SVT: Motorcykelägare blir allt äldre – minskat intresse bland yngre

Väldigt specifika yrken som ägare...?

"Minst vanligt är det att hudterapeuter och dietister står som ägare"
"Flest motorcykelägare hittar vi bland män som jobbar som säkerhetsinspektörer eller flygtekniker."
Gissar att jämlikheten är bättre när det gäller häst och hund enligt svt.
(dvs en större andel kvinnor som äger)

Jag tog mc-kort i Malmö i våras och gick på den förmodligen största trafikskolan i stan. Upplever att de hade fullt upp och man fick boka körtider i god tid då de tog slut snabbt. Även på manöverbanan var det mycket aktivitet. Nu är jag 50år och många av de jag såg var oxå medelålders eller iallafall 30+. Baserat på detta trodde jag att det var populärt att ta mc-kort nuförtiden men det kanske bara gäller oss lite äldre

På jobbet är det en 24 årig tjej som tagit kort i höstas, en 23 årig kille håller på, en 32 åring tog förra året samt en 38 åring förra året med.
Så nog tar folk kort och jag tycker dessa åldrar är åt det yngre hållet ändå..

Jag tror att en liten del av "problemet" är att man får börja övningsköra med bil redan när man är 16. Man fokuserar helt enkelt på det körkortet istället för att köra mc, det är trots allt mer praktiskt i längden med bil istället för mc.

Plus det faktum att ungdomar inte verkar vara tekniskt intresserade alls längre i samma utsträckning, men jag hoppas jag har fel.

Högre medelålder och minskat intresse att stjäla hojar bidrar säkerligen till sänkta försäkringspremier.

Skulle överlag vara intressant att veta i vilken utsträckning ungdomar längre ägnar sig åt fritidsintressen som innebär att man måste slita sig från telefonen eller datorskärmen.

Skulle överlag vara intressant att veta i vilken utsträckning ungdomar längre ägnar sig åt fritidsintressen som innebär att man måste slita sig från telefonen eller datorskärmen.
Jag har märkt av en ökning av att ungdomarna är ute och snackar med varandra istället för att sitta hemma i lägenheten och messa på datorn. Vi har ett ungdomsgäng här som sitter och tjabbar inne på lekisgården här bredvid, eller bakom det jävligt lokala fjärrvärmeverket åt andra hållet.
Har fan inte sett till ungdomar som bara sitter och hänger och skrämmer panchon med sin blotta existens på länge innan den här företeelsen.

Sedan är väl inte fritidsintresset att hänga på lekisgården särskilt mycket av en inkörsport för hojåka, eller annan motorhobby. Men åas var det ett moppegäng som gjorde alla åldringar arga i kvarteret för 2-3 år sen med.

Last edited:
Jag har märkt av en ökning av att ungdomarna är ute och snackar med varandra istället för att sitta hemma i lägenheten och messa på datorn. Vi har ett ungdomsgäng här som sitter och tjabbar inne på lekisgården här bredvid, eller bakom det jävligt lokala fjärrvärmeverket åt andra hållet.
Har fan inte sett till ungdomar som bara sitter och hänger och skrämmer panchon med sin blotta existens på länge innan den här företeelsen.

Sedan är väl inte fritidsintresset att hänga på lekisgården särskilt mycket av en inkörsport för hojåka, eller annan motorhobby. Men åas var den ett moppegäng som gjorde alla åldringar arga i kvarteret för 2-3 år sen med.
Glädjande. Vet att många unga är trötta på skärmarna men ändå har svårt att slita sig. Enligt statistiken dricker unga betydligt mindre, har senare sexdebut, färre förhållanden etc. Förklaringen brukar vara just skärmarna.

Jag tänker att några riktigt stora influencers borde sponsras av mc-tillverkare. Bianca Ingrosso får en Panigale av Ducati och lägger ut hundra inlägg på Tictoc hur hon kör på Rivieran, köper svindyra mc-kläder, flirtar med Marques osv. Helt plötsligt vill 500.000 fjortisar ha mc.

Glädjande. Vet att många unga är trötta på skärmarna men ändå har svårt att slita sig. Enligt statistiken dricker unga betydligt mindre, har senare sexdebut, färre förhållanden etc. Förklaringen brukar vara just skärmarna.

