Billy har en 500 ja, har vart igång i år men inte mkt mer.

Lasse, jävlar vilken koll du har då, eller ja det visste jag ju men :)
dom borde va magnesium ja :runksmiley
 
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Back
Top