Svingförlängning, Kawa ZX9 turbo

Jävlar vad fina, hoppas firman går bra !:tummenupp

Tackar!
Det rullar än så länge, antingen för mycket att göra eller för lite... DU vet nog hur det är har jag en känsla av men du är ju allkonstnär så det är kanske alltid järnet:rofl
 
Sådär nu är det svetsat!:yoparty
Långsving.jpg
Blästring och lack väntar härnäst.
Jag ska borra upp hålen för svingaxeln i ramen också, -01ans svingaxel är grövre än -98ans.
Ny längre bromsslang ligger och väntar. Bakbromsens gaffelfäste mot svingen måste åtgärdas så att det greppar även när bakhjulet sitter längst bak.
 
175 C 8-10 timmar skulle ge T6 enligt denna rapport: Mechanical behaviour
of 6082-T6 aluminium alloy welds
*S. Missori and **A. Sili
*Dipartimento Ingegneria Meccanica - Università di Roma - Tor Vergata - Italy
**Dipartimento Chimica Industriale e Ingegneria dei Materiali - Università di Messina - Italy

OK?
 
Tjusigt! Du kommer väl ihåg att åldra svetfogen innan du använder den på gatan?
Det blir ju mest trycklaster (kompression) på svetsfogen, dessutom beror det på vilket tillsatsmateriel som används om det ska ge någon effekt. Om det är en svetsfog utsatt för draglaster i huvusak så är det viktigare att se till att styrkan i svetsen blir så bra som möjligt!
 
Det blir ju mest trycklaster (kompression) på svetsfogen, dessutom beror det på vilket tillsatsmateriel som används om det ska ge någon effekt. Om det är en svetsfog utsatt för draglaster i huvusak så är det viktigare att se till att styrkan i svetsen blir så bra som möjligt!

Jag ringde Esab för expertishjälp i frågan. Svaret från dem är att ev. värmebehandling syftar till att höja styrkan i värmepåverkade zonen i det extruderade sving-profilröret. Mina frästa förlängningar är ju solida och där finns det så mycket gods att högre hållfasthet inte behövs. Svetsen är också tjockare än själva svingprofilen så det kommer heller inte att påverka så mycket. Detta enligt ESAB. Problemet är då att jag inte vet vilken aluminiumsort som originalsvingen var tillverkad av så jag vet inte hur den ska värmebehandlas eller om den ens svarar på värmebehandlingen. Sen finns ju en liten risk med över-åldring som kan göra materialet sprött, det vill jag ju inte heller.
Tacksam för feedback på åldring..
Hur brukar ni andra göra?
 
Oof, vad tyst det blev.
Under tiden har jag spricktestat svetsen, utan anmärkning.
Crack test.jpg
 
Lite off topic. Jeg sveiste sammen en Snescooter boogie ( Lynx/Ski doo ) og den ble veldig myk etterpå. >For at den skulle bli like sterk som før måtte jeg ha varmet den opp til 500g i 1,5 time og så bråkjølt den i vann.... Jeg kjøpte en ny :)
 
SlowDog, du kanske har möjlighet att göra nya kedjejusterings block åt mig då mina blev lite krogia i somras.
Har lagat dem provisoriskt men det ser ut som kom och hjälp mig...:confused:

2013-03-01 12.56.19.jpg2013-03-01 12.56.45.jpg2013-03-01 12.57.16.jpg
 
Är det någon som har en bra metod på förslag att borra upp hålen i ramen för en grövre svingaxel? Det handlar då om 2 hål, grövsta hålet ligger på 35 mm, klenaste på 25 mm. Hur skulle ni gjort?
 
Back
Top