SVT 13/4 -13 "Allt färre motorcyklister omkommer"

ABS bromsar och full skyddsutrustning i all ära. Vädret påverkar nog statistiken mer än vad man vill ge sken av. T ex förra sommaren var ju inte direkt lysande och det var sommaren dessförinnan inte heller om jag inte minns fel.

Trevligt att se att vissa kan rapportera lite trevliga nyheter samtidigt som man nämner motorcyklar.
SMC:s arbete börjar synas :tummenupp

Fast jag gissar ändå på att Aftonbladet kommer att ge någon form av chockrubrik sen när våren är här.
Jag har lagt upp denna förr, men jag gör det igen varje vår tills de skriver något positivt om motorcyklar.
6Zv4xL0.jpg

Visst är det bra att dödstalen sjunker bland MC-folket. Tror dock att man förenklar när man anger skälen till ABS-bromsar samt ökad skyddsanvändning. Har en känsla av att traditionella bromsar, ej ABS, är i majoritet men kan ha helt fel. Skydd av olika slag börjar ju bli ganska tuffa, färgglada samt härliga material så det kanske kan delförklara en del av det ökande antalet användare av sådant. Själv blir jag alltid lika förvånad när man möter mc-folk som kör i jeans och T-shirt.. Lär väl komma fler insändare i kvällspress som skall analysera varför dödstalen sjunker så sista ordet lär inte vara skrivet....

ABS bromsar och full skyddsutrustning i all ära. Vädret påverkar nog statistiken mer än vad man vill ge sken av. T ex förra sommaren var ju inte direkt lysande och det var sommaren dessförinnan inte heller om jag inte minns fel.

Precis, en lång och varm sommar får fler att sätta sig på hojen och köra en runda med blandat resultat.

Nuffrorna är ju helt ointressanta utan att sätta dem i relation till antalet förare/ekipage samt körda mil för att ta ett par rätt viktiga parametrar. Varför anger de inte döda/skadade per 10000(0)? Missar jag något här?

Håller med BlueRidge.

som min lärare i biostatistic och informatics sa: (på engelska men ja kan de svenska uttrycket med)
Det finns Lögn, stor(större/ännu mer) Lögn och så finns det Statistik.

Men Det kanske ligger något i statistiken ändå, Det är ju trotts allt många fler som Kör mc idag än förr så jag tror nog inte bara man kan gnälla på vädret.
som de säger i SVTplay
Fler kör mc och färre dör

Gött att det är åt rätt håll! Här i polen dör det lika många i trafiken på en helg som de gör i sverige per år ^^
:hihi

Visst är det bra att dödstalen sjunker bland MC-folket. Tror dock att man förenklar när man anger skälen till ABS-bromsar samt ökad skyddsanvändning. Har en känsla av att traditionella bromsar, ej ABS, är i majoritet men kan ha helt fel. Skydd av olika slag börjar ju bli ganska tuffa, färgglada samt härliga material så det kanske kan delförklara en del av det ökande antalet användare av sådant. Själv blir jag alltid lika förvånad när man möter mc-folk som kör i jeans och T-shirt.. Lär väl komma fler insändare i kvällspress som skall analysera varför dödstalen sjunker så sista ordet lär inte vara skrivet....

Ja, färgglad skyddsutrustning är verkligen tufft :hihi :hihi:hihi

t.ex. i vietnam, ett annat tvåhjulsälskande land, dör ~30 pers OM DAGEN i trafiken. Allt är relativt.
Sen gillar jag att man kastar skit på sporthojar när dom i realiteten står för lite mer än hälften av dödsfallen, alla andra hojtyper som står för resterande 40% är tydligen ointressanta. men det är vad man kan förvänta sig av AB.

t.ex. i vietnam, ett annat tvåhjulsälskande land, dör ~30 pers OM DAGEN i trafiken. Allt är relativt.
Sen gillar jag att man kastar skit på sporthojar när dom i realiteten står för lite mer än hälften av dödsfallen, alla andra hojtyper som står för resterande 40% är tydligen ointressanta. men det är vad man kan förvänta sig av AB.

Titta gärna på andelen sporthojar totalt i trafik, gärna med antal körda mil med i
beräkningen, blir ingen rolig statistik alls.

Man (du) trillar ner i sin (din) egen navel, där är lite ludd, en lite unken men hemvan lukt och allt känns fint...

ABS bromsar mm existerar inte på mina cyklar, så där kan jag ej uttala mig. Men däremot tycker jag att säkerhetstänket inom skyddsutrustningen har ökat. Blir färre och färre förare jag ser med vanliga jeans och t-shirt, gympadojjor etc, etc. Så för mig så är det en positiv trend tycker jag. :)

Nuffrorna är ju helt ointressanta utan att sätta dem i relation till antalet förare/ekipage samt körda mil för att ta ett par rätt viktiga parametrar. Varför anger de inte döda/skadade per 10000(0)? Missar jag något här?

Saxar lite från Trafikanalys vart siffrorna kommer från:
– Antalet omkomna motorcyklister minskade under 2012, till 31 omkomna mot 46 året innan. Denna minskning är betydligt större än minskningen av antalet körda mil med motorcykel.* Möjligen bidrog det dåliga sommarvädret i hela landet, säger Maria Melkersson, projektledare på Trafikanalys.
*Enligt Trafikanalys statistik om fordon minskade den totala körsträckan med motorcykel med 2,9 procent mellan 2011 och 2012

Karolinska håller på med ett studie, vart det kommer siffror döda/skadade per 100.000(0). Kommer inte ihåg mht sista nollan heller! Men, det blir enligt den standard man använder annars i samhälles statistik.

Väder och ABS - tjaa.. Kanske dags att mäta lite på vad vi motorcyklister gör själva - tror inte det historisk har pratas så mycket om hur vi kör, och vilka risker vi tar och tar - va´som är Ok eller dumt! Vi är mera medvetna än vad vi någonsin har varit, enligt min åsikt.. Tänker här på MC kollektivet i stort - tror att detta och att motorcyklisterna igen blev ett år äldre, spelar stor roll. Vem vett, jag kan absolut ha fel!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park