Swedie är tokig!!

HAHHAHAA detta tyckte jag var humorläsning på ganska hög nivå, skönt att höra att det inte bara är jag som kör så fort det bara går.(med bilen då, med hojen vågar jag inte riktigt i kurvorna än men det kommer)

Tråkiga är att min koppling dog efter en mongoburnout i snö (4an och 6k varv och det gick 20 enligt mätaren. Det lukta koppling ett par dagar efteråt från och definitivt i bilen). Läcker olja som ett soll. Stoppad i sisådär 10 liter olja sen jag köpte den i oktober. Börjat komma lite missljud i avgassystemet oxå. Troligen bränt hål nånstans. Utöver att vänster framfjäder är helt paj så är väghållningen helt okej. Bra feedback på nått sätt. Man vet vad bilen gör så det är lätt å parera sladdar även om det går 50 i nån kurva eller 120 på nån motorvägsavart eller kurvig 70väg.

Ska förövrigt besiktiga i Maj, men den går inte igenom. Med all säkerhet. Dock fungerar belysningen bra. Nån tsöpa?

Swedie skrev:
Tråkiga är att min koppling dog efter en mongoburnout i snö (4an och 6k varv och det gick 20 enligt mätaren. Det lukta koppling ett par dagar efteråt från och definitivt i bilen). Läcker olja som ett soll. Stoppad i sisådär 10 liter olja sen jag köpte den i oktober. Börjat komma lite missljud i avgassystemet oxå. Troligen bränt hål nånstans. Utöver att vänster framfjäder är helt paj så är väghållningen helt okej. Bra feedback på nått sätt. Man vet vad bilen gör så det är lätt å parera sladdar även om det går 50 i nån kurva eller 120 på nån motorvägsavart eller kurvig 70väg.

Ska förövrigt besiktiga i Maj, men den går inte igenom. Med all säkerhet. Dock fungerar belysningen bra. Nån tsöpa?

2laxar

Swedie skrev:

Jag har inte besiktigat min sen 2000. Det går så fint ändå. MIn vänsterfjäder fram är trasig, avgasröret är av ovanför bakaxeln, bakbromsarna slut och vänster hjullager fram är 80% dött.

Men det där med feedback kan jag bara hålla med om. Det är som om den är en förlängning av kroppen, liksom. Jag älskar min skrotbil!

anja skrev:
innan jag åkte bil med Mattias undrade jag varför min mamma satt i bilen och höll i sig och ojade sig när pappa satt vid ratten. nu gör jag likadant. alla lösa delar i Mattias swift håller också på att lossna av ryckande. vad sägs om ett gruppköp av hålla-i-sig-reservdelar?

edit: bakpå motorcykeln är jag inte rädd. visst skriker jag där också ibland, men inte av dödsskräck.

haha låter som en bra idee :)

hellre bak på motorcyklen än i en sönderfallen swift :hihi

UrbanTiger skrev:
Du har ju köpt den.... sätt in pengarna så kommer nycklar och ägarbevis med posten. Är du helt trög, LR ?
Funkar väl lika bra med ett presentkort hos den lokala fiskhandlaren... Två laxar för en Swift är väl ett kap?

Alicia skrev:
Snart går jag ner på mina bara knän och vädjar till våren att den ska skynda sig :4skrika

Den redan sönderfallna swiften låter som den håller på att rasa ihop när swedie slickar kurvorna som när han kör runt på banan

Handtaget vid min sida kommer snart lossna pågrund av alla panikryckningar
Ni som har åkt med honom vet vad jag pratar om

Nu rattar han swiften som det vore en av rettorna

våren kom hit nu, så jag kan andas ut nångång :hihi

Känner igen det där... Men jag tyckte det var svinkul, även fast vi nästan satte oss i ett betongfundament :D

Hagster skrev:
Känner igen det där... Men jag tyckte det var svinkul, även fast vi nästan satte oss i ett betongfundament :D

Haha ja de var en tur i sig, totalt slut efter festen och sen en sån tur genom göteborg som man sent kommer glömma :hihi

kaZmur skrev:
Funkar väl lika bra med ett presentkort hos den lokala fiskhandlaren... Två laxar för en Swift är väl ett kap?

Inte om den är sönderkörd o har körförbud.. Tror nog att bilen har ett negativt värde då eftersom det kostar att skrota den. Kanske kan vara värt det om laxarnas bästföre datum har gått ut :hihi

KawaChris skrev:
Inte om den är sönderkörd o har körförbud.. Tror nog att bilen har ett negativt värde då eftersom det kostar att skrota den. Kanske kan vara värt det om laxarnas bästföre datum har gått ut :hihi

det kostar väl fan inget å få en bil skrotad??

man får väl pengar för det? det har iaf ja fått de gånger jag skrotat bilar. vilket är ett par ggr..

Fluxir skrev:
det kostar väl fan inget å få en bil skrotad??

man får väl pengar för det? det har iaf ja fått de gånger jag skrotat bilar. vilket är ett par ggr..

Det beror på ålder på fordonet tydligen.
premien varierar baserat på fordonets ålder.

19 § Skrotningspremie som avses i 4 § bilskrotningslagen (1975:343) utgör 700 kronor för bil som omfattas av producentansvar enligt 2 § andra stycket förordningen (1997:788) om producentansvar för bilar. För bil som inte omfattas av sådant producentansvar utgör skrotningspremien
- 700 kr om bilen är högst 7 år gammal när den avregistreras,
- 1.200 kr om bilen är mer än 7 år gammal men högst 16 år gammal när den avregistreras,
- 1.700 kr om bilen är mer än 16 år gammal när den avregistreras.
Vid tillämpning av första stycket skall bilens ålder vid avregistrering bestämmas utifrån det datum den först togs i bruk. Har en bil tagits i bruk före år 1996 skall bilens ålder i stället bestämmas utifrån dess årsmodell.

23 § Skrotningsavgift som avses i 9 § bilskrotningslagen (1975:343) utgör 700 kronor för bil som omfattas av producentansvar enligt 2 § andra stycket förordningen (1997:788) om producentansvar för bilar och 1.500 kronor för bil som inte omfattas av sådant producentansvar.

Sist jag skrotade en bil var för sisådär 8 år sen, då kostade det mig 100 spänn. Den hade då stått avställd i 5 år eller något.

EDIT: lite efterforskning om skrotningspremien.

Last edited:
Det är upp till bilskrotaren att ta betalt för att skrota bilen, en del tar inget alls, andra tar betalt för att ta emot skiten.

Reglerna för vad som ska saneras ur bilen har skärpts och bilskroten måste numera plocka ur rutorna innan karossen pressas till en plåtkub. Oljor , däck, batteri plockas också ur.
Bilskoten som jag brukar anlita (skrotar en del bilar :D ) tar 1300 spänn för att ta emot en bil, sen får man 1700 resp 1200:- från vägverket för papprena beroende på ålder.
Det gör att bilar som är äldre än 16 år är värda 400:-, yngre bilar kostar 100:- att bli av med.
PM:a om nå'n behöver delar till vinterbilen

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...