Svimmar när jag blir sjuk, varför?

Xyron skrev:
2566812 Jag vaknar alltid ett tag efter, kommer ihåg en gång för jättelänge sen. (typ 10år gammal). Då jag hade magsjuka och behövde på toa, råkade ut för svimmningen mitt i natten då jag var på väg till toa. Mamma väckte mig på morgonen och frågade varför jag låg och sov på hallgolvet..

Det händer alltid eller oftast då jag har legat ett tag sedan ställer mig upp för att röra mig. Ex gå till toan eller liknande..

Edit: Om det skulle vara blodtrycket borde inte detta hända oftare då, inte enbart då jag är dålig i magen?

Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte om jag har vaknat direkt efter, när jag tänker efter så har jag (2ggr hittills) alltid vaknat och haft verk nånstans, och kommit ihåg att jag sett svart, och känt känslan av att ramla. Men eftersom att ingen har sätt mig svimma så kan det ha rört sig upp till kanske 1 minut innan jag har vaknat.. Men jag skulle ändå tro att jag vaknar direkt, jobbiga grejer det där :tungan

Men vad konstigt det bli ibland, en gång så reste jag mig upp från soffan, kände att jag blev yr, men eftersom att jag aldrig har svimmat av det innan så försökte jag bara stå rakt, helt plötsligt blir det svart, och jag känner att jag ramlar bakåt, känner en fet smärta i bakhuvudet, och vaknar.. Visar sig att jag hade slagit i huvudet i en stor högtalares kant, kunde nog gått illa, var rätt yr efteråt. Hade dessutom när jag ramlat tagit tag i en fjärrkontroll på bordet, och dragit den utmed bordet när jag ramlade så det blev en stor djur repa :)

Ett tips jag kan ge dig, är förutom att kolla upp det (som jag har gjort, har som många andra i min ålder som är långa och "smala" lågt blodtryck, tydligen lite lägre än andras men ändå inget man gör något åt) att du, när du känner att du blir yr och ska svimma, lutar dig mot något, jag brukar ställa mig med huvudet mot nån vägg eller nåt, framåtlutad (så jag inte ramlar bakåt), det känns som att det har gjort att jag inte har svimmat några gånger.

Du borde som sagt kolla upp det, låter inte som du har likadant som jag har.. Som tur va går ju mitt bort om jag tränar nåra gånger i veckan.. Fast kände senast idag att jag blev yr, och då har jag ändå haft Beep-test (om ni kommer ihåg det från skolan) och tröttat ut mig ganska mycket. Men sen tror jag faktiskt att det kan ha att göra med hur mycket man sover, sover själv knappt något.. Mycket saker som spelar in för mig..

Var nog ganska otydligt meddelande, men läs några gånger så fattar ni.

/Adam

Ja, om man får blodtrycksfall så ska man definitivt luta sig framåt eller liknande så man inte svimmar.
I mitt fall var det dock så att jag inte kännt antydan till det innan jag tuppat.
Förut, när jag tränade som mest hade jag en vilopuls på under 40. Det i kombination med lågt blodtryck medförde att det kunde ta lång tid att resa sig efter att tex ha sett en film.
Men det är som sagt skillnad på blodtrycksfall och sporadiska svimningar.
Tyvärr är det fan inte enkelt att få vissa läkare att förstå detta.

Santo skrev:
2567066 Var nästan med om samma sak igår. Åt en äcklig lasange från Prisextra vid lunch vilket jag ångrar nu. Började må skitilla så jag gick hem från jobbet vid fyra. Kom hem vid kl fem och vid det här laget mådde jag jätteilla, öm i hela kroppen, KRAFTIG yrsel och froosa funderade på om jag skulle svimma. Gick och la mig direkt när jag kom hem och sov till kl 13 idag (20 timmar!). Vaknade några gånger under denna period och va på väg till toan för att spy men jag höll tillbaka för jag hatar att spy. Jag sov med mysbyxor, tjöja och dubbla täcken.

Sitter nu och försöker få i mig lite filmjölk men det e svårt. Har inte ätit ngt sen lunch igår.

Har spränghuvudvärk nu men jag antar att det beror på att jag inte druckit ngt...

Stämmer exact mot hur jag har haft det, förutom att jag spydde och svimmade. Har dock jeffligt ont i huvudet nu också :huvet

Xyron skrev:
2567250 Stämmer exact mot hur jag har haft det, förutom att jag spydde och svimmade. Har dock jeffligt ont i huvudet nu också :huvet

Man förlorar tydligen en hel del salter och mineraler vid magsjka så ett tips är att dricka vatten med lite salt i. Äckligt men bra för kroppen.

Jag tycker absolut att du ska uppsöka läkare, du kanske har Epelepsi eller problem med pumpen. Är du medvetslös så länge tycker jag att du ska säga till tjejen att ringa ambulans. men ring sjukvårdsupplysningen iaf. det är gratis
0911-211030 var numret till jourhavande distriktssköterska. vet inteom det är rätt person men hon kan säkert guida dig rätt i landstingsdjungeln.
Ang. spruträdslan. titta bort:tummenupp

Santo skrev:
2567274 Man förlorar tydligen en hel del salter och mineraler vid magsjka så ett tips är att dricka vatten med lite salt i. Äckligt men bra för kroppen.

Japp, syra bas balansen påverkas, den blir ur balans så att säga :)

crashtestdummy skrev:
2567283 Jag tycker absolut att du ska uppsöka läkare, du kanske har Epelepsi eller problem med pumpen. Är du medvetslös så länge tycker jag att du ska säga till tjejen att ringa ambulans. men ring sjukvårdsupplysningen iaf. det är gratis
0911-211030 var numret till jourhavande distriktssköterska. vet inteom det är rätt person men hon kan säkert guida dig rätt i landstingsdjungeln.
Ang. spruträdslan. titta bort:tummenupp

Hur skulle det kunna vara epelepsi då det bara inträffar när jag mår dåligt av någon annan anledning?