Jag tänker att några riktigt stora influencers borde sponsras av mc-tillverkare. Bianca Ingrosso får en Panigale av Ducati och lägger ut hundra inlägg på Tictoc hur hon kör på Rivieran, köper svindyra mc-kläder, flirtar med Marques osv. Helt plötsligt vill 500.000 fjortisar ha mc.
Tvivlar starkt på att dagens ungdum skulle känna sig lockade av Bjanka och hennes påhitt. Det är en ny subkultur på gång, och milennials är portade. :hihi

Tvivlar starkt på att dagens ungdum skulle känna sig lockade av Bjanka och hennes påhitt. Det är en ny subkultur på gång, och milennials är portade. :hihi

Näe, bjanka är väl tant numera?
Jag är lyckligt ovetande om vem som ger ungarna influensa nuförtiden.
Fröken snusk?
Något våp som visar yxhugget på OF för en tia?

Näe, bjanka är väl tant numera?
Jag är lyckligt ovetande om vem som ger ungarna influensa nuförtiden.
Fröken snusk?
Något våp som visar yxhugget på OF för en tia?
Ärligt talat verkar dagens ungdum ha som ungdumsrevolt att inte översexualisera allt skit, så OF-våp är antagligen lite ointressanta de med. Fan vet vad för åkerspöke de lyssnar på dock. Får fråga brors skitungar när jag är nere i helgen.

Där jag bor är det många ungdomar som både kör och har ett genuint intresse, men då bor jag i en håla utanför Sundsvall.

Här där jag bor är det iaf bra återväxt. Det är 6 hus längs vägen. 3 av dessa (inkl. mitt) hyser motorcyklister sedan tidigare och i år blev det nya motorcyklister i ytterligare två hus (och båda drog ner medelåldern rejält), så nu är det bara ett hus som saknas.

Sonen är nu uppe i 8 motorcyklar i sitt garage. Tror att en av dem fungerar.
Men han är helt inne på det på SH så bespottade bobberstuket så han kommer nog aldrig att visa sig här. 😁

Sonen är nu uppe i 8 motorcyklar i sitt garage. Tror att en av dem fungerar.
Men han är helt inne på det på SH så bespottade bobberstuket så han kommer nog aldrig att visa sig här. 😁
med tanke på mängden 'adventurehojar' folk här på sporthoj verkar sänkt sig till så borde väl en bobber-entusiast snarare passa in? :7peta
#ingenkåpåingensporthoj

Nä, dom vill inte ha MC egentligen.
Däremot finns det ett stort mått av Monkey see, monkey do i ditt scenario.
Nej, det har du rätt i. Men jag är rätt säker på att den genomsnittlige hojåkaren som tydligen är en 53-årig farbror på GS inte kommer att locka så många unga att vilja börja köra.

Men motorcyklar behöver ju inte bara handla om korvätarhjälm, goretex, Wunderlich-packväskor och förmånliga serviceavtal på auktoriserade Motorrad-verkstäder. Motorcyklar kan också vara lukten av bränd olja, tighta skinnkläder och ren livsglädje.

En driven reklamare borde faktiskt kunna locka ung till motorcyklar om de bara kunde hitta dem. Själv hade jag ingen i min närhet som var intresserad av motorcyklar när en 14-årig kamrat som skulle köpa moped räckte över 1992-års Honda-bladet. Jo då, Mt5-an var fin, vi köpte båda två varsin, men mina ögon fastnade på CBR 900, XR 600 oc CR 500. Något klack till i mig och där började mitt intresse för motorcyklar. Idag finns väl inte Hondabladet kvar och finns det kvar så kommer det inte att locka många tonåringar. Men skärmarna finns där och en tonårings skärmtid ligger på över 6 timmar om dagen. Här borde reklamare se en möjlighet.

Jag har ett bonusbarnbarn som jag assisterat med att fixa moppe till och som frågar en del om mc nu när han närmar sig 16. De är ett gäng som håller ihop och stressar omgivningen på sina tvåtaktsmopeder (fyrtakt är larvigt, tydligen). Han är även ute och tittar på nån form av streetracing nattetid. Där har jag svårt att protestera på grund av den egna historiken, men det är inte vad det brukade vara.
När jag var ung.... Då var det seriös streetracing...:notme

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...