Svingrullar

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hejsan!

Jag är lite fundersam över om godset i svingen klarar att bära cykelns bakre tyngd på två svingrullar om jag borrar och gängar 2st M6 (eller M8) i svingen??
Gissningsvis är godset 4-6mm tjockt.
Från början hade jag tänkt att göra en urgröpning i svingen på varje sida för att lägga en stång i och sedan gänga den så att skruven biter riktigt och sitter stadigare, men det känns lite riskabelt och kanske helt onödigt? :confused:

DSC_0324.jpg

Är du osäker så svetsa dit två gängade rör på undersidan.
känns som minst jobb. Annars kör med depåstäd med gummiklädda klackar. Har använt mig en hel del av ett par olika och laddrig haft några problem även om bobbiner känns bättre.

Last edited:
Jag har redan ett depåstöd med gummiklackar men det finns inget bra ställe att sätta klackarna utan att det finns risk för att hojen glider av.

Jag tänker att om jag ber en svarvare att svarva upp ett par låga bobbiner (14mm) så blir hävstångseffekten på förbandet inte lika stort och då skulle jag kunna göra två M6 hål i svingen och sätta fast dom där.

Borra...nja tror mer på Prof Kalkyls idé:tummenupp Inga problem att få de att hålla om svetsen blir bra!

Kom på en lösning så jag slipper svetsa :banana Om jag borrar upp ett M6-hål och det inte funkar kan jag borra upp hålet ytterligare och sätta i en mutternit. :)

Borra rätt igenom svingen och kapa av ett rör med innerdia 6mm till samma längd som svingen är bred, använd sen lång M6 till att sätta fast en bobbin med och låsmutter på insidan av svingen.

Tror ni det håller? Hojen väger 165kg fulltankad.
Nja. Det kanske håller för att lyfta hojen någon gång. Men när du är stressad och ska upp med den snabbt eller om du sätter dig på hojen för att kolla något så kommer det att gå sönder. Om inte annat så för att det är vad som händer med slarvlösningar enligt Murphys lag. Jag skulle göra som Kalkyl skriver. Svetsa på ett gängat rör under, det är en lösning liknande den som sitter original på t.ex. V-Strom 650.

Men det är ju en offroad, tjacka ett sånt här istället för att hålla på och jävlas med depåstöd för landsvägare. Det är vad jag kör med på DR650SE. Eller en version som var dubbelt så dyr hos min lokale mc-handlare. DR650SE är för tung för att man ska kunna lyfta upp den med spaken på lyften. Men redan i nedersta läget är den där lyften nog hög för att i alla fall kunna få av ett hjul i taget eller framhjul och gaffel eller vad man nu vill. Så här:
stall_zps4c57e212.jpg

Har redan en offroadlyft från biltema, hjälper föga för hojen är för låg för att jag ska få under det, även om jag har kapat av det så de går längre ner. Men jag kan få upp hojen på lyften om jag först ställer upp hojen på depåstödet. Men när jag inte har nått pålitligt ställe att fästa den så hjälper det inte så mycket i längden. Och visst hade det varit fint om man kunde göra oljebyten utan att behöva hålla i hojen...

Last edited:
Jaja, jag får väl lämna in svingen för svetsning, men då är det lika bra det görs stabilt med M8 så kanske jag kan provsitta hojen också... :rolleyes:

Har redan en offroadlyft från biltema, hjälper föga för hojen är för låg för att jag ska få under det, även om jag har kapat av det så de går längre ner. Men jag kan få upp hojen på lyften om jag först ställer upp hojen på depåstödet. Men när jag inte har nått pålitligt ställe att fästa den så hjälper det inte så mycket i längden. Och visst hade det varit fint om man kunde göra oljebyten utan att behöva hålla i hojen...

Hade också det problemet med att min hoj var för låg, löste det genom att lägga träplankor framför fram- och bakdäcket, som jag sen rullar upp hojen på, och sen är höjden perfekt! det kanske fungerar för dig med :tummenupp

Kan du inte bara skicka in ett par m6 bultar(10cm)på vardera sida av hjulaxeln??? Din ser ju ihålig ut? Då kan du ju använda dig av ett depåstöd.

Kan du inte bara skicka in ett par m6 bultar(10cm)på vardera sida av hjulaxeln??? Din ser ju ihålig ut? Då kan du ju använda dig av ett depåstöd.
Ursäkta mig men hur tänkte du nu? :va Klart jag har ihålig axel men det är ju rent idiotiskt att sätta dom där med tanke på att det omöjliggör däck/hjul/drev/skiv-byten. :fakta

Jag lämnar in svingen för svetsning punkt slut, kan återkomma med bild om någon vill se när det är klart. :glömdet

Hade också det problemet med att min hoj var för låg, löste det genom att lägga träplankor framför fram- och bakdäcket, som jag sen rullar upp hojen på, och sen är höjden perfekt! det kanske fungerar för dig med :tummenupp

Kör på samma jag med på Kåtten, fungerar prima med en träkloss och en verktygslåds som är lite högre!
Ska såga till någon träbit med en liten ramp så det blir smidigare, hellre att hålla på så varje gång den ska upp på lyften än tramsa runt med depåstöd.:tummenupp

Ursäkta mig men hur tänkte du nu? :va Klart jag har ihålig axel men det är ju rent idiotiskt att sätta dom där med tanke på att det omöjliggör däck/hjul/drev/skiv-byten. :fakta
Så sant, annars måste d bli billigare å tjacka ny hoj än å byta däck/hjul/drev/skiv-byte på din :tummenupp

Så sant, annars måste d bli billigare å tjacka ny hoj än å byta däck/hjul/drev/skiv-byte på din :tummenupp
Det är inte för stålarna jag besvärar mig med att böka i saken. Och lite tvek på om det blir billigare att köpa ny hoj för 20-25k mer än vad jag får sålt min DR för. Förresten, en DR med bobbiner är värd guld! :näsblod

Edit: Ska jag köra slut på skiten ska det banne mig göras med lite stil! :hihi

Last edited:
Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!