Jag har ganksa liknande symptom. Jag har varit förkyld jäkligt länge, haft nån viruskänsla, men inte haft riktig feber. Jag har svimmat 2ggr, kännt mig yr jag jag reser mig etc. Gick o kollade upp det och de kom fram till att jag hade lågt blodtryck, för hög blodsockerhalt etc. Tog massa blodprov men det var inget mer. Läkaren rekommenderade BÄTTRE MAT OCH LITE TRÄNING!

Alltså= du/jag/vi börjar framkalla en "ny" sjukdom i världen, alltså en bieffekt av dålig hälsokost o träning
:tummenupp så är det ;)

Har en polare med mycket huvudvärk de senaste åren men som nu svimmat vid ett par tillfällen.

Han utreds numer om svulsten i hans hjärna är godartad och hans svimningar bottnar i epelepsi eller om det är dax att skriva testamente.

Springer man omkring och svimmar är det dax att upsöka läkare. ....igår.

Last edited:
Xyron skrev:
2566416 Tjo!
Åkte på en matförgiftning igår när jag var på en lokal pizzeria och köpte en kebabtallrik. Legat och spytt hela natten. Alltid när jag börjar må dåligt får jag en tendens till att svimma. Var på väg till toaletten, då jag helt plötsligt känner mig mycket sämmre. Hinner knappt reagera så svartnar allt. När jag sedan vaknar ligger jag på golvet och har jävligt ont i huvudet.

Samma sak hände för ca 2månader sen då jag var riktigt bakis, var på väg till köket för att ta en alvedon då allt bara svartar. Vaknade 10min senare liggandes på hallgolvet..

Vet att jag har råkat ut för samma sak tidigare när jag var yngre men är ett par år sen sist, tjejen säger att jag inte är kontaktbar heller. När jag svimmade på hallgolvet så hade hon suttit brevid mig i nästan 10min innan jag vaknade.

Är det någon annan som varit med om liknande? Vad beror det på?..

Tacksam för svar // Tommy

låter som blodtrycksfall... och beror på... tjaaaa... du var väl inte direkt fit for fight i kroppen när det skedde så kan ju vara att du är lite känslig bara. Lågt blodsocker, mått dåligt... ja allt det där.

störs du och är orolig så tycker jag du ska kolla upp det, men tvivlar dom hittar nåt värt att nämna... :)

lycka till

LÖSNING:
1. Uppsök läkare direkct för in i helvet! Låter som diabetes (mild till en början) och det vill du hålla koll på, det lovar jag.
2. Sprutor känns inte alls mycket. Ärligt. Nålarna är ultratunna these days, om du tittar åt andra hållet medans de sticker i dig kommer du inte ens märke av'et.
3. Byt pitzzeria.

Xyron skrev:
2566416 Tjo!
Åkte på en matförgiftning igår när jag var på en lokal pizzeria och köpte en kebabtallrik. Legat och spytt hela natten. Alltid när jag börjar må dåligt får jag en tendens till att svimma. Var på väg till toaletten, då jag helt plötsligt känner mig mycket sämmre. Hinner knappt reagera så svartnar allt. När jag sedan vaknar ligger jag på golvet och har jävligt ont i huvudet.

Samma sak hände för ca 2månader sen då jag var riktigt bakis, var på väg till köket för att ta en alvedon då allt bara svartar. Vaknade 10min senare liggandes på hallgolvet..

Vet att jag har råkat ut för samma sak tidigare när jag var yngre men är ett par år sen sist, tjejen säger att jag inte är kontaktbar heller. När jag svimmade på hallgolvet så hade hon suttit brevid mig i nästan 10min innan jag vaknade.

Är det någon annan som varit med om liknande? Vad beror det på?..

Tacksam för svar // Tommy

Låter helt klart som nåt tjall med trycket eller nåt neurologiskt.

Skulle det vara diabetes, så skulle du ha en massa andra symtom också. Att detta skulle bero på en insulinkänning låter väääldigt långsökt.

Seså. Ta detta nu på allvar och kolla upp det.

Santo skrev:
2567274 Man förlorar tydligen en hel del salter och mineraler vid magsjka så ett tips är att dricka vatten med lite salt i. Äckligt men bra för kroppen.

Japp. Men det är mest kalium som sticker när man kalvar. Denna obalans fixar du tillbaka med helt vanlig, allsidig kost.

Last edited:
Har vait med om liknande saker förut.

1. När jag var mycket mindre så var jag magsjuk och inte fått i mig något på en hel dag. På kvällen kände jag mig bättre och min familj och jag åkte in till stan för att äta något. Efter vi var färdiga så reste jag mig upp och allting började snurra inne i huvudet och jag trilla omkull inne i resturangen.

2. Dagen efter skolavslutningen så var jag ute på varandan och försökte sola bort bakfyllan och reste mig för att gå in och äta frukost. Efter att jag gått några steg så svartnade det helt för ögona och jag stappla iväg på osäkra ben. efter 30 sek så såg jag fortfarande ingenting så jag la mig ner och tog det lugnt några minuter så jag fick tillbaka synen. Vad jag tror det beror på var det att jag inte ätit på hela gårdagen och var ganska utsvulten.

Sedan har jag kännt samma symptom efter jag har bastat för länge och för varmt. Men det kan inte vara för att du ätit dåligt och itne fått i dig någon näring?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park